Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
- Floris Schropp
- Nieuw lid
v0lv0freak;257121 schreef : Hallo Rodderick,
Mijn reactie was op alle reacties na jou. Jou waarschuwing is prima.
Ben verder wel van mening dat je met bovenstaande zin aangeeft dat het behoorlijk leedvermaak is
Die brieven worden aan de eigenaar persoonlijk verstuurd, dus het is wel handig als je de info leest en er iets mee doet. Elk jaar opnieuw krijg je die brief in december.
Vergelijk dit met de brief dat je APK bijna verloopt. Ook handig als je met die info iets doet
Ik heb overigens gezocht, maar het staat inderdaad niet op de site van de belastingdienst.
EDIT: eerste link die ik vind via google:
www.pricewise.nl/blog/oldtimer-rijden-in-de-winter/
Hier staat dus wel dat je auto verzekerd moet blijven.
Wat op deze site dus (wederom) foutief staat is dat schorsen loont. Schors je je auto voor de maanden januari - februari 2020, dan val je voor 2020 niet meer in de overgangsregeling en betaal je de volle mep belasting. Dit staat ook duidelijk in de brieven die je krijgt van de belastingdienst. Ik zal vanavond kijken of ik nog zo'n brief heb.
In december 2020 krijg je een nieuwe brief / factuur, waarmee je voor 2021 weer deel kunt nemen aan de overgangsregeling.
Dat laatste klopt dus niet, want ik heb m'n porsche uit '79 meermaals geschorst voor de winter (omdat het voor mij een onzekere zaak was hoe gecontroleerd kon worden dat je niet op de openbare weg zou zijn), ontschorst op 1 maart en de verzekering door laten lopen (want het gedoe van opzeggen is die euro mij niet waard) en elk jaar kreeg ik rond november opnieuw een brief met de optie op mee te doen aan het kwarttarief voor het volgende jaar erop.
Nooit heb ik extra aanslagen gehad anders dan die 120,- voor het kwarttarief. Het enige verschil met het laten 'doorlopen' van de kwartaalregeling is dat ik er schorsingskosten bij had.
Ik vind de informatievoorziening echt te beperkt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
powerflux;257131 schreef : Dat laatste klopt dus niet, want ik heb m'n porsche uit '79 meermaals geschorst voor de winter (omdat het voor mij een onzekere zaak was hoe gecontroleerd kon worden dat je niet op de openbare weg zou zijn), ontschorst op 1 maart en de verzekering door laten lopen (want het gedoe van opzeggen is die euro mij niet waard) en elk jaar kreeg ik rond november opnieuw een brief met de optie op mee te doen aan het kwarttarief voor het volgende jaar erop.
Nooit heb ik extra aanslagen gehad anders dan die 120,- voor het kwarttarief. Het enige verschil met het laten 'doorlopen' van de kwartaalregeling is dat ik er schorsingskosten bij had.
Ik vind de informatievoorziening echt te beperkt.
Dat is dan tegenstrijdig met de berichtgeving inderdaad.
Overigens ook compleet overbodig als je verzekering doorloopt en de auto APK heeft, maar dat geef je zelf al aan.
Ik ben gisteren de facturen gaan terugzoeken en moet inderdaad concluderen dat er geen enkele informatie opstaat behalve dat er in dec, jan, feb niet gereden mag worden.
Ik deel jullie mening dat er dus inderdaad te weinig informatie is.
Ik zal verder in mijn archief moeten duiken, volgens mij is er bij de invoering dan wel eenmalig een uitgebreidere brief geweest.
Mijn vermoeden (dit is dus wel speculatie): de overheid kan er niet op controleren, kenteken is gewoon 'actief'. Het is puur een financiële kwestie.
Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
''volgens het register is de DT in april 2019 40 jaar oud geworden en valt dus onder de vrijstelling oldtimers'' (geen nieuws is ook nieuws?)
''deze vrijstelling is op ... 2019 al verleend'' (inderdaad die beschikking stuurde ik dus mee in kopie)
''derhalve is de opgelegde aanslag HSB van .. jan 2020 vervallen verklaard'' (hehe maar je moet er wel weer achteraan).
wat is het blijkbaar moeilijk om je programmeerfoutje gewoon ruiterlijk toe te geven he. drie overbodige rookgordijnzinnen nodig en geen spoor van excuus. maar dat is tegenwoordig standaad bij die dienst weten we al sinds een tijdje (toeslagschandaal).
Oja de overgangsregeling, ik had vier betalingen, drie terugstortingen en drie brieven nodig om dat de eerste keer geregeld te krijgen. mijn''fout''was dat ik een maand voor het inging keurig het betreffende aanvraagformulier had ingestuurd. moet je JUIST niet doen, dan snappen ze het niet meer. auto stond geschorst en ze konden de regeling alleen op niet geschorste kentekens laten ingaan. ook weer iets wat nergens stond.
PRUTSERS. altijd wat. ik noem met toch gewoon autohobby onmoedigingsbeleid hoor, als je zoals mijn collegas gewoon elke 5 jaar een nieuwe toyota koopt heb je nergens last van.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Belastingdienst zijn we volkomen onbetekenend voor met pakweg 10000 gekken bijelkaar. Prioriteit nul, alleen maar lastig die lui. Het woord vrijstelling ligt daar natuurlijk ook niet echt lekker
affijn de start van het nieuwe jaar is weer voorbij, alle ellende is weer geweest. hoop ik toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 270
Huh, ik betaal toch 25 per maand? En dat is ruim anderhalve maand?
Even nakijken: o ja, ik betaal automatisch, en dus niet per kwartaal. Van 12 maart tot 11 april heb ik dus nog niet betaald. Ik krijg dus terug over tijdvak 23 feb - 11 maart, niet april.
Leuker niet, makkelijker wel?
Zet dan ook in de brief dat de eventuele nog resterende maandtermijnen niet geincasseerd zullen worden en dat van het al betaald nog 17 euro terug komt.
Andere standaard zin, veel makkelijker voor de burger/klant....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
8 feb 2021: code oranje sneeuwpret.
Bwah, hoe erg kan het zijn. Tot nu toe kwam ie overal nog door, ook die supersneeuwstorm van 15 jaar terug. Gewoon proberen, laarzen alvast aan en de sneeuwschep overdwars achterin de koffer voor de zekerheid.
Natuurlijk gaat dat probleemloos. Netjes de snelheid aanpassen aan de omstandigheden en schokvrij variomatisch uitrollen op de bergrem. Ook de niet geschoven/gestrooide volgesneeuwde wijkstraat rolt ie onverstoorbaar doorheen. Leuk dat het dan de enige auto is op de parking van het bedrijf (OK, coronatijd dus max 4 man aan boord maar toch - het is met decennia afstand de oudste brik). De collega die altijd zo afgeeft op ''die trutten met 70 km/u op de snelweg op zomerbandjes'' waar hij met zijn supersaab op wintersloffen dan ''met 130 links langsblaast'' was mooi thuisgebleven! I rest my case again: de ideale ECHTE praktijk-pekelbak heet Daf 77. Voor de 17e winterdienst op rij, en hij is nog lange niet op.
Roll on, Dikke DAF!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Een pluim ook voor het werk dat je erin steekt want 99 van de 100 pekelbakken worden simpelweg opgereden. Een maat gebruikte zelf de term ‘winterslet’ voor zijn voor max 500 euro opgetakelde brik. Zijn gestrande ‘86er Corolla foutomaat heb ik gelukkig weten te redden want die was echt nog veel te goed... niet gehouden want variomatic > drietrapsraket
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik zat zo eens te dromen over de toekomst van mijn 360 uit 16-09-1983. Wanneer is deze belastingvrij? 16-09-2023? Of heel 2023 al. En als het dat laaste is.. Moet hij dan de 3 maanden (dec 2022, jan en feb 2023) nog wel binnen blijven?
Belastingdienst is hier niet duidelijk in naar mijn idee.
Weten jullie het wel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.