Dot 4 remolie gevaarlijk?
- Dennis Boxem
- Premium lid
-
Minder
Meer
13-06-2013 01:11 #128581
door Dennis Boxem
Dot 4 remolie gevaarlijk? is gemaakt door Dennis Boxem
Heren en dames van het forum, via de Facebookgroep Good Vibrations bereikte mij het volgende verhaal. Ben benieuwd of iemand er hier bekend mee is, en of iemand het kan bevestigen danwel ontkennen. Ik had deze in ieder geval nog niet eerder gehoord.
grtz!
Dennis
Tikkende Remmentijdbom onder Oldtimers
Gerrit Hillen
22:35
Hallo Redactie
Grote remmen problemen bij oldtimers bij gebruik van verkeerde remvloeistof, DOT4, wat ze kopen bij een tankstation, en of automaterialen zaak, om hun remvloeistof pijl bij te vullen
In oldtimers mag alleen DOT3 NOOIT bijvullen met DOT4
Heb nu in 1 maand tijd 4x grote remproblemen geconstateerd, bij oldtimers die hun remsysteem gevuld of bijgevuld hadden met remvloeistof DOT4
Remvloeistof Dot4 is NIET geschikt voor oldtimers, daar DOT4 gemaakt is voor auto´s met ABS, in het ABS systeem zitten plunjers van nylon die door een smeerstof die in DOT4 zit gesmeerd worden.
Deze toevoeging is de veroorzaker van veel ellende en kan tot dodelijke ongevallen lijden, omdat de remslangen, en alle rubber afdichtdelen gaan oplossen , bij oldtimers zijn de rubber slangen en afdichtingen gemaakt van natuurrubber, de hedendaagse auto´s hebben chemische rubbers
Heb in 1 maand tijd bij 4 oldtimers geconstateerd dat ze door verkeerde remvloeistof geen remmen meer hadden.
Kenmerken bij gebruik van verkeerde remvloeistof
Lekkende en vastzittende wielremcilinders.
Vastzittende Remklauwen, waardoor de remmen gloeiend heet worden
Een rempedaal, dat langzaam terug komt na het indrukken, en bij vasthouden de rempedaal wegzakt
Remmen die blijven aanlopen, Remslangen gaan dichtzitten.
Remedie alle remcilinders reviseren of vernieuwen, hoofdremcilinder vernieuwen, alle remslangen vernieuwen, alle leidingen doorspoelen, reinigen.
Remsysteem vullen met DOT3, en ontluchten.
Lees in uw werkplaatshandboek, of instructieboekje, welke remvloeistof er in moet, staat ook vaak op de vuldop.
Ik heb dit nu bij 4 auto´s ben bestuurslid van een oldtimer vereniging van 350 leden, dus 1% heeft remproblemen door de verkeerde remvloeistof.
We hebben in Nederland 260.000 oldtimers, dus uitgaande van 1% dan praten we toch over mogelijk 2600 tikkende remtijdbommen
De auto´s die mij bekend zijn
1 Cadillac Sedan de Ville uit 1962
2 Chrijsler Newport uit 1966
3 Mercedes Pagode uit 1969
4 Triumph TR6 uit 1970
5 Studebaker uit 1953 van iemand uit Zwitserland die hier strande
Reparatiebedrijven die mijn verhaal kunnen bevestigen zijn
The Carmaker Maasbracht
Molenweg 50
Tel 0475/461320
Stuurman Classic Cars en Repair
Stationweg 88 Herkenbosch
Tel 0475/534113 Repair 0475/534531
Classic Car Venlo
Orionpoort 1 Grubbebvorst
Tel 077/3661241
Leverancier van oa remonderdelen
Catalina USA Parts Swalmen
Tel 0478/515000.
De Bovag is in kennis gesteld van de problematiek
Hopelijk besteden jullie hier aandacht aan, want het gaat anders goed fout, hier redden we mensenlevens mee, en kunnen we veel menselijk leed voorkomen
Mvgr Gerrit Hillen geb 10/07/1958
Technisch bestuurslid van Oldtimer en Classic Car Club Heel
Technisch bestuurslid Oldtimer Club De Oetloatklep
Organisator van het jaarlijks Internationaal Classic USA Car Treffen in Reuver
Automonteur, Leermeester en APK Keurmeester bij Toyota Klaver in Venlo/Blerick
grtz!
Dennis
Tikkende Remmentijdbom onder Oldtimers
Gerrit Hillen
22:35
Hallo Redactie
Grote remmen problemen bij oldtimers bij gebruik van verkeerde remvloeistof, DOT4, wat ze kopen bij een tankstation, en of automaterialen zaak, om hun remvloeistof pijl bij te vullen
In oldtimers mag alleen DOT3 NOOIT bijvullen met DOT4
Heb nu in 1 maand tijd 4x grote remproblemen geconstateerd, bij oldtimers die hun remsysteem gevuld of bijgevuld hadden met remvloeistof DOT4
Remvloeistof Dot4 is NIET geschikt voor oldtimers, daar DOT4 gemaakt is voor auto´s met ABS, in het ABS systeem zitten plunjers van nylon die door een smeerstof die in DOT4 zit gesmeerd worden.
Deze toevoeging is de veroorzaker van veel ellende en kan tot dodelijke ongevallen lijden, omdat de remslangen, en alle rubber afdichtdelen gaan oplossen , bij oldtimers zijn de rubber slangen en afdichtingen gemaakt van natuurrubber, de hedendaagse auto´s hebben chemische rubbers
Heb in 1 maand tijd bij 4 oldtimers geconstateerd dat ze door verkeerde remvloeistof geen remmen meer hadden.
Kenmerken bij gebruik van verkeerde remvloeistof
Lekkende en vastzittende wielremcilinders.
Vastzittende Remklauwen, waardoor de remmen gloeiend heet worden
Een rempedaal, dat langzaam terug komt na het indrukken, en bij vasthouden de rempedaal wegzakt
Remmen die blijven aanlopen, Remslangen gaan dichtzitten.
Remedie alle remcilinders reviseren of vernieuwen, hoofdremcilinder vernieuwen, alle remslangen vernieuwen, alle leidingen doorspoelen, reinigen.
Remsysteem vullen met DOT3, en ontluchten.
Lees in uw werkplaatshandboek, of instructieboekje, welke remvloeistof er in moet, staat ook vaak op de vuldop.
Ik heb dit nu bij 4 auto´s ben bestuurslid van een oldtimer vereniging van 350 leden, dus 1% heeft remproblemen door de verkeerde remvloeistof.
We hebben in Nederland 260.000 oldtimers, dus uitgaande van 1% dan praten we toch over mogelijk 2600 tikkende remtijdbommen
De auto´s die mij bekend zijn
1 Cadillac Sedan de Ville uit 1962
2 Chrijsler Newport uit 1966
3 Mercedes Pagode uit 1969
4 Triumph TR6 uit 1970
5 Studebaker uit 1953 van iemand uit Zwitserland die hier strande
Reparatiebedrijven die mijn verhaal kunnen bevestigen zijn
The Carmaker Maasbracht
Molenweg 50
Tel 0475/461320
Stuurman Classic Cars en Repair
Stationweg 88 Herkenbosch
Tel 0475/534113 Repair 0475/534531
Classic Car Venlo
Orionpoort 1 Grubbebvorst
Tel 077/3661241
Leverancier van oa remonderdelen
Catalina USA Parts Swalmen
Tel 0478/515000.
De Bovag is in kennis gesteld van de problematiek
Hopelijk besteden jullie hier aandacht aan, want het gaat anders goed fout, hier redden we mensenlevens mee, en kunnen we veel menselijk leed voorkomen
Mvgr Gerrit Hillen geb 10/07/1958
Technisch bestuurslid van Oldtimer en Classic Car Club Heel
Technisch bestuurslid Oldtimer Club De Oetloatklep
Organisator van het jaarlijks Internationaal Classic USA Car Treffen in Reuver
Automonteur, Leermeester en APK Keurmeester bij Toyota Klaver in Venlo/Blerick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
13-06-2013 07:25 #128584
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Dot 4 remolie gevaarlijk?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
13-06-2013 08:34 #128585
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Dot 4 remolie gevaarlijk?
Daar ben ik het in principe mee eens.
echter voor volvo klassiekers zijn alle rem onderdelen gewoon te koop.
ik ga er niet vanuit dat als je nieuwe remcilinders koopt daar nog natuurrubber in verwerkt is.
regelmatig controleren en alle rubber delen, cups en slangen op tijd vervangen.
controleer regelmatig het peil van de remvloeistof, als dit bijgevuld moet worden mag dit alleen komen door slijtage van de remvoering.
als er dus meer bijgevuld moet worden lekt er dus vloeistof weg.
echter voor volvo klassiekers zijn alle rem onderdelen gewoon te koop.
ik ga er niet vanuit dat als je nieuwe remcilinders koopt daar nog natuurrubber in verwerkt is.
regelmatig controleren en alle rubber delen, cups en slangen op tijd vervangen.
controleer regelmatig het peil van de remvloeistof, als dit bijgevuld moet worden mag dit alleen komen door slijtage van de remvoering.
als er dus meer bijgevuld moet worden lekt er dus vloeistof weg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 266
13-06-2013 08:55 #128587
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Dot 4 remolie gevaarlijk?
Ik rij al jaren met DOT 5.1 in onze P1800, heb er o.a. 17000 km in erbarmelijke omstandigheden mee door Z-Amerika gereden en ook veel rittensport. De remonderdelen zijn wel vernieuwd in de loop der jaren (dus geen natuurruber).
Tot nu toe zonder enig probleem....
Tot nu toe zonder enig probleem....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-06-2013 09:25 #128588
door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic Dot 4 remolie gevaarlijk?
Het dot 5 verhaal kende ik, en het niet mixen verhaal ook, maar deze meneer heeft het over dot 4, en dat is toch wel opmerkelijk. Ik kan me ook niet voorstellen dat er veel remdelen zijn waar nog echt natuurrubber in verwerkt is, maar ook in de jaren '60 was synthetische rubber al redelijk gangbaar bij dit soort onderdelen, zij het in een iets andere samenstelling dan tegenwoordig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 424
13-06-2013 09:52 #128589
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Dot 4 remolie gevaarlijk?
Ik gebruik al jaren, naar volle tevredenheid DOT4 in Duett en Amazon (dagelijks gebruik).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
13-06-2013 10:04 #128591
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Dot 4 remolie gevaarlijk?
Beste Dennis,ik gebruik al sinds ik een Volvo heb (1982) DOT4 van Ate, nooit geen problemen.
Maar ik kan me voorstellen gezien de merken in die jou bericht zijn vernoemd dat daar nog natuurlijk rubber in verwerkt zit.
Dat zijn geen wagens voor dagelijks gebruiken en zijn meestal met orginele onderdelen vanuit die tijd gerestaureerd
Onze Volvo’s hadden voor hun eerste restauratie al de nodige km en reparaties erop zitten.
Volvo’s werden in die tijd veel door doktoren en vertegenwoodigers gekocht omdat een Volvo zonder veel problemen honderduizenden km af konden leggen.
En vandaag de dag worden onze Volvo’s nog steeds als km vreters gebruikt.
Dus natuurlijk rubber in een Volvo, ja misschien een oud type vanuit de tweede wereld oorlog of daarvoor.
Maar voor de mensen die een 444 rijden en alle type daarna denk ik niet dat daar nog natuurlijk rubber in voorkomt.
Ik denk dat Volvo voor onze oude auto’s zelfs geen onderdelen in het rem of koppelingssyteem van natuurlijk rubber levert.
Dus ik denk dat DOT4 voor onze Volvo’s een goede remvloeistof is.
m.vr.gr.
Johan Geers
Maar ik kan me voorstellen gezien de merken in die jou bericht zijn vernoemd dat daar nog natuurlijk rubber in verwerkt zit.
Dat zijn geen wagens voor dagelijks gebruiken en zijn meestal met orginele onderdelen vanuit die tijd gerestaureerd
Onze Volvo’s hadden voor hun eerste restauratie al de nodige km en reparaties erop zitten.
Volvo’s werden in die tijd veel door doktoren en vertegenwoodigers gekocht omdat een Volvo zonder veel problemen honderduizenden km af konden leggen.
En vandaag de dag worden onze Volvo’s nog steeds als km vreters gebruikt.
Dus natuurlijk rubber in een Volvo, ja misschien een oud type vanuit de tweede wereld oorlog of daarvoor.
Maar voor de mensen die een 444 rijden en alle type daarna denk ik niet dat daar nog natuurlijk rubber in voorkomt.
Ik denk dat Volvo voor onze oude auto’s zelfs geen onderdelen in het rem of koppelingssyteem van natuurlijk rubber levert.
Dus ik denk dat DOT4 voor onze Volvo’s een goede remvloeistof is.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
13-06-2013 11:14 #128594
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Dot 4 remolie gevaarlijk?
Ik kon het verhaal ook al.
hier in Alkmaar bij een gespecialiseerd remmenbedrijf ben ik daar al eerder voor gewaarschuwd.
Echter, ,,, ik heb alles al vervangen door modern materiaal.
voor modellen waar niet alles meer voor te koop is en men moet gaan improviceren met oude materialen n.o.s.
Delen uit stoffige magazijns en autos waar zeer weinig mee wordt gereden e.d. geldt dit wel.
Voor volvo denk ik dan aan vooroorlogs en b.v. de p444
Het blijft echter een afweging of originaliteit of modernere remdelen monteren.
hier in Alkmaar bij een gespecialiseerd remmenbedrijf ben ik daar al eerder voor gewaarschuwd.
Echter, ,,, ik heb alles al vervangen door modern materiaal.
voor modellen waar niet alles meer voor te koop is en men moet gaan improviceren met oude materialen n.o.s.
Delen uit stoffige magazijns en autos waar zeer weinig mee wordt gereden e.d. geldt dit wel.
Voor volvo denk ik dan aan vooroorlogs en b.v. de p444
Het blijft echter een afweging of originaliteit of modernere remdelen monteren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 880
13-06-2013 12:21 #128596
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Dot 4 remolie gevaarlijk?
euhm zit er niet standaard dot4 in volvo's ook oude volvo's?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1423
13-06-2013 17:15 #128603
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Dot 4 remolie gevaarlijk?
Het DOT3 / DOT4 verhaal heb ik ook al vaker gehoord. Mij is altijd verteld dat je pas DOT4 moet gebruiken nadat je een volledige revisie van je remsysteem heb gedaan. DOT4 schijnt minder gevoelig te zijn voor vocht opname wat weer grote voordelen heeft. Bij de wagen van mijn zoon heb ik alles vernieuwd en wil nu DOT4 gaan gebruiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.