Rijhoogte
- V300 register
- Verbannen
Van vloer tot binnenrand spatbord-rand. Graag voor en achter.
Als jullie een momentje en een meetlint hebben... Alvast bedankt.
Onze 340 komt nu op 65,5 voor en 66,5 achter.
Geen idee hoe zich tot de 'norm' verhoudt. Vandaar
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik denk dat het per auto best een paar centimeter kan schelen door welke banden en velgen er op liggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
General Custom;245646 schreef : Mijn GL Special: 60,5cm vóór en 61,5cm achter.
Bedankt :y:
Minder dan je zou verwachten.Ik denk dat het per auto best een paar centimeter kan schelen door welke banden en velgen er op liggen.
Wettelijk is +/- 3% toegestaan en dat is 4,5 mm. meer of minder hoog bij de standaard 155/80 tot 175/60.
Vanwege de banden kan het dus maximaal nog niet eens 1 centimeter schelen wettelijk.
Ook slijtage maakt weining uit omdat de profieldiepte nieuw zeg 10 mm. en versleten 1,5. Wederom geen centimeter.
Verschil mbt de band tussen max. en min. incl. nieuw en versleten is 17,5 mm. helaas. Ik zou GRAAG hoge banden monteren want dat is de meest effectieve manier om meer grondspeling te verkrijgen.
Op andere banden rijden en dan de standaard erop bij de APK is een ´oplossing´.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bij vrachtwagens en bussen is dat wel een punt waar men op let, maar dat is omdat de tachograaf anders af gaat wijken van de daadwerkelijk gereden kilometers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
General Custom;245655 schreef : Die 3% afwijking in grootte van de band en velg, weet je dat zeker?
Ja.
Moet een equivalent zijn.
Mag gerust 16" velg ipv 13 zijn mits de afrolomtrek maar ´equivalent´ is en dat is 3%.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
Hoe kom je aan die 3 % ?
Ik vind alleen dit in de APK eisen;
handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/Personen...Paginas/default.aspx
, dus op één as banden van gelijke afmeting.
Verder is voor de EG type goedkeuring 5% algemeen van toepassing en voor emissie zelfs 8 % .
Alvast dank voor je antwoord, want ik weet ook niet alles en wijzer worden is nooit een nadeel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
LMogyorossy;245662 schreef : Beste PetrusenBor,
Hoe kom je aan die 3 % ?
Ik vind alleen dit in de APK eisen;
handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/Personen...Paginas/default.aspx
, dus op één as banden van gelijke afmeting.
Verder is voor de EG type goedkeuring 5% algemeen van toepassing en voor emissie zelfs 8 % .
Alvast dank voor je antwoord, want ik weet ook niet alles en wijzer worden is nooit een nadeel.
Die 3% haal ik uit de informatie van de bandenboeren in engels en spaans. Is tevens de mokerharde APK eis hier in Spanje.
Vanuit NL kan ik me van 20 jaar terug die 5% herinneren inderdaad. Heel goed mogelijk dus dat het voor NL 5% van toepassing is, maar er bij de APK niet/nauwelijks op gelet wordt.
De eisen mbt dezelfde as zijn hier niet alleen dezelfde maat maar ook hetzelfde merk, type, specs., oftewel gewoon dezelfde band.
Hier is het echt een drama. De auto van de residente dame hier zou afgekeurd zijn als ze er niet bewust op gekleed zou zijn geweest :lol:
5% te hoog? AFGEKEURD!
S (180) snelheidsindex ook al kan de auto volgens fabrikant maar 145 doch origineel geleverd op T (190)? AFGEKEURD!
Maar staat er M&S op, dan is zelfs L (120) geen punt :crazy1:
Idem de logica mbt het reservewiel. Die band wordt hier ook streng nagekeken.
Moet ook de origibele laad-/snelheidindex hebben tenzij erop staat dat het een thuisbrenger is met max. snelheid. DAT is dan wel een geldige instructie doch ´speed index S´ niet :crazy2:
Laat je het wiel thuis en neem je een schuimbus mee, dan is het altijd goed...
Het vervelende is dat bij een onverhoopt ongeluk de verzekeraar ditzelfde aanhoudt om eventueel onder betaling uit probereen te komen.
Maar goed, onder de streep; als ik 165/80 ipv 155/80 monteer wordt de auto hier AFGEKEURD. Bijvoorbeeld 175/70 mag wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
[img][img]http://www.fiatforum.com/gallery/data/4038/medium/IMG_31311.JPG[/img][/[img]
Want beiden 155/80 als maataanduiding.
En nee de rechter is niet versleten. Bijna evenveel profieldiepte.
Die noppenband gaan we denk ik voor.
De extra hoogte is vooral meer rubberomdat het een recycled band is. Dat heeft enorm voordeel tegen lekrijden; scheelt echt een wereld!
Dubbel voordeel dus: Meer bodenvrijheid en minder wielwisselen. Maakt wel een TAKKEHERRIE. Maar goed, het is voor een raid en niet voor toeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
General Custom;245667 schreef : Dat had ik dus gemist, de Spaanse apk, daar heb ik geen verstand van.
Is ook het onderwerp niet eigenlijk
Dat was gewoon de rijhoogte :y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.