Momentsleutel?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2015 17:36 #633557 door V300 register
Momentsleutel? is gemaakt door V300 register
Ik ben op zoek naar een momentsleutel voor de 340 (en eventueel andere toepassingen). Ben me er al een beetje in aan het verdiepen.
Ik vroeg me af op welke specs ik moet letten bij aanschaf van een momentsleutel, en dan met name hoeveel het bereik is qua Nm voor toepassing bij de 340.
Als iemand een adres of merk weet voor een geschikte momentsleutel (nieuw of gebruikt) hoor ik het ook graag!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2015 18:25 #955346 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Momentsleutel?
Er zijn al verschillende discussie's geweest op het forum m.b.t. het aanschaffen van een momentsleutel of ?berhaupt over goed gereedschap.
Recentelijk heb ik zelf een momentsleutel aangeschaft met het doel om die toch een flink aantal jaren te kunnen gebruiken.
Keuze is eigenlijk simpel te maken en dat is kijk in de Haynes/Olyslager welke momenten je het meeste gaat gebruiken en kies daarmee het bereik.
Welk merk en type je uiteindelijk aanschaft is afhankelijk van je budget, maar om heel eerlijk te zijn zit er niet zo heel veel verschil qua prijs tussen bijv. een Kraftwerk sleutel of een Gedore .

Ik heb zelf recentelijk de 4550-20 van Gedore aangeschaft met een 1/2' paddestoelkop, waarvan de kop ook te vervangen is voor een 3/8'.
Zo kan ik ook alle doppen gebruiken die ik al heb gekocht.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2015 19:41 #955348 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Momentsleutel?
jaren geleden heb ik er eentje van de Lidl gekocht voor een schijntje. Die hebben we al behoorlijk misbruikt, maar hij geeft het maar niet op. Ik denk dat de calibratie niet meer is wat het ooit is geweest, maar hij doet het nog steeds. Toch is de calibratie een heel belangrijk punt als je aan zaken gaat sleutelen waar het moment heel precies komt.

Daarom heb ik vorig jaar een momentsleutel gekocht van Teng Tools. Levenslang garantie en eigenlijk heel goed, maar nog niet zo'n bekende naam als Gedore. Daarom een stuk goedkoper. Ik gebruik hem niet vaak, daarom wilde ik niet zo'n dure. Misschien kun je hier eens naar kijken. Gedore is wel echt een topmerk. Daarna heb je de hele reeks van Stahlwille, Kraftwerk, Mannesmann etc. Teng hoort ook in dat rijtje.

Iets wat je nooit moet vergeten, bij welke momentsleutel dan ook; na gebruik de sleutel terugdraaien naar 0! Echt iets om te vergeten maar anders verloopt op termijn de calibratie.

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
11-01-2015 20:11 #955349 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Momentsleutel?
Heb nu een tijdje een Sonic. Destijds bij Brezan de aanbieding van de Sonic website (zoektip: sonic equipement) daar ook gekregen, en dan zonder verzendkosten.
Bereik is 20-200 Nm, valt het meest wel binnen. 1/2" Verloopdop erbij naar 3/8 en kon lekker bezig met bestaande doppen.
Bevalt goed, gebruik m iig bij bandenwissles meermaals per jaar.

Al is ie ook wel weer groot voor precisie klusjes in het lage bereik.
ALs ik daar meer in ga doen, zal er een kleinere bijkomen, bv een fietsers-versie.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2015 21:18 #955355 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Momentsleutel?

volvofiel;234345 schreef : ..Daarom heb ik vorig jaar een momentsleutel gekocht van Teng Tools. Levenslang garantie en eigenlijk heel goed, maar nog niet zo'n bekende naam als Gedore. Daarom een stuk goedkoper. Ik gebruik hem niet vaak, daarom wilde ik niet zo'n dure. Misschien kun je hier eens naar kijken.

Dat zou ook mijn afweging zijn. Voor welke momenten in Nm is deze sleutel geschikt? Weet je nog wat die heeft gekost?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2015 10:24 #955371 door V300 register
Het enige punt is dat de poelie van de krukas bij een B200 vast moet worden gezet met 250 nm. De meeste gaan maar tot 200.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2015 16:49 #955379 door V300 register
Ik heb er nog eentje die valt onder goede oude degelijkheid, eentje uit de tijd dat Newton/meter nog niet gebruikt werd. Gekregen van opa, die er vroeger bij DAF vrachtwagens mee repareerde. Hoewel het iets minder nauwkeurig is, vind ik dit fijner werken dan zo'n modern klikding :D

Zoiets als deze:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2015 18:47 #955386 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Momentsleutel?
19-110 Nm

Mn "grote" gaat van 42 tot 210 Nm, voor de krukaspoelie pak ik daarna nog even het wringijzer erbij

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC