Onlogische tellerstanden
- V300 register
- Verbannen
En de wagen van mij pa die er nog geen 3000 km per jaar inrijd. Ja, dat is zo dat ding staat altijd stil.
Dus, wanneer er weinig in een wagen gereden wordt, is mijn conclusie is de tellerstand niet logisch...
Ja amahoela. En dat tussentijds registeren bij garages als je daar enkel een uitlaat kwam vervangen ging ook vaak met km stand 000000 ect.
Ik had heel veel vertrouwen in de NAP, maar nu totaal niet meer. Het zegt echt niets. Want als ik zeker weet dat er bij 2 wagens nooit aan de km stand gezeten heeft, dan is dit toch wel belachelijk.
Je kunt het zien bij de RDW tegenwoordig. Daar kun je gelijk opvragen als je het nummerbord intikt of de stand logisch is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Voorbeeld: mijn 360 heeft aantoonbaar 85.000 km gereden, maar heeft van 2003 t/m 2013 stilgestaan. In 10 jaar tijd is de kilometerstand dus niet veranderd.
Ik krijg nu "geen oordeel" te zien, wat betekent dat het niet logisch is. En het is "niet logisch" als de tellerstand niet oplopend is. Nee, dat krijg je als er in 10 jaar tijd niets met een auto gebeurt terwijl 'ie niet geschorst is (want hij stond in de handelsvoorraad).
Maar: leuke service en indicatie!
- V300 register
- Verbannen
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Nog interessanter.. geen enkele auto die ik heb is 'logisch' Als ze geimporteerd zijn kunnen ze het niet zeker weten (2 v.d. 4) en aan de laatste is aan alle kanten gerommeld dus die stand zal vast niet kloppen. Wat hem niet tegenhoudt om gewoon door te rijden
Maar hij staat al jaren op iets over de 90.000 stil. Dit heeft dus geen invloed op de waardeDit voertuig staat geregistreerd als een voertuig met een afwijkende teller (teller die niet tot 999.999 telt). Het is onduidelijk hoeveel het voertuig exact gereden heeft. Om die reden geeft de RDW geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig.
Overigens krijg je ook 'onlogisch' bij een trendbreuk - lange stilstand bijvoorbeeld. Wat Joost al zei.
Onze vorige 340 vario (de PT-91-YX) heeft w?l een 'logisch' vinkje.De tellerstand van dit voertuig heeft van de Stichting NAP het oordeel 'onlogisch' gekregen. Een onlogische tellerstand wordt veroorzaakt door een trendbreuk, het kan zijn dat de teller is teruggedraaid. De RDW mag het oordeel 'onlogisch' alleen geven bij metingen na 1 januari 2014 en geeft daarom 'geen oordeel' over de betrouwbaarheid van de gehele reeks tellerstanden van dit voertuig.
- André Minet
- Nieuw lid
Teneinde van de kwarttariefregeling gebruik te kunnen blijven maken
Kilometertellers van Volvo s 300 gaan misschien vaker dan gemiddeld stuk dan bij andere
auto s van hetzelfde bouwjaar die nog resteren maar over levensduur heb je bij Volvo niet te klagen
Nap heeft voornamelijk nut bij jongere auto's en weinig bij oldtimers
Ik zie aan slijtage echt wel of een 340 60000 of 160000 of 260000 km heeft afgelegd
Ik hecht meer waarde aan een bijgehouden serviceboekje dan aan de nap stand en bijbehorende rapportage
- V300 register
- Verbannen
Want ze zeggen dat mijn stand onlogisch is van de 340. Maar weet je wat pas echt onlogisch is, om een Volvo 340 terug te draaien met enkele 10.000 km hooguit. Want hij levert geen steekt meer op met 190.000 km of 210.000 km. Als ik hem verkoop komt een liefhebber, die kijkt zit er geen roest aan bekijkt dorpels wielbakken en bekende punten, wat is er vervangen, start hij goed, hoe zit het met de apk, wat is de staat van de banden ga zo maar door, iedereen weet wel waar hij bij een 340 op moet letten. Tenzij de KM echt laag is, zit niemand te kijken op 10 of 20.000 km meer of meer. Dan let je op deze punten. Een wagen met 20.000 op de teller met kale banden en overal roest wil niemand.
Dat is tenminste zo met een 340, er zijn andere zeker jongere wagens waar dat echt wel een verschil maakt. Dus als ik NAP was geweest, had ik hier wel rekening mee gehouden met de leeftijd van de wagen en de daarbij behorende afstanden. Maar blijkbaar denken ze dat ik in de lengte van dagen meer dan 10.000 km met dat ding kan afleggen. Het is toch een Volvo zullen ze daar gedacht hebben....
Overigens KM standen controleren is tegenwoordig heel makkelijk. Stel ik zeg ik heb 500 km gereden met die Volvo. Tegenwoordig staat er overal apparatuur die kijkt of je verzekert bent en apk hebt. (Dat is echt zo, heel vaak wordt je nummerbord gecontroleerd) Als ze dat nu gaan koppelen aan de km standen. Stel dat mijn nummerbord in 1 jaar tijd 1000 keer gecontroleerd is, maar ik maar 500 km heb gereden. Dat kan niet. Maar stel dat het 1 of 2 keer is, dan kan het met gemak. De oplossing is eigenlijk best wel simpel. Al is hij wel behoorlijk big brother is watching you... Maar technisch nu al mogelijk. Ze doen het al met apk en verzekering. Je ziet ook de plaatsen waarop het gecontroleerd is en kunt er zo km's die minimaal afgelegd zijn aan koppelen.
Maar dit haalt wel heel veel onterechte fouten eruit. Leuk hoor, dat je van niets weet en je door de kopende partij al gelijk beschuldigd wordt dat je met de teller hebt zitten rotzooien. Op deze manier zou het pas echt betrouwbaar worden. Zit alleen wel met de privacy. Van de andere kant als het met apk en verzekering al mag, dan mag het ook met km standen.
- V300 register
- Verbannen
Gerard Mulder
Svenska Bildelar
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Op een foutje na dan: wat dit is juist wel logisch, toch? :no_comment:
Volvo360glt;238662 schreef : ... Kilometerstand onlogisch komt omdat er ergens in de reeks een kilometerstand voorkomt die lager is dan de stand erna. ...
- V300 register
- Verbannen
Dan zul je zeggen stuur dat naar de RDW en die zet het recht, ja zeker, kun je weer een heel formulier en van alles invullen. Dat doe ik wel als ik hem ooit eens wil verkopen, kan ik hem alsnog recht zetten.
Of het is gewoon slordigheid of ze hebben het bij NAP niet aangepast omdat ze dachten een auto van die leeftijd en het type, wat maakt het daarvoor uit....