Asbest in Volvo 300-serie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2015 15:10 #633664 door V300 register
Asbest in Volvo 300-serie is gemaakt door V300 register
Dag allemaal,

Ik was vandaag mijn voorraad Volvo onderdelen weer eens aan het ordenen. Nu was is bij het NOS-spul/vervangingsonderdelen aangekomen en er viel me wat op. Op die leuke blauwe Volvo zakjes staat bij pakkingen en remblokken en zo vaak ''asbest vrij'' (en buitenlandse variaties daarop). Echter zitten er ook zakjes bij waar dit niet op staat. Zo heb ik bijvoorbeeld klepdekselpakkingen voor de 1700 met en zonder deze tekst, evenals remvoeringen.

Nu is mijn vraag, weet iemand wanneer men asbest in onderdelen is gaan uitbannen? En betekent het bij Volvo automatisch dat een onderdeel zonder de tekst ''asbestvrij'' asbest bevat?

Ik ben groot voorstander van NOS onderdelen, maar ik ben van mening dat we asbest anno 2015 toch niet meer moeten willen als er een asbestvrij alternatief voor handen is. Vandaar de vraag of iemand hier iets vanaf weet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2015 16:40 #957164 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Asbest in Volvo 300-serie
Die mensen die asbest artikelen verkopen van NOS moeten oppassen, want de boetes daarop zijn torenhoog. Er hoeft maar 1 iemand te klagen bij de autoriteiten en zeker wanneer het geen particulier is die van niets weet maar een bedrijf ben je zeer zwaar de sjaak...

Over het algemeen moet je bij NOS oppassen voor remblokken en schoenen. Gevraarlijk? Nee niet bij monteren, eventueel wel bij het verwijderen. Te herkennen, een beetje bijna altijd zijn ze wit van kleur. (geld alleen voor blokken en schoenen niet voor pakkingen) Ook pakkingen van NOS, zijn van bijna altijd Asbest. Maar ook de oudere pakkingen zoals die van de benzinepomp of spruitstuk zijn van de volvo nog van asbest. Hoe ik dat weet? Even getest he, pakking eraf gehaald en vervolgens op het spruitstuk waar de resten zaten de brander opgezet, vezels werden vuurrood, dat is asbest.

Zou me er overigens geen grote zorgen om maken. Ze doen er heel paniekerig over, maar ook radon gas waar je niets van hoort veroorzaakt ook jaarlijks veel slachteroffers, welliswaar iets minder dan asbest, maar het is wel raar dat men daar niet zo paniekerig over doet... En hele huizenblokken afzet wanneer men grote concentraties meet. Het is troep, maar als je daar zeer af en toe mee in aanraking komt is het meestal niet gevaarlijk, al kun je er wel degelijk kanker van krijgen. (Al is de kans heel erg klein)

• alex kokkeler (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2015 20:55 #957176 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Asbest in Volvo 300-serie
Asbest remblokken worden wel erg gewaardeerd over de racers. Niet weggooien dus! ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2015 21:06 #957178 door V300 register
Bedankt voor de reacties!

@Mark, het meeste komt uit opgekochte zolder-partijtjes bij particulieren die nog wat spul hadden van toen ze zelf in een ver verleden eens een 340 hadden. Daarnaast komt er wat spul van de VKB en de bekende bedrijven. Vooral de eerste partij, daar willen nog wel eens spullen bij zitten die zo oud zijn als de auto's zelf.

@Alex, hoezo dat dan? Ik dacht dat hele zachte remblokken juist prettig waren om te racen, niet het standaard spul.

• alex kokkeler (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2015 13:28 #957187 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Asbest in Volvo 300-serie
Ik hoor dat vaak van mensen die in de racerij zitten met die oude Engelse bakken, schijnt minder gauw heet te worden en minder te slijten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2015 15:25 #957305 door V300 register
het antwoord is vrij simpel. Er zit zowieso asbest in als er een asbest logo op staat:

www.deconta.eu/deutsch/saecke.html

gebruik van dit logo is verplicht gesteld, volgens mij vanaf begin jaren 80 al. In die tijd waren er zowieso al veel minder onderdelen waar het voor toegestaan was.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC