handrem afstellen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2006 17:06 #52179
door
handrem afstellen is gemaakt door
Het is weer zover - APK voor de Amazon 1965. Behalve wat kleinigheden geeft de jaarlijkse achterrem test en handremtest weer de nodige problemen. Het rechter achterwiel remt wat beter dan het linker maar alles binnen de norm 30% (rechts wat sterker). Echter de handrem test geeft een verschil van 60%. Nu is de stelnok bedoeld voor de gewone rem en de stelschroef midden onder de auto voor de handrem. Hoe haal ik nu het veschil van 60%weg (handrem schroef stelt beide wielen)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2006 19:36 #80898
door
Beantwoord door in topic handrem afstellen
Geen antwoord op je vraag, maar aangezien de remmen vaak voor afkeur zorgen, heb ik een APK keuringsstation uitgezocht waar ze geen rollerbank of remplaten hebben. Ze testen de remmen door een proefrit te maken (je mag meerijden) en kijken dan of de auto erg wegtrekt bij het remmen. Die van mij trok vorig jaar wat naar rechts (nieuwe remcilinder ra), maar dit was geen afkeur! Succes verder!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2006 19:46 #80897
door
Als je je zelf graag in de maling neemt, moet je voor deze methode kiezen, en voor echte veiligheid de andere keuze.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2006 20:21 #80896
door
ben ik het niet helemala mee eens; mijn volvo heeft rondom trommels en zou op elke remmentest bank waarschijnlijk afkeur zijn.
Toevallig dat deze amazon dit jaar een rdw steekproef heeft gehad (met vlag&winpel er door heen)De test rit word gedaan met een remvertragingstester in de auto. Zolang de wagen onder de 6,2ms blijft zitten en hij niet de berm in vliegt, is het voor de rdw oke.
Zolang de RDW mijn wagen als veilig beschouwd, is er echt niets aan de hand.
Toevallig dat deze amazon dit jaar een rdw steekproef heeft gehad (met vlag&winpel er door heen)De test rit word gedaan met een remvertragingstester in de auto. Zolang de wagen onder de 6,2ms blijft zitten en hij niet de berm in vliegt, is het voor de rdw oke.
Zolang de RDW mijn wagen als veilig beschouwd, is er echt niets aan de hand.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2006 20:23 #80895
door
Kies een garage die bekend is met oude volvo's. In moderne garage's werken componenten wisselaars die al nerveus worden als ze de computer niet aan je wagen kunnen aansluiten. Ik moest ze zelfs uitleggen wat een dubbele carburateur was. Ik ga ervoor naar de slubo zei keuren niet zelf maar gaan wel mee, succes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2006 20:38 #80894
door
om terug te komen op de vraag; zowel haynes als de volvo service manual hebben het niet over remverschil. Ook kun je de remkabels niet los van elkaar afstellen.
Ik veronderstel dan ook dat als je niet meer dan 4 a 5 klikken hebt in de handremhevel en nog remverschil hebt; je of de remmen af moet stellen in de trommels of 1 nieuwe kabel moet monteren.
Ik veronderstel dan ook dat als je niet meer dan 4 a 5 klikken hebt in de handremhevel en nog remverschil hebt; je of de remmen af moet stellen in de trommels of 1 nieuwe kabel moet monteren.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2006 23:11 #80893
door
Als je nou eens begint met de remmen schoon en gangbaar te maken (hoort bij normaal onderhoud) en evt. de remschoenen te vervangen, dan denk ik dat het verschil tussen links en rechts verminderd of verdwenen is, waarmee het verschil met de handrem ook opgelost moet zijn. Zo niet dan zit een van je handremkabels vast.<br>
Met remmen moet je geen risico nemen, ze zijn ervoor om de auto te laten stoppen indien nodig.
Met remmen moet je geen risico nemen, ze zijn ervoor om de auto te laten stoppen indien nodig.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2006 01:46 #80892
door
Klinkt als nieuwe hanremkabel(s) nodig ,ze zijn niet echt duur ,je hebt alleen wel een trommeltrekker nodig om ze in je trommel ast te zetten .
Rij zelf een 62 er amazon ,ook rondomtrommels ,maar die red het echt wel op de remmen bank (vorige week gekeurd en zonder veel remverschil door de keuring)
Ik sluit me aan bij Huib ,met remmen geen risico nemen. Als je ze nodig hebt komt scheef trekken (hoe miniem dan ook altijd beroerd uit)
Rij zelf een 62 er amazon ,ook rondomtrommels ,maar die red het echt wel op de remmen bank (vorige week gekeurd en zonder veel remverschil door de keuring)
Ik sluit me aan bij Huib ,met remmen geen risico nemen. Als je ze nodig hebt komt scheef trekken (hoe miniem dan ook altijd beroerd uit)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2006 09:20 #80891
door
Als je kabels verder goed,de trommels schoon en de voeringen nog van voldoende dikte zijn, is het afstellen als volgt:
Krik de achterwielen vrij van de grond. De wielen moeten vrij kunnen draaien zonder dat de remvoeringen aanlopen.
Trek de handrem drie klikjes aan. Als je met de hand de wielen draait, moet nu de eerste remwerking voelbaar zijn. Als een van beide minder remt, moet je de remstelnok van dat wiel iets indraaien tot het gelijk is. Dan de rem nog een tandje aantrekken en weer voelen/stellen. Dit doe je tot de wielen aan beide kanten niet meer rond te draaien zijn. Het is even prutsen, maar ik doe het altijd zo met goed gevolg.
De remstelnok zit aan de onderkant en aan de achterkant van de remankerplaat. Er steekt een 1/4" vierkantnokje uit. Het nokje heeft de neiging vast te rotten. Dan rest niets anders dan demontage en schoonmaak. Invetten met een beetje kopervet.
Nogmaals: de voeringen en trommels moeten wel in goede conditie zijn, anders blijf je bezig.
Krik de achterwielen vrij van de grond. De wielen moeten vrij kunnen draaien zonder dat de remvoeringen aanlopen.
Trek de handrem drie klikjes aan. Als je met de hand de wielen draait, moet nu de eerste remwerking voelbaar zijn. Als een van beide minder remt, moet je de remstelnok van dat wiel iets indraaien tot het gelijk is. Dan de rem nog een tandje aantrekken en weer voelen/stellen. Dit doe je tot de wielen aan beide kanten niet meer rond te draaien zijn. Het is even prutsen, maar ik doe het altijd zo met goed gevolg.
De remstelnok zit aan de onderkant en aan de achterkant van de remankerplaat. Er steekt een 1/4" vierkantnokje uit. Het nokje heeft de neiging vast te rotten. Dan rest niets anders dan demontage en schoonmaak. Invetten met een beetje kopervet.
Nogmaals: de voeringen en trommels moeten wel in goede conditie zijn, anders blijf je bezig.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2006 13:31 #80890
door
Bedankt voor de snelle antwoorden en tips. Zelf heb ik ook nog een 544 (trommels rondom)en daar werkt het afstellen volgens het boekje wel (Ook op de roller/rem bank alles binnen de norm). Natuurlijk is alles netjes schoon en gangbaar en daarom dus deze vraag. Het kan inderdaad zo zijn dat een kabel is uitgerekt en daarom de hendel van het ene wiel wat achterblijft. Vooralsnog zal ik eerst de methode van Bernard eens proberen.
Misschien hebben de stelnokken voor de "normale" remmen tòch enige/voldoende invloed op de werking van de handrem. Wordt vervolgd.....
Misschien hebben de stelnokken voor de "normale" remmen tòch enige/voldoende invloed op de werking van de handrem. Wordt vervolgd.....