Afdraaien vliegwiel

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2013 11:39 #132632 door Boele Braaksma
Afdraaien vliegwiel is gemaakt door Boele Braaksma
Wie heeft er ervaring met het afdraaien / rijden met een afgedraaid vliegwiel?

Ik had eerst het idee om een deel van de buitenste rand te verwijderen, immers overtollig. Alleen na enig leeswerk is het toch wel riskant als je beide benen wilt behouden.



Ik heb ooit berekend dat als ik 1cm van de diameter wegdraai, en 2 centimeter in de hoogte richting de starterskrans, ik 1,4kg weghaal. Op een totaal van 9,5kg.

Dus mijn vraag; zijn er mensen met ervaringen qua afgedraaide vliegwielen? Balanceren lijkt me geen overbodige luxe. Of is het verstandiger over te stappen op een ander metaal (aluminium?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2013 12:16 #132633 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Afdraaien vliegwiel
zou die anderhalve kilo nou écht heel veel uitmaken? mocht je het echt willen dan is denk ik aluminium een beter idee ivm veiligheid én gewichtsbesparing. ben wel benieuwd of dit werkelijk merkbaar verschil maakt.

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2013 12:36 #132634 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Afdraaien vliegwiel
Er is niks zo grappigs als een vliegwiel dat de krappe ruimte beu is en het daglicht wil zien.

Je benen zal hij met rust laten, maar je stuurstang en remleidingen zal hij vrolijk meenemen.



Over het technisch gedeelte

Je motor zal sneller accelereren want hij hoeft immers minder moment te overwinnen. Verder zal hij zenuwachtiger worden omdat hij het momentum van het vliegwiel zal missen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees-Peter Geluk (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-10-2013 13:13 #132635 door Kees-Peter Geluk (GAST)
Beantwoord door Kees-Peter Geluk (GAST) in topic Afdraaien vliegwiel
In theorie zal je sneller kunnen accelereren en ietsje brandstof besparen.
Heb een hoop goede ervaringen gelezen over lichtere vliegwielen voor B20's. Een B20 voelt van zichzelf vrij lomp, dat kun je hiermee verminderen. Snellere gasrespons, vlotter in toeren klimmen.
Het laten balanceren van het complete roterende gedeelte van de motor is dan wel een must.

Merk op: het gaat niet alleen om het aantal kilo's dat je weghaalt, maar ook waar je dat doet. Hoe verder aan de rand, hoe meer verschil het maakt. De werking van een vliegwiel komt niet door zijn massa maar door zijn traagheidsmoment .
Overigens zul je op de testbank geen vermogensverschil meten aangezien het toerental dan per definitie constant is. In de praktijk wil je het verschil echter tijdens acceleratie merken, en dan maakt vliegwiel-gewicht wel degelijk uit.
Nog wat relevant leesvoer .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2013 13:17 #132636 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Afdraaien vliegwiel
Een nieuw vliegwiel van TTV Racing in aluminium kost incl verzenden rond de 325euro. Vrij prijzig.

Je moet eigenlijk kijken naar de roterende massa, en dat zijn flink wat kg's.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2013 13:53 #132637 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Afdraaien vliegwiel
Niet alleen prijzig, maar ook vrij extreem, als je van 9.5 kg naar 5 kg gaat. Iets lichter maken is één ding, maar meer dan 45% eraf halen :shock: .

Ik heb er geen ervaring mee, maar het zou het mij niet verbazen dat je daarmee niet meer 'normaal' kunt rijden (maw uitsluitend race gebruik). De vraag is of dat is wat je zoekt .....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2013 14:26 #132638 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Afdraaien vliegwiel
Thanks Kees-Peter,

Had je reactie nog niet gezien. Daarom was ik ook van plan de buitenste rand te bewerken. Alleen ik ben nogal bang voor onbalans en dat wil ik niet met 6000+ toeren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees-Peter Geluk (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-10-2013 14:57 #132639 door Kees-Peter Geluk (GAST)
Beantwoord door Kees-Peter Geluk (GAST) in topic Afdraaien vliegwiel
Daarom is balanceren met alles erop en eraan (krukas, zuigers, poulies) ook zo belangrijk. Nieuwe bouten, juiste sterkte, correcte aanhaalmoment, etc.
Maar zeker iets om i.s.m. een specialist te doen. Ik denk dat Ben Flierman hier wel wat vanaf weet. Anders denk ik dat iedere specialist in de klassieker-rally-preparatie hier wel ervaring mee heeft (of een adresje weet).

Zo even uit mijn hoofd meen ik dat +-7 kg voor een B20 een merkbaar verschil oplevert, en voor straatgebruik nog goed te doen is (van 'horen zeggen').

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2013 16:15 #132640 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Afdraaien vliegwiel
Die 7kg ben ik ook vaker tegengekomen, vooral op Duitse sites. (Schwungmasse Erleichtern, klinkt lekker. ;) )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven Bleeker
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-10-2013 17:37 #132641 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Afdraaien vliegwiel
Ik loop ook ingedachten hiermee te spelen. Ik wil mijn Amazon combi sneller maken in de acceleratie voor de rittensport.
Komt toch vaak op neer om even snel weg te rijden. Topsnelheid is van minder belang.
Maar de auto moet wel "normaal" blijven. De hoofdzaak van de Amazon is om van a naar b te komen. Als de motor onrustig van wordt laat ik het liever zitten.
Maar misschien is een vliegwiel van 7 kg wel wat.

Boele bij de jongeren is er ook intresse in deze grappen. Misschien moeten we Ben Flierman een keer vragen voor een technische dag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD