show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

De tweede!

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 10:29 #731294 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic De tweede!

antiekeradio schreef : ja dat past zonder problemen.

de pakkingen zijn exact hetzelfde, de koppen zelf niet helemaal (het materiaal van de klepzittingen bijv) maar dat past gewoon.


Toch weet ik het nog niet helemaal zeker (of het nu wel of niet een lek is). Ik zal met een spiegeltje de binnenkant van het kleppendeksel bekijken.

Nu je het zegt, de olie is pikzwart en ik vond het wel erg vloeibaar (het trok erg snel in het keukenpapier in en b?ven het zwart op de peilstok zat nog een paar centimeter vochtigheid).

Volgens mij is het koelvloeistofniveau niet echt gedaald.

Maar nu eerst de motorsteunmoeren, daarna een lange proefrit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 12:39 #731302 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic De tweede!
Die motorsteunmoeren zitten ook al niet mee....

Afijn, dan maar leuke foto's:




Vooral van ver is te zien dat het voorscherm nog niet gepolijst is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 16:21 #731324 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic De tweede!
Alweer een reactie mijnerzijds in dit topic. We hebben het avontuur gewaagd om er mee op pad te gaan, en hoe!:humor:

"Het begon allemaal toen het droog was. De wagen uitgepakt, stand van de koelvloeistof bekeken en instappen maar. Mijn broer zou rijden.
Starten, bijna aanslaan, er-zin-in-hebben-maar-toch-niet-helemaal, half verzopen (ja, dat krijg je met een automaat-broer; ?f volgas ?f geen gas), maar dan toch starten. Even geaarzeld of ik niet beter zelf had kunnen starten.
Flink gas geven en wegpruttelen. Afslaan. Starten, prutteldeprut, afslaan. Starten, lopen, de bocht om, gas geven, gas los voor de drempel => pruttepreuh afslaan. Starten, gas geven, flink de koppeling laten slippen, bokken, vooruit, schakelen, afslaan. Ging nog even zo door.
Wij besloten om te draaien, Goofy had er geen zin in vandaag.

Met veel gas en slippende koppeling (da's echt anti-afslaan) zijn we teruggereden. Eenmaal weer over de drempel viel me op dat meneer helemaal geen choke gebruikte:mad:
Ondertussen was 'ie alweer afgeslagen.

Ik trok de choke half uit, mijn broer startte en het beestje snorde, pruttelde en schudde tevreden. Ah!
Tweede poging. Probleemloos.:humor:

Steeds als we moesten stoppen (stoplicht, kruising e.d.) draaiden we het raampje open om te kunnen horen of 'ie nog liep:lol:.

Hij deed het niet goed. Bokken, slecht trekken. Maar we deden rustig aan, we reden onderhand op het laatste beetje benzine van vermoedelijk enkele jaren oud.

Na bij veel mensen de nek te hebben verdraaid (de groene bolide valt nogal op door al het chroom en de kleur tussen al die 'hedendaagse' grijze en zwarte auto's) kwamen we bij het tankstation.
15 liter V-Power erin (anders rijd ik in de zomer w??r op oude benzine), koelvloeistofniveau gecontroleerd (stond heel iets hoger dan met koude motor) en weer naar huis gekacheld.

Even de verwarming getest. Nou, dat hebben we gevoeld. Een f?hn op de hoogste stand!

Nu deed het beestje het al veel beter. Liep stationair prachtig rustig (hij schudde niet eens). Even doorgetrokken in z'n twee. Laag in de toeren leek hij te smoren en te bokken, maar daarna kwamen de PK's! In z'n drie gezet, weer doorgetrokken, nu minder bokken maar veel meer trekken!
Toen hebben we maar even afgeremd, was onderhand wel nodig. Opa's karretje snerpte en scheurde er vrolijk op los.

Het bokken is nu minder met V-Power. Maar het is er nog wel. Vandeweek nog eens goed doortrekken als de motor warm is.

Thuisgekomen natuurlijk onder de kap gekeken; koelvloeistof in orde. Vuldop was nog steeds voorzien van een waterig wit laagje, maar het had al veel meer een oliekleur. Goed teken!
Er komt bij warme motor g??n rook uit de uitlaat en als je lekker snuffelt bij de einddemper ruik je benzine, g??n olie.

Het luchtfilterhuis is redelijk droog, maar er verzamelt zich wel weer olie-achtige vloeistof. Het filter zelf is netjes droog en schoon en ruikt ietsjes naar benzine.

De wagen geparkeerd en wij gingen koffiedrinken. Door het raam zie ik een oudere man op een scootmobiel ons straatje inrijden. Hij draait om, blijft pakweg een minuut staan, kijkt al die tijd naar Groene Goofy en rijdt daarna weer weg. Het blijft prachtig, HR-83-PF is aan de beterende hand."

V??r deze rit heb ik de garage gebeld, zij gaan vrijdagochtend de compressie meten. De man dacht echt goed mee, en kon me nog herinneren ("Ben jij van die blauwe 340?" - "Nee, de groene" - "O, die lichtgroene met de oude neus die we laatst voor de APK hadden?" - "Ja, die" - "Lekke koppakking? Lijkt me sterk." -.... blablabla...- "Kom vrijdagmorgen maar langs, dan meet ik de compressie even. Het is een oude auto, dus dan is het echt makkelijk. Kost een half uur tot een uur en dus twee, drie tientjes").

Anjo, bij deze, de koppakking is niet lek. Als er vrijdag rare resultaten zijn hoor je het meteen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 17:30 #731332 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic De tweede!
dan is die man zeker helderziend als hij van een afstand kan zeggen dat de koppakking niet lek is:D

of de kop is gescheurd op een oliekanaaltje,
of er zit een retourkanaaltje verstopt wat voor olieophoping zorgt,
of het is alsnog de koppakking,
of er is idd niets aan de hand,

met oa een compressiemeting word je al snel een stuk wijzer.

maar wat een luilak als hij op zn minst een half uur over compressie meten doet, ik was met amper 10 minuten klaar, en dat was inclusief naar buiten lopen en de compressiemeter pakken!:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 18:15 #731340 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic De tweede!

AvdAkker;71937 schreef : maar wat een luilak als hij op zn minst een half uur over compressie meten doet, ik was met amper 10 minuten klaar, en dat was inclusief naar buiten lopen en de compressiemeter pakken!:D

Misschien denkt ie dat het een V12 is?
Compressie meten mag idd niet meer als een minuut of 10 duren...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 18:34 #731347 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic De tweede!
Ik weet ook niet wat 'ie allemaal van plan is. Misschien gaat 'ie nog meer bekijken of stiekem een proefrit maken. Maar 't zal wel goedkomen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2008 18:56 #731356 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De tweede!
mijn koppakking was niet lek trouwens
bij mij was de kop gescheurd

veel korte ritjes kunnen dit ook veroorzaken omdat de motor niet goed op temperatuur komt,dus vocht in de motor

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 18:58 #731357 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic De tweede!
Zodra die moeren voor de motorsteunen in orde zijn kunnen we een flinke rit gaan maken. Alleen geen idee waarheen en het moet ook droog zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 20:55 #734207 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic De tweede!
Met dank aan Anjo rijdt 'ie weer een stuk lekkerder. Met een carburateurrevisie en motorrevisie in het vooruitzicht weet ik weer precies hoe de zaken ervoor staan. En daar hou ik van:)

Nadat ik vandaag het motortje eindelijk eens flink toeren heb horen maken kan ik tot de conclusie komen dat hij minimaal een jaar niet meer boven de 4000 toeren is gekomen.
Wat maakt dat blokje toch een mooi geluid hoog in de toeren!:worship:

Ook heb ik besloten niet intensief met de auto te gaan rijden v??r de motor gereviseerd is. Kan ik nu alvast gaan sparen.

Dit lijkt me wel wat als overbruggingsauto, ik ben ook tamelijk fan van de vroege 400-serie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 21:35 #734227 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic De tweede!
persoonlijk, zou ik wel eerst carburateur reviseren;
en dan de koppeling vervangen

en daarna gewoon rijden en het olieverbruik in de gaten gaan houden, over 10.000km nog een compressietest en dat vergelijken met die van afgelopen week:).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD