show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Winner Special Tjeerd

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 22:59 #701600 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Winner Special Tjeerd
Je moet het zelf weten uiteraard, zelf ben ik het type dat nooit wat weggooit en heel zuinig is.

Antenne vervangen lijkt me niet moeilijk nee. Ik weet niet hoe hij vastzit, maar ik raad je wel aan om aan roestbescherming te doen op de plek waar de antenne het dak in gaat. Ik heb al veel auto's gezien die bij 'het gat in het dak' onheilspellende bobbels hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2008 18:59 #704795 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd
Zo, gisteren samen met Erik de hele dag met m'n rode monster bezig geweest. De korte samenvatting: we hebben de koppeling (platen, drukgroep, druklager) vervangen, tegelijkertijd de vierbak vervangen door een vijfbak, en toen we toch bezig waren hebben we ook het toplager vervangen. Resultaat: geweldig!

Voor de liefhebbers zal ik morgen ook even een uitgebreide beschrijving van de werkzaamheden plaatsen ;) Voor Erik nog even: ik heb vandaag de koppeling nagesteld en de handremkabel gemonteerd, ging vrij soepel allebei. Werkt prima nu! Dit stelde na gisteren niks meer voor, ik deins nergens voor terug meer nu ;) Superbedankt voor de hulp! :)

Het uitgebreide verhaal dan!
Toen ik mijn auto een jaar geleden kocht, was de koppeling al vrij ver heen. Ik kreeg er een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep bij, en het druklager heb ik van Harry van Lint overgenomen. Aangezien ik vrij veel snelwegritten maak, zat ik ook al een tijd met het idee in mijn hoofd om er een vijfbak onder te leggen. Die twee dingen hebben we gecombineerd, omdat er voor de koppeling toch al vrij veel los moest. Dus: wat hebben we gedaan:

De boel bereikbaar maken:
- uitlaat los (vanaf het uitlaatspruitstuk tot helemaal achteraan)
- aandrijfas los
- handremkabel los
- achterste motorsteunen los

Vervolgens de koppeling:
- Koppelingshuis los
- oude drukgroep eraf
- oude platen eraf

Als je dat allemaal los hebt, zie je het vliegwiel zitten met in het midden het toplager. Erik was zo slim om even te proberen hoe die eraan toe was, en het bleek dat ie behoorlijk schuurde :( Dat was wel even balen, want ik had geen nieuwe meegenomen en de automaterialenzaken en dealers in de buurt konden hem niet (meer) leveren. Gelukkig had Erik nog ergens een blok liggen met daarop een vliegwiel met een prima lager erin, dus hebben we het vliegwiel inclusief lager verwisseld. Zelf zag ik dat allemaal niet zo zitten vanwege de tijd en aangezien om 14:00 uur 's middags alles van vliegwiel t/m differenti?el eraf lag, en we eigenlijk om 16:00 uur wilden stoppen. Wat dus betekende dat ik weer met mijn 340 naar Enschede wilde kunnen rijden :D Gelukkig heeft Erik me ervan overtuigd dat het echt het slimste was omdat lager gelijk te vervangen, anders moet over een tijdje w??r alles los voor alleen dat stomme lager en da's ook zo zonde natuurlijk :)

Anyway, toen lag dus alles los. What's next:
- oude vliegwiel met toplager eraf
- nieuwe vliegwiel met fris lager erop
- nieuwe platen en drukgroep erop met een hulpas
- mooi schoongemaakt koppelingshuis er weer op
- motorsteunen en andere frutsels weer een beetje vast

En de versnellingsbak nog natuurlijk:
- auto laten zakken tot 75cm.
- karretje eronder
- vierbak losschroeven
- auto omhoog zodat de vierbak + diff achterblijft op het karretje
- olie peilen in de nieuwe vijfbak en het differentieel
- vijfbak incl diff onder de auto, auto omlaag, vastzetten en auto weer omhoog

En de rest van het opbouwproces:
- aandrijfaf er weer tussen (en zorgen dat ie goed recht hangt, heb bij erik ook het resultaat gezien van een as die scheef op het koppelingshuis zat)
- schakelmechaniek enzo
- koppelingskabel
- uitlaat er weer op

Al met al was het echt veel werk, we hebben het nu in 9 uur tijd gedaan. We hadden misschien nog wel iets tijd kunnen winnen als ik meer ervaring had, maar we hebben echt bestwel hard doorgewerkt. Dit doe je echt niet even in een middagje, een koppeling vervangen op een sleuteldag lijkt me bijvoorbeeld geen goed idee (met dat idee heb ik ooit ook gespeeld namelijk). Wel een erg leerzaam dagje zo! Net als bij de rest van de auto is het allemaal helemaal niet zo ingewikkeld, je kunt er soms alleen niet zo lekker bij ;) En het is fijn als je wat trucjes weet die het werk wat kunnen vergemakkelijken. Oh ja: goed gereedschap is ook wel handig, met name voor de moeilijk bereikbare plekjes. Geen speciaal gereedschap, maar gewoon GOED gereedschap. En een brug ;)

Verder was het wel geinig dat Erik met Jean-Luc zijn grijze 360 GLS was, wat een mooi ding is dat zeg! Oh ja, en het is me inmiddels ook duidelijk wie laatst die 340 op LPG van Jack van den Berg voor mijn neus wegkaapte ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2008 19:34 #713256 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd
Ik heb een nieuwe camera (Nikon D40) gekocht/gekregen voor m'n afstuderen (yoohoo!), en had die weliswaar al even uitgeprobeerd op de Toerrit afgelopen zondag, maar ik ben net ook nog even de straat ingelopen om bij wijze van oefening een paar foto's van m'n rode monster te schieten. Die stond namelijk - niet geheel toevallig - voor de 340 van een andere buurtbewoner :) Het moge duidelijk zijn welke van de twee er als decoratieve kamerplant bij stond en welke mijn favoriete onderwerp was ;)








Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2008 23:59 #713281 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Winner Special Tjeerd
Wat een mooie grijze auto is dat, zeg:f

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2008 00:01 #713282 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Winner Special Tjeerd
Het was me al opgevallen dat de foto's van de tourrit zo helder en scherp waren. Deze zijn ook heel mooi. En jouw auto blijft een mooie volrode Volvo.:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2008 01:06 #713292 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd
bovenste foto kun je nog meer het effect van de 3e foto geven, door het diafragma kleiner te zetten, en de sluitertijd navenant te verlengen.

indien nodig een statiefje gebruiken.

(dit zorgt er voor dat je een hele hoge "scherptediepte" hebt, waardoor de achtergrond sneller vaag wordt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2008 09:14 #713301 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd
Die grijze DL staat weliswaar niet zo uitgebreid op de foto's, maar is nog wel opvallend strak! Voorbalk, dorpels, allemaal goed in orde.

En mijn 'volrode' staat ook niet voor niks voornamelijk met de linker zijkant op de foto, die is namelijk het minst verkleurd ;)

@antiekeradio: bedankt voor de tips! Ik ga er binnenkort eens uitgebreid mee spelen, heb deze foto's nu allemaal op 'auto' geschoten, uit de losse pols met een polarisatiefilter. Maar er valt nog veel meer uit te halen inderdaad :) Eerst eens een beetje gevoel krijgen voor de camera, en dan met de leuke opties spelen, was mijn strategie :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2008 14:51 #713322 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd
Ter illustratie nog een paar plaatjes van de ietwat saaie maar donders strakke grijze 340 DL:



Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2008 19:39 #713349 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Winner Special Tjeerd
Heb jij nu een sportief verlengstukje aan de uitlaat gemaakt?:humor::D

Mooie foto's trouwens!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2008 10:40 #713412 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd
Nee dat zat er al op, maar daaronder is de uitlaat zo bruin uitgeslagen dat ik het maar laat zitten :P

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD