Dashboard meter: indicator voor overbrengverhouding?

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
03-04-2015 11:42 #633648 door BartJu
Zat laatst te denken aan een leuke meter voor de vario-rijder:
metertje die overbrengverhouding aangeeft.

Lijkt me op zich mogelijk, bv obv ratio tussen rijsnelheid (wiel-rpm) en motor rpm.
De signalen zijn dus in principe beschikbaar. Al is de een mechanisch, de ander electrisch...

Kun je er wat mee? Mwah.
Heb je er wat aan? Mwah.
Is het leuk? Vind ik wel, ja. :yeah:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2015 17:52 #956843 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dashboard meter: indicator voor overbrengverhouding?
Zou inderdaad h??l leuk zijn :D
Ik heb een GLE/GLT-dashboard in mijn vario zitten met toerenteller, econometer en buitentemperatuurmeter. Vooral die eerste 2 zijn erg leuk bij een variomatic!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2015 22:49 #956845 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Dashboard meter: indicator voor overbrengverhouding?
snelheidssignaal is niet alleen mechanisch maar ook elektrisch uit te voeren: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2226

motor rpm en snelheid is niet voldoende eigenlijk, je zou op z'n minst het vacu?m op de CVT mee moeten nemen in de berekeningen

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
05-04-2015 20:48 #956865 door BartJu

General Custom;235937 schreef : Zou inderdaad h??l leuk zijn :D
Ik heb een GLE/GLT-dashboard in mijn vario zitten met toerenteller, econometer en buitentemperatuurmeter. Vooral die eerste 2 zijn erg leuk bij een variomatic!

True, die heb ik ook, en het is erg grappig om al die meterjes heen en weer te zien gaan. Vooral als de snelheid oplopt, en toeren terug, dat snappen de meeste passagiers niet zo...:)

AvdAkker;235939 schreef : snelheidssignaal is niet alleen mechanisch maar ook elektrisch uit te voeren: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2226

motor rpm en snelheid is niet voldoende eigenlijk, je zou op z'n minst het vacu?m op de CVT mee moeten nemen in de berekeningen

Leuk weetje van die 'GEBER' aansluiting!

Maar waarom het vacuum ook meenemen? De overbrengverhouding is toch simpelweg de ratio RPM in/RPM-out? Eventueel aanvullen met constanten als eindoverbrenging en/of afroldiameter van de banden of zo...

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2015 21:02 #956866 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Dashboard meter: indicator voor overbrengverhouding?
ik zit de startpost nog eens wat beter door te lezen en je hebt helemaal gelijk, zat aan wat anders te denken:p

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
05-04-2015 22:31 #956868 door BartJu
Geeft niet hoor, in je link staan ook weer een hoop andere 'accesoires', dus kan het me voorstellen.

Maar vertel, wat zou je met vacuum-info kunnen toevoegen?
Stukje logica toevoegen voor eco-modus, waarbij je motorvacuum optimaliseerd?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2015 22:32 #956967 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dashboard meter: indicator voor overbrengverhouding?
Ook al es over nagedacht. Simpelste oplossing is de zijdelingse verplaatsing van een primaire trommel te meten. Schuifpotmeter naast vario ophangen, sleper met de draaiende vacuumdoovoer verbinden, benzinemeterschakeling eraan en presto de gewenste overbrengingindicator.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2015 10:15 #956970 door V300 register
Ik denk dat het veiliger is om de elektronische signalen af te takken zoals Bart voorstelde. Gebertje achter in je klokkenwinkel voor de kmteller, toeren heb je al... Het lijkt me niet heel moeilijk om dat met een comparator-schakelingetje en wat meer elektronica om te zetten in een output die een benzine- of temperatuurmetertje "snapt" en een heel stuk veiliger en betrouwbaarder dan zelfbouwtroep vlak bij snel draaiende essenti?le onderdelen van je aandrijving... ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2015 10:36 #956971 door V300 register

gromsound;236068 schreef : Ook al es over nagedacht. Simpelste oplossing is de zijdelingse verplaatsing van een primaire trommel te meten. Schuifpotmeter naast vario ophangen, sleper met de draaiende vacuumdoovoer verbinden, benzinemeterschakeling eraan en presto de gewenste overbrengingindicator.

precies zo had ik het ook al eens bedacht inderdaad. Lijkt mij ook de beste methode want deze aanduiding meet direct hetgene wat je wilt weten en werkt ook bij snelheid = 0.
Je zou alleen wel een snellere aanwijzer willen hebben dan het gemiddeld zwaar gedempte benzinemetertje...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2015 18:40 #956975 door V300 register
Dat klopt je moet een momentane echte voltmeter nemen universeel of bv of een engels gebakje zon nerveus zwabberding. Mechanisch geen enkel probleem, de vacslangen staan stil, bewegen alleen ietsje zijwaarts en dat tak je simpel af met een ijzerdraadje.
Schuifpot op een hoekijzertje aan de vloer vast, no problemo. Lineair, slag 50mm ofzo en dan hoge waarde paar megohm over het contact heen, sleper naar de voltmeter.

Nee dan moeilijk doen met electrickery en microprocessors... Ik wist het wel. Keep it simple, geheel in de analoge geest van de dikke daf!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC