- Berichten: 19
123 ontsteking
- Jan Goud
- Nieuw lid
- lekker bezig
Minder
Meer
19-06-2021 15:12 #194543
door Jan Goud
123 ontsteking is gemaakt door Jan Goud
Hallo even een vraag,hoe zijn de ervaringen met een 123 ontsteking op een 1800es met injectie.
er zit nu iets anders op gemonteerd door de vorige eigenaar ,maar dit werkt niet opimaal.
hoor het graag.
Jan
er zit nu iets anders op gemonteerd door de vorige eigenaar ,maar dit werkt niet opimaal.
hoor het graag.
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 686
20-06-2021 13:52 #194551
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic 123 ontsteking
Ik heb al ongeveer 8 jaar de 123-ontsteking op mijn 180E, bevalt uitstekend. Op het forum zijn verschillende artikelen te vinden over het juist aansluiten en de juiste instelling van een 123-ontsteking te vinden.
Mvg
Arnold
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-06-2021 09:23 #194554
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 123 ontsteking
Ook al 10 jaar de 123 Ignition op mijn 1800E, kan veel beter de hoge toeren aan die ik met mijn snelle achteras met automaat maak.
Zorg dat je de originele ontsteking merkt en de stekkertjes behoudt, als er dan onderweg iets gebeurt kun je terug...
Zorg dat je de originele ontsteking merkt en de stekkertjes behoudt, als er dan onderweg iets gebeurt kun je terug...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Goud
- Nieuw lid
- lekker bezig
Minder
Meer
- Berichten: 19
21-06-2021 16:47 #194565
door Jan Goud
Beantwoord door Jan Goud in topic 123 ontsteking
dat is mooi om te horen,bedankt voor de reactie,s.
jan
jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-07-2021 17:16 - 01-07-2021 17:17 #194718
door Henk Platvoet
Beantwoord door Henk Platvoet in topic 123 ontsteking
Onlangs bij twee 1800 ES weer de 123 verdelers verwijderd en weer de originele geplaatst. Bij stationair toerental moet de voorontsteking 2 graden zijn( het vacuum trekt de voorontsteking van 10 naar 2 graden . z.g . negatieve verstelling. ). Bij de 123 verdeler (zonder USB aansluiting) gebeurd dat niet. De voorontsteking gaat naar 16 graden. Het CO gehalte wordt dus met een verkeerde instelling van de voorontsteking afgesteld. Bij 1500 toeren is het vacuum 0 en zal de 123 verdeler goed werken. De twee verdelers stonden wel in de voorgeschreven stand volgens de instructie.
Deze 123 verdelers hadden de B20 A curve (positieve verstelling).Ik weet niet wat er verder aan de hand is en heb geen informatie bij de producent opgevraagd
Henk Platvoet
Deze 123 verdelers hadden de B20 A curve (positieve verstelling).Ik weet niet wat er verder aan de hand is en heb geen informatie bij de producent opgevraagd
Henk Platvoet
Laatst bewerkt 01-07-2021 17:17 door Henk Platvoet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wilco Van de Vosse
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 30
01-07-2021 21:05 #194720
door Wilco Van de Vosse
Beantwoord door Wilco Van de Vosse in topic 123 ontsteking
Iedereen heeft het over de 123 ontsteking maar er is een beter alternatief:
csi-ignitionshop.nl/
Vakidioten die nu ook voor de B1800 motoren een product gemaakt hebben.
csi-ignitionshop.nl/
Vakidioten die nu ook voor de B1800 motoren een product gemaakt hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-07-2021 21:08 #194721
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 123 ontsteking
Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen Henk, bij de 123 kun je meerdere curves instellen en daar zit ook de B20E en F bij
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adriaan Nagel
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 166
06-07-2021 11:11 - 06-07-2021 11:12 #194763
door Adriaan Nagel
122S
C70 Cabrio Soft
Beantwoord door Adriaan Nagel in topic 123 ontsteking
In welk opzicht is dit een beter alternatief? Kwaliteit? Prijs? Prestaties? Of de onderlinge verhouding?
122S
C70 Cabrio Soft
Laatst bewerkt 06-07-2021 11:12 door Adriaan Nagel. Reden: aanvulling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Zon
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 215
06-07-2021 22:10 #194771
door Zon
Beantwoord door Zon in topic 123 ontsteking
Ik zie op hun site niets voor Volvo?
(je bedoelt neem ik aan voor de P1800 / 1800 / 1800E motoren: B18 of B20)
(je bedoelt neem ik aan voor de P1800 / 1800 / 1800E motoren: B18 of B20)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 120
07-07-2021 06:42 - 07-07-2021 06:44 #194773
door Joris van Nispen
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Beantwoord door Joris van Nispen in topic 123 ontsteking
Ik ben hierover onlangs ook een topic begonnen (zie 'Wel vonk, geen start...') en ben met de staart tussen de benen weer terug bij mijn oude vertrouwde contactpuntjes. De overigens uiterst behulpzame en ter zake kundige leverancier en de producent buigen zich momenteel over het exemplaar. Zoals Ed hierboven al zegt: vrijwel alle (vaak zeer tevreden) 123-gebruikers die ik er intussen over mocht horen, hebben de conventionele ontsteking in de kofferbak liggen - "zodat je weer terug kunt." Dat en de problemen die alleen al de installatie gaf, waren voor mij aanleiding om er maar vanaf te zien. Voor en gelukkig ook na dit avontuur liep mijn 1800 als een zonnetje. Ik wil een Volvo die ik zelf kan onderhouden en repareren, en het computertje van de 123 doet het of doet het niet. Daar kun je verder niks mee en da's niet zo fijn op reis. Ook heeft het argument dat een moderne computer - hoe klein ook - niet echt geschikt is voor de hoge temperaturen, het motorisch geschud en soms onregelmatig gepiek van een oldtimer van 50+ mij wel overtuigd. Ik denk nog na over een simpelere moderne oplossing van Hot Spark of soortgelijke producenten. Daarmee vervang je alleen de contactpuntjes door iets moderners, voor een tiende van de prijs. Maar die contactpuntjes zijn zo slecht nog niet; ze hebben historisch gezien vóór de jaren '70 natuurlijk vele decennia lang uitstekend dienst gedaan, mits goed onderhouden en tijdig vervangen. Begrijp me goed: wanneer er elektronische ontsteking bestond die 100% bedrijfszeker is, zou ik wel driemaal het bedrag van de 123 willen betalen. Maar die bedrijfszekerheid heb ik nog niet mogen ervaren en in onze hobby geldt voor mij: eerst zien, dan geloven.
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Laatst bewerkt 07-07-2021 06:44 door Joris van Nispen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.