Uitlaat Amazon deels vervangen of helemaal ? Handleiding of filmpje iemand ?

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
06-09-2024 20:03 #1046550 door BartJu
De oprijbokken zijn wel in kleur bij de auto. Dan kan het toch wel?

Ik heb zelf vergelijkbare bokken, mogen elk meer dan een hele Volvo dragen.
Wel Ik leg dan altijd nog klinkers voor de wielen die nog op de grond staan. Er af vallen zal de auto niet spontaan, rollen dan ook niet meer. Al helpt het misschien ook een beetje dat onze oprit iets af loopt en ik de bokken altijd aan de lage zijde gebruik, waardoor de wagen rechter staat dan op een vlakke ondergrond.
(maar dan heb ik ook nog eens rode bokken bij een beige auto..)


 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marco Wuyts
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-09-2024 23:21 - 06-09-2024 23:22 #1046554 door Marco Wuyts
Bedankt voor de tips en de bezorgdheden !

Sinterklaas is inmiddels gearriveerd :-) 


Bij de bokken had je 2 maten en ik heb de stevigste genomen die 2,5 ton aan kunnen.  Geen idee of die 2,5 ton per set bedoeld is of per stuk.
Een Amazon weegt in ieder geval iets meer dan een ton dus we zitten ver binnen de limieten.  Ik heb er zeker vertrouwen in dat ze het gewicht kunnen dragen.


De wielstoppers heb ik proberen te bestellen maar er ging steeds iets mis (tja, ik vond geen blauwe).  De tip om een paar klinkers voor de wielen te leggen ga ik volgen; dat is zeker een goeie. 



 
Laatst bewerkt 06-09-2024 23:22 door Marco Wuyts.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marco Wuyts
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-09-2024 17:21 #1046573 door Marco Wuyts
D-day

1) 
Amazon op de bokken gezet ; klinkers voor de voorwielen en ondersteuning voor de downpipe; die blijft gewoon zitten. 
Nu even tijd voor een koffie want door hem eventjes te verplaatsen is alles warm geworden.

(De downpipe zat in de set maar ik ga hem voorlopig gewoon laten zitten.  Om deze ook te veranderen moet hij de brug op en die heb ik niet.)

 

2) 
Losmaken van de oude uitlaat : van achter naar voor

De bouten waren verroest en zaten muurvast.  Dankzij de kruipolie heb ik deze uiteindelijk toch losgekregen. 
De middendemper kreeg ik niet zomaar los.  Die heb ik ook met kruipolie stilletjes aan om zijn as kunnen draaien. 
De buis is ook wat ingeslepen; daar had ik uiteindelijk een platte sleutel tussen gekregen om de verbinding wat open te plooien.
Ik wilde eerst met een hamer op de voorkant kloppen naar achteren toe maar dan zet je de downpipe in beweging en dat is geen goed idee.

Dit was een stap die m.i. te lang heeft geduurd.  De optie van de ijzerzaag of de slijpschijf kwam wel in me op ... .

Tip : zet een werkbril op want er valt vanalles naar beneden.  Een ratelsleutel is hier handig.

 

3) monteren 
De uitlaatpaste gaat op de verbindingen en je zet de middendemper vast op de buis.  Dan de klem erop en de eerste hindernis is genomen.
De eerste uitlaatrubber lukt redelijk goed ; de tweede was een kleine ramp.  Als je op je rug ligt dan kan je gewoon niet voldoende kracht zetten om die dikke rubber op zijn plek te krijgen.  Je wil ook niet dat er iets losschiet of naar beneden valt want je gezicht zit toch redelijk dicht tegen de onderkant van de wagen.  Die bokken geven veel ruimte aan de achterkant ; maar in het midden kan het wat krap zijn.   

 

Ik heb uiteindelijk zelf een beugeltje gemaakt om met een spanklem de rubber ver genoeg uit te rekken om over die top aan het chassis te krijgen.
De spanklem had ik dan tegen de chassisbalk gezet.  Mijn redenering : de rubber zal wel eerder meegeven dan de chassisbalk :-) 
Dit was eigenlijk het lastigste stuk ; maar daar had Stijn me al voor gewaarschuwd.  

 

Daarna is er een nog een bocht en een achterdemper.  Deze komen in de set in 2 stukken om makkelijker te monteren.  Het was wel even kijken hoe dat nu allemaal juist in elkaar paste.  Op de foto's is te zien dat er een extra klem op zit.  Ook hier weer uitlaatpaste erop en daarna de klemmen.  

De buizen van de uitlaat zijn langs 1 kant ingeslepen om ze nadien goed aan te kunnen draaien en te laten klemmen.  Ik heb deze wel zo gemonteerd dat de beugel niet over zo'n inkeping gaat ; anders zal het moeilijker zijn om de twee buizen dicht aan te laten sluiten.
Tip : leg een vod binnen handbereik als je met die paste werkt ; zo niet moet je weer onder de auto uit kruipen zonder dat je alles wil bekladden.

5) Controle : alles lijkt goed te zitten en raakt nergens iets.

6) Daarna alle ondersteuningen weghalen en van de bokken rijden.  Zodra de wagen halverwege de bokken was heb ik de handrem opgetrokken om de rechter achter bok een paar graden te draaien.  Zo niet raakt de vers gemonteerde uitlaat de bok en heb je stukken.

7) Ik laat de motor even een kwartiertje draaien zodat de pasta wat uithard.  Vervolgens kan deze een nachtje uitharden en doen we morgen een testrit.

De sleutels die ik gebruikte was een 1/2" en voor de nieuwe beugels een metric 17 bij gebrek aan een Engelse maat die erop paste.

Wat hebben we vandaag geleerd :
1) ik heb geen conditie : je wil niet weten hoe dikwijls ik onder die auto ben gekropen.  
2) als je een brug kan gebruiken van iemand : doen ! Bedenk wel dat je soms creatief moet zijn (zoals met de zelfgemaakte beugel) en dat gaat minder als je niet al je spullen bij de hand hebt.
3) in het midden van de auto is de werkruimte wel heel beperkt
4) best zelf te doen maar neem je tijd

     

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-09-2024 10:08 #1046579 door Niek de Boer
Er is speciaal gereedschap te koop om de  rubbers  op hun  plaats te trekken en te duwen . Daarmee gaat het heel gemakkelijk.

vriendelijke groet ,Niek de Boer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anno Huidekoper (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2024 10:21 #1046580 door Anno Huidekoper (GAST)
De beschreven werkwijze/leerpunten herken ik.
Ook mijn conditie is wat beperkt, ik had net een open hart operatie gehad. Ik heb onder zijn 945 op bokken een plaat 20mm foam/isolatie materiaal gelegd. Is lekker zacht! Omdat ik de gehele uitlaat wilde vervangen heb ik de flex gebruikt. 
Al met al een middagje werk. Met brug gaat het gemakkelijker en sneller.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marco Wuyts
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
08-09-2024 20:54 #1046600 door Marco Wuyts
Vandaag een lange testrit gedaan en op zich is alles goed verlopen.  Af en toe een nieuw geluidje bij een vluchtheuvel.

Dit kan zijn omdat de stootrubber van de uitlaat niet meer zo dik is. (art 1228893) Die moet ik de volgende keer dan maar eens bijbestellen.

Ofwel is de ruimte tussen de reactiestang (panhardstang dacht ik) achteraan en de bocht tussen de midden en einddemper te klein.  Die stang beweegt het minst aan de kant van de uitlaat; maar misschien toch weer net genoeg om hem te raken.

Hoeveel bewegingsvrijheid heeft die stang bij jullie alvorens de uitlaat te raken ? 

 

 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marco Wuyts
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-09-2024 07:23 #1046668 door Marco Wuyts
Ik heb eens gemeten en de ruimte bedraagt 1,5 cm bij mij.

Op de foto van de oude zie je duidelijk meer plaats; al doet de fotohoek ook wat.  Heeft iemand enig idee wat dit minimum moet zijn ?
Ik kan het beter ineens voldoende aanpassen ipv nog een keertje.

Bedankt !
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-09-2024 02:00 #1046673 door Johan Geers
Je moet de overgangs klemmen/flenzen van de middendemper minder ver in elkaar schuiven krijg je vanzelf meer ruimte.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD