Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- V300 register
- Verbannen
v0lv0freak;249016 schreef : Roep dat niet te hard (@ Steven). Ik zie het nog wel gebeuren dat diesels helemaal verboden worden, ook ouder dan 40 jaar.
Volvo was vorig jaar de eerste, maar steeds meer merken kondigen aan geen nieuwe dieselmotoren meer te ontwikkelen. Volvo kondigde vorige week zelfs al aan ook geen nieuwe benzinemotoren meer te ontwikkelen.
Dat je niet meer om (deels) elektrificeren van het wagenpark heen kunt, dat is de industrie al heel lang duidelijk. Alleen al om de opgelegde gemiddelde CO2-normen voor het verkochte wagenpark moet je wel, zeker als je het wat hoger in de markt zoekt zoals Volvo doet. Zelfs een XC40 is niet onder de 100 g/km te krijgen zonder elektrische hulp, zeker niet als je diesel geen optie meer vindt.
En voor diesel geldt dat het gewoon erg lastig is om de uitstoot binnen de perken te houden zonder de boel met draconische uitlaatsystemen op te tuigen. Bovendien is het toch vooral een Europees dingetje, een diesel in een personenauto. Voor een merk als Volvo zijn die ontwikkelingskosten niet te dragen.
Voor wat betreft die 15% MRB-verhoging voor diesels zonder roetfilter: een typisch Nederlandse maatregel die wel extra geld in het laatje brengt, maar ook weer niet zo draconisch is dat je er je diesel voor laat staan. Voor die 225 extra per jaar (voor een lichtere auto is het bedrag uiteraard lager) kun je hem nog beter oprijden dan de poen steken in een marginaal jongere auto die wel aan de goede kant van de norm zit, maar binnen nu en een paar jaar weer aan de beurt is voor nieuwe treitermaatregelen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Niels;249029 schreef : En voor diesel geldt dat het gewoon erg lastig is om de uitstoot binnen de perken te houden zonder de boel met draconische uitlaatsystemen op te tuigen.
Is een SCR systeem met Adblue dan zo'n draconisch uitlaatsysteem?
Voldoet met gemak aan de geldende Euro 6 norm.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Kijk naar Rotterdam, Amsterdam en alle steden bij een grote rivier: één schip stoot meer roet uit dan alle dieselauto's ter plaatse bij elkaar! En dan heb ik het nog maar even niet over wat de schippers allemaal in de tank kieperen...
Maar ja, die schepen kunnen we niet verbieden. Daar verdienen we in onze transport-gerichte economie namelijk het geld mee. :f
Ik ga dus never nooit mijn Millionaire of 940 bijvoorbeeld ombouwen naar electrische aandrijving. We schilderen de Nachtwacht toch ook niet over met ecologisch verantwoorde verf!? :crazy2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Niels;249029 schreef : Dat je niet meer om (deels) elektrificeren van het wagenpark heen kunt, dat is de industrie al heel lang duidelijk. Alleen al om de opgelegde gemiddelde CO2-normen voor het verkochte wagenpark moet je wel, zeker als je het wat hoger in de markt zoekt zoals Volvo doet. Zelfs een XC40 is niet onder de 100 g/km te krijgen zonder elektrische hulp, zeker niet als je diesel geen optie meer vindt.
Klopt, maar Volvo is niet de enige. De grote merken (Duitse 3, etc) houden de diesel idd nog aan, want ze kunnen het makkelijk dragen. Maar meerdere merken hebben al aangekondigd geen nieuwe diesels meer te ontwikkelen. Dat betekent niet dat ze meteen verdwijnen. Volvo zal ook nog wel een jaar of 5 met dit net nieuw ontwikkelde blok vooruit kunnen. Maar de diesel heeft zijn langste tijd gehad.
En die 15% is voor 2019. Dat kan in de jaren daarna nog wel verder omhoog, al is het maar symbool politiek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
www.nu.nl/economie/5158256/dieselauto-vo...-minder-in-trek.html
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
François;249031 schreef : Is een SCR systeem met Adblue dan zo'n draconisch uitlaatsysteem?
Voldoet met gemak aan de geldende Euro 6 norm.
Blijkbaar wel.
Een van de bestaansredenen van de sjoemelsoftware was het voorkomen dat het AdBlue-tankje leeg zou raken voordat de onderhoudsbeurt in zicht was, want anders dan bij vrachtauto's is dat bijvullen een opdracht van de dealer, niet de gebruiker.
Dan moet je het ofwel als gebruiker bij kunnen vullen (vulmond aanbrengen), of een grotere tank monteren. Dan moet je daar wel ruimte voor maken in je ontwerp. Ik denk dat Porsche dat met de recentste Cayenne niet heeft gedaan want daar is tot op heden nog steeds geen dieselvariant van leverbaar.
leonsteyns;249033 schreef : Dat beleid tegen de diesels is puur symboolpolitiek, ook in Duitsland
Dat klopt. Maar door het zo te doen kun je als politiek claimen iets aan de problematiek te doen (en die is er) zonder dat je een al te grote groep voor het hoofd stoot.
Qua effectiviteit bereik je volgens mij hetzelfde door alle rode auto's te verbieden. Als je echt serieus bent met het leefklimaat in grote steden, dan moet al het particuliere autoverkeer de binnenstad uit; diesel, benzine, elektrisch, zelfrijdend. Ook een 'schone' Tesla Model S heeft een weg en een parkeerplaats nodig. Is alleen niet zo leuk als je met je GroenLinks-lidmaatschapspas zelf een wagen voor de deur aan de Herengracht hebt staan. Die paar getroffen rijders met een oudere diesel nu zijn een te kleine groep om een vuist te maken.
v0lv0freak;249034 schreef : Klopt, maar Volvo is niet de enige. De grote merken (Duitse 3, etc) houden de diesel idd nog aan, want ze kunnen het makkelijk dragen. Maar meerdere merken hebben al aangekondigd geen nieuwe diesels meer te ontwikkelen.
En als ze het doen, dan is dat op basis van bestaande architectuur of in een soort 'bouwdoossysteem' zoals Mercedes en BMW doen: één vaste cilinderinhoud per cilinder, zodat je een hele familie van drie-, vier- en zescilinder lijnmotoren op diesel en benzine kunt maken met zoveel mogelijk gedeelde onderdelen. Die motorenfamilies zijn zo'n beetje de recentst uitgekomen echt nieuwe diesels.
Wat het hele verhaal uiteindelijk weet te bereiken is dat een nieuwe of jong gebruikte diesel voor een particulier, als het al een optie was, helemaal geen optie meer is. De onzekerheden zijn gewoon veel te groot geworden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
in de binnensteden mogen rijden, lijkt me dat geen "kleine groep". Let wel, steden mogen
een verbod voor bepaalde Diesels uitvaardigen, ze zijn het niet verplicht. De uitspraak
in Duitsland wordt door Groen-Links uitgelegd als het einde van alle Diesels.
Schijnbaar mag je als politicus waan en werkelijkheid ongehinderd door elkaar gooien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.