Witten doemp

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2016 16:30 #633926 door V300 register
Witten doemp is gemaakt door V300 register
Toen ik vanmorgen in het verkeer stond, viel me op hoeveel witte damp er uit mijn uitlaat kwam, vergeleken met alle moderne auto's rond mij. Lag niet aan koude motor ofzo, want na 30 km was er bijna geen verschil. Mijn auto staat goed in orde, draait goed en heeft eigenlijk bijna een gelijkaardig verbruik als onze andere toyota corolla verso (met grotere motor, zwaarder, en sportiever rijstijl uiteraard), nl. rond de 7 ? 8l/100 km.

Een paar andere oudere auto's hadden ook een mooi wit rookpluimpje achter hun.
Ik vroeg me af waarom oudere auto's dan zoveel meer waterdamp schijnen uit te stoten? Kouder uitlaattraject, groot meerverbruik rolantie,...?

Ik dacht aan het gebrek aan katalysator, die reageert wel niet met de waterdamp, maar wordt wel zeer heet door de verbranding van onverbrande benzine, daardoor zijn de uitlaatgassen ook heter en condenseren ze niet onmiddellijk bij het verlaten van de pijp.

Waar een mens zich allemaal mee bezighoudt in de fille :crazy1:
Denk ik in de juiste richting, heeft iemand een verklaring?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2016 16:57 #960005 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Witten doemp
het verbruik van de auto over afstanden zegt ook niet alles over hoe de motor stationair afgesteld loopt. Ik denk dat de moderne injectiesystemen de verbrandingsprocessen in de motor veel beter onder controle hebben en dat daardoor juist bij stationair minder brandstof nodig is, een hogere uitlaattemperatuur gehaald wordt, etc etc.

Kijk alleen al naar de CO en HC waarden. 2% CO is perfect voor een 1.4 zonder kat maar de normen voor een nieuwe auto zijn minimaal 10x zo streng.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2016 19:40 #960007 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Witten doemp
mijn 940 met B230FB (multipoint injectie met kat en lambdasonde) rookt ook zo lekker. Na een kilometer of 10 rookt 'ie niet meer tijdens het rijden, maar als je even voor het stoplicht staat te wachten komt er weer een wolkje tevoorschijn :)

Ik rijd minstens 60 km per dag met die auto dus aan vocht/korte ritten ligt het niet :+

's ochtends in de vrieskou vind ik dat wel mooi hoor, zo'n rookgordijn als ik hier de straat uit rijd en de provinciale weg op draai :D
Mijn 300's hebben dat nog veel erger, maar dat komt natuurlijk vanwege de choke. Dat gigantische rookgordijn mis ik wel!

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2016 19:47 #960009 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Witten doemp
Met de 340 LPG'er blijft het altijd roken als het koud is. Ook met volledig warme motor. Dat ligt dan weer aan de brandstof :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2016 20:04 #960013 door V300 register
De diesel van het werk, die dampt pas!
Maar dat heeft er misschien meer mee te maken dat ik een gloeiplug verdenk van defect zijn :+
(moeilijk starten, onregelmatig lopen na een koude start)

Mij valt overigens op dat de 440 injectie van mijn broer een stuk meer damp produceert dan mijn 340 na een koude start.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2016 12:22 #960100 door V300 register
Niets aan te doen dus. Ik vind het soms wel vervelend. Ik zie veel mensen al denken; damp = vervuiling. Geeft onze auto's zo'n kwalijke naam.

Aan de hogere uitlaattemperatuur door een katalysator ligt het dus volgens Joost waarschijnlijk niet. Vooral het meerverbruik stationair dus?

Dieseldamp is dan weer iets anders, dat is pas vuil! :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2016 12:27 #960101 door V300 register
Zolang je ogen niet prikken als je achter de auto staat dan valt het allemaal wel mee.
Al eens achter een stationair lopende V8 gestaan? D?n weet je wat vervuiling is :grr2::f(en dan weet je dat een 300-serie best wel een schone auto is)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC