Onlogische tellerstanden

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2015 19:28 #633866 door V300 register
Onlogische tellerstanden is gemaakt door V300 register
Ik vind dat NAP maar een wassen neus. Wij hebben van de auto's die we thuis hebben, nu 2 wagens met onlogische tellerstanden... Die Volvo van mij, geheel onlogisch bijna 2 ton op de teller (ja een 340, welke pipo draait deze als hij al teruggedraaid zou zijn terug naar 2 ton? Geen enkel nut, dan moet je hem gelijk op 60.000 zetten of zo) De waarde van 2,2 ton is net zo veel als bij 2 ton bij een dergelijke wagen. Wellicht zelfs nog hoger, want bij een 340 met bijvoorbeeld 2,5 ton ga je toch echt denken dat hij wel zeer goed onderhouden moet zijn.

En de wagen van mij pa die er nog geen 3000 km per jaar inrijd. Ja, dat is zo dat ding staat altijd stil.

Dus, wanneer er weinig in een wagen gereden wordt, is mijn conclusie is de tellerstand niet logisch...

Ja amahoela. En dat tussentijds registeren bij garages als je daar enkel een uitlaat kwam vervangen ging ook vaak met km stand 000000 ect.

Ik had heel veel vertrouwen in de NAP, maar nu totaal niet meer. Het zegt echt niets. Want als ik zeker weet dat er bij 2 wagens nooit aan de km stand gezeten heeft, dan is dit toch wel belachelijk.

Je kunt het zien bij de RDW tegenwoordig. Daar kun je gelijk opvragen als je het nummerbord intikt of de stand logisch is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2015 19:37 #959360 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onlogische tellerstanden
Ze zorgen dus voor onterechte waarde daling op deze manier. Dat vind ik een kwalijke zaak. Als je een stand onlogisch vind moet je dat zeker weten, maar blijkbaar geld dat voor km standen niet. Ik dacht vroeger altijd, wanneer daar onlogisch uitkomt dan is er gerommeld. Maar ik heb aan de lijve ondervonden dat dit dus totaal niet het geval is. Ene grote wassenneus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2015 19:40 #959361 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Onlogische tellerstanden
op zich is het een prima service, maar het systeem is niet "slim" genoeg.
Voorbeeld: mijn 360 heeft aantoonbaar 85.000 km gereden, maar heeft van 2003 t/m 2013 stilgestaan. In 10 jaar tijd is de kilometerstand dus niet veranderd.
Ik krijg nu "geen oordeel" te zien, wat betekent dat het niet logisch is. En het is "niet logisch" als de tellerstand niet oplopend is. Nee, dat krijg je als er in 10 jaar tijd niets met een auto gebeurt terwijl 'ie niet geschorst is (want hij stond in de handelsvoorraad).

Maar: leuke service en indicatie!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2015 20:05 #959362 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onlogische tellerstanden
Klopt staat ook bij geen oordeel 2 keer niet onlogisch. Maar mijn 340 had in 2012 al bijna 190.000 km erop zitten. Toen was NAP onlogisch... Dan denk ik, ja wie draait er een Volvo 340 terug naar 190.000 en wat voor stand moet hij dan gehad hebben? 3 ton of zo? Zou het willen, haha! Maar het is wel jammer, die wagen van mijn vader is bijna 16 jaar met minder dan 1 ton op de teller. Die ga je dus nu voor 1000 euro minder de deur uit, omdat de NAP zijn werk niet goed gedaan heeft. Met andere woorden, die gaat dus nooit verkocht worden, maar zal helemaal afgereden worden dankzij NAP.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2015 20:34 #959363 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Onlogische tellerstanden
Interessant! mijn 924 heeft een teller die geen tonnen telt. Max. 99999 dus en dan weer 00000. Volgens de RDW site is het dan automatisch 'geen oordeel'
Nog interessanter.. geen enkele auto die ik heb is 'logisch' :) Als ze geimporteerd zijn kunnen ze het niet zeker weten (2 v.d. 4) en aan de laatste is aan alle kanten gerommeld dus die stand zal vast niet kloppen. Wat hem niet tegenhoudt om gewoon door te rijden :)

Dit voertuig staat geregistreerd als een voertuig met een afwijkende teller (teller die niet tot 999.999 telt). Het is onduidelijk hoeveel het voertuig exact gereden heeft. Om die reden geeft de RDW geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig.

Maar hij staat al jaren op iets over de 90.000 stil. Dit heeft dus geen invloed op de waarde :D

Overigens krijg je ook 'onlogisch' bij een trendbreuk - lange stilstand bijvoorbeeld. Wat Joost al zei.

De tellerstand van dit voertuig heeft van de Stichting NAP het oordeel 'onlogisch' gekregen. Een onlogische tellerstand wordt veroorzaakt door een trendbreuk, het kan zijn dat de teller is teruggedraaid. De RDW mag het oordeel 'onlogisch' alleen geven bij metingen na 1 januari 2014 en geeft daarom 'geen oordeel' over de betrouwbaarheid van de gehele reeks tellerstanden van dit voertuig.

Onze vorige 340 vario (de PT-91-YX) heeft w?l een 'logisch' vinkje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Minet
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2015 23:41 #959366 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Onlogische tellerstanden
En dat terwijl die vorige 340 vario 3 maanden per jaar stilstaat
Teneinde van de kwarttariefregeling gebruik te kunnen blijven maken


Kilometertellers van Volvo s 300 gaan misschien vaker dan gemiddeld stuk dan bij andere
auto s van hetzelfde bouwjaar die nog resteren maar over levensduur heb je bij Volvo niet te klagen

Nap heeft voornamelijk nut bij jongere auto's en weinig bij oldtimers

Ik zie aan slijtage echt wel of een 340 60000 of 160000 of 260000 km heeft afgelegd

Ik hecht meer waarde aan een bijgehouden serviceboekje dan aan de nap stand en bijbehorende rapportage

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-11-2015 10:33 #959367 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onlogische tellerstanden
Mijn teller is nooit vervangen. Maar ik reed er de eerste jaren meer dan 10.000 km per jaar mee. En toen werd het een hobby wagen en werd het nog geen 1000 km per jaar. Soms zelfs maar 400 a 500 km.... Als je logisch nadenkt is dat vrij verklaarbaar voor een auto boven de 25 jaar. Zeker ook om het type...

Want ze zeggen dat mijn stand onlogisch is van de 340. Maar weet je wat pas echt onlogisch is, om een Volvo 340 terug te draaien met enkele 10.000 km hooguit. Want hij levert geen steekt meer op met 190.000 km of 210.000 km. Als ik hem verkoop komt een liefhebber, die kijkt zit er geen roest aan bekijkt dorpels wielbakken en bekende punten, wat is er vervangen, start hij goed, hoe zit het met de apk, wat is de staat van de banden ga zo maar door, iedereen weet wel waar hij bij een 340 op moet letten. Tenzij de KM echt laag is, zit niemand te kijken op 10 of 20.000 km meer of meer. Dan let je op deze punten. Een wagen met 20.000 op de teller met kale banden en overal roest wil niemand.

Dat is tenminste zo met een 340, er zijn andere zeker jongere wagens waar dat echt wel een verschil maakt. Dus als ik NAP was geweest, had ik hier wel rekening mee gehouden met de leeftijd van de wagen en de daarbij behorende afstanden. Maar blijkbaar denken ze dat ik in de lengte van dagen meer dan 10.000 km met dat ding kan afleggen. Het is toch een Volvo zullen ze daar gedacht hebben....

Overigens KM standen controleren is tegenwoordig heel makkelijk. Stel ik zeg ik heb 500 km gereden met die Volvo. Tegenwoordig staat er overal apparatuur die kijkt of je verzekert bent en apk hebt. (Dat is echt zo, heel vaak wordt je nummerbord gecontroleerd) Als ze dat nu gaan koppelen aan de km standen. Stel dat mijn nummerbord in 1 jaar tijd 1000 keer gecontroleerd is, maar ik maar 500 km heb gereden. Dat kan niet. Maar stel dat het 1 of 2 keer is, dan kan het met gemak. De oplossing is eigenlijk best wel simpel. Al is hij wel behoorlijk big brother is watching you... Maar technisch nu al mogelijk. Ze doen het al met apk en verzekering. Je ziet ook de plaatsen waarop het gecontroleerd is en kunt er zo km's die minimaal afgelegd zijn aan koppelen.

Maar dit haalt wel heel veel onterechte fouten eruit. Leuk hoor, dat je van niets weet en je door de kopende partij al gelijk beschuldigd wordt dat je met de teller hebt zitten rotzooien. Op deze manier zou het pas echt betrouwbaar worden. Zit alleen wel met de privacy. Van de andere kant als het met apk en verzekering al mag, dan mag het ook met km standen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-11-2015 21:18 #959374 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onlogische tellerstanden
Ik wil even reageren op het verhaal NAP. Sinds oktober 2014 is stichting NAP overgenomen door het RDW. Voor deze datum werden de kilometerstanden voor NAP alleen ingevoerd bij APK afmeldingen, vrijwaring en door aangesloten garage bedrijven, meestal alleen merkdealers. Vanaf 1 oktober 2014 zijn alle RDW erkende autobedrijven verplicht om kilometerstanden te melden bij het RDW bij het vrijwaren, tenaamstellen, APK en bij alle werkplaatsfacturen boven euro 150,- incl. BTW. Dit laatste zorgt voor een behoorlijke toename van het opbouwen van kilometer historie. Kilometerstand onlogisch komt omdat er ergens in de reeks een kilometerstand voorkomt die lager is dan de stand erna. Uit ervaring weet ik dat dit regelmatig voorkomt omdat er erg slordig wordt omgegaan met het registreren van de juiste kilometerstand. Wil je werkelijk zien wat er aan de hand is dan moet je een compleet overzicht opvragen van de kilometerhistorie van de desbetreffende auto. Je zult dan zien dan ergens in de reeks een fout zit met het melden van de kilometerstand. Dit is niet de schuld van de NAP of RDW maar van de onkunde van de desbetreffende monteur. Je kunt dit recht laten zetten als je voldoende materiaal hebt (onderhoudsfactuur, boekjes) waaruit blijkt dat er een fout is gemaakt. Dit kost niets en je vindt het formulier op www.rdw.nl Geen oordeel komt als er onvoldoende informatie is (te weinig kilometerstand meldingen) om de historie te controleren. Ook dit is terecht, stel dat je een auto hebt uit het buitenland en deze is ingevoerd (eerste melding kilometerstand) en 1 keer bij een garage geweest. Als deze 2 meldingen dan als logisch beoordeeld worden zou je hier uit concluderen dat de alles klopt. Maar je hebt geen controle op wat er in het buitenland is gebeurt met het voertuig. Vandaar geen oordeel. Dus graag het forum helder houden met echte terecht info ipv dat we op onjuiste info een oordeel vellen. Ook ik heb te maken met deze problematiek maar dit eigenlijk altijd te wijten aan degene achter de computer en niet de instantie.
Gerard Mulder
Svenska Bildelar

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
17-11-2015 19:47 #959422 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Onlogische tellerstanden
Helder verhaal!
Op een foutje na dan: wat dit is juist wel logisch, toch? :no_comment:

Volvo360glt;238662 schreef : ... Kilometerstand onlogisch komt omdat er ergens in de reeks een kilometerstand voorkomt die lager is dan de stand erna. ...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2015 08:37 #959510 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onlogische tellerstanden
Zo helder is het niet. Ik heb mijn standen opgevraagd, en er blijkt idd 1 kilometerstand met een terugval in te zitten. Maar, voor deze terugval heb ik een correctieformulier ingevuld compleet ingevuld met naam en stempel garage die het fout heeft gedaan, antwoord gehad dat dit correctieformulier goed was bevonden, deze mail heb ik nog maar je raad het al, de stand is toch niet aangepast, terwijl NAP mij toen een mail heeft verzonden waarin staat dat ze dit wel gedaan hebben...

Dan zul je zeggen stuur dat naar de RDW en die zet het recht, ja zeker, kun je weer een heel formulier en van alles invullen. Dat doe ik wel als ik hem ooit eens wil verkopen, kan ik hem alsnog recht zetten.

Of het is gewoon slordigheid of ze hebben het bij NAP niet aangepast omdat ze dachten een auto van die leeftijd en het type, wat maakt het daarvoor uit....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD