Waarschuwingslampje remsysteem/handrem

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Meer
10-07-2012 10:31 #115546 door Arnold de Groot
Waarschuwingslampje remsysteem/handrem is gemaakt door Arnold de Groot
Hallo,
Wellicht een overbodig bericht, het kabeltje naar de handrem verklikker van mijn 1800E was verdwenen. Dus geen rood licht bij een aangetrokken handrem (lastig als je gewend bent aan een automatische parkeerrem in je gewone auto) Kabeltje getrokken, nog steeds geen licht. Verder gaan spitten, bleek de voeding van naar het lampje verdwenen te zijn. Dus werkt de alarmering van het remsysteem ook niet. Na dit hersteld te hebben dus rood licht, niet van de handrem maar van het remsysteemverklikertje. Mijn Volvo remde goed, op het forum en in het werkplaatsboek gekeken hoe dit op te lossen en het lampje is nu uit (als de handrem vrij staat). Maar je kunt dus lang rondrijden zonder iets te merken. Het systeem is niet fail-safe.
Nog een vraag, voor als het nodig mag zijn, hoe vervang je het lampje zelf in het waarschuwingslampje van het handrem/remsysteem?

Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marcel Jonges (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-07-2012 15:50 #115555 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Waarschuwingslampje remsysteem/handrem
Als het een vergelijkbaar lampje betreft als bij de allerlaatste serie Amazons (1969-), dan moet je erg voorzichtig te werk gaan; in tegenstelling tot 99,9% van alle onderdelen is dit stukje Volvo techniek van plastic uitgevoerd dat over tijd zeer kwetsbaar/breekbaar wordt. Achter het dashboard zit verscholen tussen de kabelboom de aansluiting voor dit lampje (kan je voelen). Het lampje zit geklemd in het dashboard met behulp van een metalen veer. Wat je moet doen is de achterzijde voorzichtig "iets" indrukken en draaien terwijl je de voorzijde op zijn plek houdt. Gebruik geen tang, maar vingertjes. Vervolgens komt het stekker-gedeelte met veer en lampje aan de achterkant los, het rode kunststof aan de voorkant van je dashboard. Nogmaals; met beleid proberen want volgens mij worden deze onderdelen niet meer gemaakt (alleen uit sloper te halen).

Heb je het brake warning light trouwens kunnen "resetten" door de sensor los te halen en even later weer te monteren?

Met vriendelijke groet,
Marcel

Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Meer
10-07-2012 16:56 #115557 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Waarschuwingslampje remsysteem/handrem
Hallo Marcel,
Ik heb inderdaad een plastic lampje met veer. Dus als het nodig is kan ik een poging doen om hem er heel uit te krijgen. Heb trouwens wel soortgelijke lampjes gezien bij conrad of Rick Donkers.
Ik heb het licht gereset (handboek Haynes) door de sensor los te halen en weer te monteren.
Ik ben trouwens met meer losse draadjes etc bezig geweest, mijn dashboard lampjes branden weer inclusief die bij de verwarmings-schuiven.
Bedankt voor de tip,
Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD