- Berichten: 270
Dashboard meter: indicator voor overbrengverhouding?
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
metertje die overbrengverhouding aangeeft.
Lijkt me op zich mogelijk, bv obv ratio tussen rijsnelheid (wiel-rpm) en motor rpm.
De signalen zijn dus in principe beschikbaar. Al is de een mechanisch, de ander electrisch...
Kun je er wat mee? Mwah.
Heb je er wat aan? Mwah.
Is het leuk? Vind ik wel, ja. :yeah:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb een GLE/GLT-dashboard in mijn vario zitten met toerenteller, econometer en buitentemperatuurmeter. Vooral die eerste 2 zijn erg leuk bij een variomatic!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
motor rpm en snelheid is niet voldoende eigenlijk, je zou op z'n minst het vacu?m op de CVT mee moeten nemen in de berekeningen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 270
General Custom;235937 schreef : Zou inderdaad h??l leuk zijn
Ik heb een GLE/GLT-dashboard in mijn vario zitten met toerenteller, econometer en buitentemperatuurmeter. Vooral die eerste 2 zijn erg leuk bij een variomatic!
True, die heb ik ook, en het is erg grappig om al die meterjes heen en weer te zien gaan. Vooral als de snelheid oplopt, en toeren terug, dat snappen de meeste passagiers niet zo...
AvdAkker;235939 schreef : snelheidssignaal is niet alleen mechanisch maar ook elektrisch uit te voeren: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2226
motor rpm en snelheid is niet voldoende eigenlijk, je zou op z'n minst het vacu?m op de CVT mee moeten nemen in de berekeningen
Leuk weetje van die 'GEBER' aansluiting!
Maar waarom het vacuum ook meenemen? De overbrengverhouding is toch simpelweg de ratio RPM in/RPM-out? Eventueel aanvullen met constanten als eindoverbrenging en/of afroldiameter van de banden of zo...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 270
Maar vertel, wat zou je met vacuum-info kunnen toevoegen?
Stukje logica toevoegen voor eco-modus, waarbij je motorvacuum optimaliseerd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
gromsound;236068 schreef : Ook al es over nagedacht. Simpelste oplossing is de zijdelingse verplaatsing van een primaire trommel te meten. Schuifpotmeter naast vario ophangen, sleper met de draaiende vacuumdoovoer verbinden, benzinemeterschakeling eraan en presto de gewenste overbrengingindicator.
precies zo had ik het ook al eens bedacht inderdaad. Lijkt mij ook de beste methode want deze aanduiding meet direct hetgene wat je wilt weten en werkt ook bij snelheid = 0.
Je zou alleen wel een snellere aanwijzer willen hebben dan het gemiddeld zwaar gedempte benzinemetertje...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Schuifpot op een hoekijzertje aan de vloer vast, no problemo. Lineair, slag 50mm ofzo en dan hoge waarde paar megohm over het contact heen, sleper naar de voltmeter.
Nee dan moeilijk doen met electrickery en microprocessors... Ik wist het wel. Keep it simple, geheel in de analoge geest van de dikke daf!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.