- Berichten: 9
Bandenspanning
- Freek Steenbruggen
- Nieuw lid
Minder
Meer
08-07-2016 08:31 #161700
door Freek Steenbruggen
Bandenspanning is gemaakt door Freek Steenbruggen
Onder mijn Duett P210 worden binnenkort nieuwe velgen (5,5J) en banden gemonteerd met maat 185/70-15
Iemand een advies m.b.t. de te gebruiken bandenspanning ?
Iemand een advies m.b.t. de te gebruiken bandenspanning ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 281
08-07-2016 12:44 #161702
door Thom Fransen
The difference between men and boys is the price of their toys
Beantwoord door Thom Fransen in topic Bandenspanning
Hoi.
Een Duett weegt leeg rond 1200kg en heeft een vrij hoog zwaartepunt.
70er serie banden zijn meestal zijwaarts vrij slap. Om de stabiliteit en daarmee veiligheid te waarborgen zou ik ook onbeladen vrij veel spanning rijden. Ik zou eens beginnen met 2,5 bar rondom. Volvo geeft waarschijnlijk minder aan maar deze waarde is waarschijnlijk voor diagonaal banden en moderne radiaalbanden hebben veel meer zijwaarts grip waardoor ook meer druk nodig is.
Thom
Een Duett weegt leeg rond 1200kg en heeft een vrij hoog zwaartepunt.
70er serie banden zijn meestal zijwaarts vrij slap. Om de stabiliteit en daarmee veiligheid te waarborgen zou ik ook onbeladen vrij veel spanning rijden. Ik zou eens beginnen met 2,5 bar rondom. Volvo geeft waarschijnlijk minder aan maar deze waarde is waarschijnlijk voor diagonaal banden en moderne radiaalbanden hebben veel meer zijwaarts grip waardoor ook meer druk nodig is.
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Freek Steenbruggen
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
11-07-2016 15:40 #161753
door Freek Steenbruggen
Beantwoord door Freek Steenbruggen in topic Bandenspanning
Hallo Thom,
Dank je voor het advies, zal hiermee eens beginnen en kijken hoe dat gaat
Freek
Dank je voor het advies, zal hiermee eens beginnen en kijken hoe dat gaat
Freek
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-07-2016 22:07 #161810
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Bandenspanning
Het normale weg gedrag van de Klassieke achterwiel aangedreven Volvo's is licht onderstuur.
Daarom adviseert Volvo voor 1.8 en achter 2.0 bar
Moderne banden en veelvuldig op snelwegen rijden kunnen 0,2 bar meer aan.
Als je de bandernspanning voor en achter gelijk maakt,beinvloedt dit het natuurlijke weg gedrag.
Daarom adviseert Volvo voor 1.8 en achter 2.0 bar
Moderne banden en veelvuldig op snelwegen rijden kunnen 0,2 bar meer aan.
Als je de bandernspanning voor en achter gelijk maakt,beinvloedt dit het natuurlijke weg gedrag.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 281
13-07-2016 22:18 - 13-07-2016 23:13 #161811
door Thom Fransen
The difference between men and boys is the price of their toys
Beantwoord door Thom Fransen in topic Bandenspanning
Ed,
Maar naar mijn bescheiden mening zijn de gegevens die jij aangeeft gebaseerd op de kennis van 40 jaar geleden en de banden van 40 jaar geleden.
Moderne radiaalbanden bouwen veel hogere grip op door moderne rubber samenstellingen maar de karkassen zijn veel zachter geworden.
Daarom moet je moderne banden rijden met een hogere spanning (kijk maar in het instructieboekje van je moderne auto).
Rondom dezelfde druk is als basis genomen. Ik heb in een PB naar de schrijver nog aangegeven dat afhankelijk van het gebruik (algemeen zwaarder beladen achter nog iets harder of indien sportief gereden voor zelfs 0,1 bar harder dan achter bij geringe belading). Achter altijd harder is achterhaald, te hard is alleen oncomfortabel en te zacht is gewoon levensgevaarlijk.
Thom
Maar naar mijn bescheiden mening zijn de gegevens die jij aangeeft gebaseerd op de kennis van 40 jaar geleden en de banden van 40 jaar geleden.
Moderne radiaalbanden bouwen veel hogere grip op door moderne rubber samenstellingen maar de karkassen zijn veel zachter geworden.
Daarom moet je moderne banden rijden met een hogere spanning (kijk maar in het instructieboekje van je moderne auto).
Rondom dezelfde druk is als basis genomen. Ik heb in een PB naar de schrijver nog aangegeven dat afhankelijk van het gebruik (algemeen zwaarder beladen achter nog iets harder of indien sportief gereden voor zelfs 0,1 bar harder dan achter bij geringe belading). Achter altijd harder is achterhaald, te hard is alleen oncomfortabel en te zacht is gewoon levensgevaarlijk.
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Laatst bewerkt 13-07-2016 23:13 door Thom Fransen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
14-07-2016 19:01 #161825
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Bandenspanning
Ik rij met m'n 145 met 2,2 bar voor en 2,5 bar achter. Dat is aanzielijk hoger dan de spanning uit het instructieboekje, maar anders zwabbert ie echt alle kanten op. Met name achter (LPG tanks) heb ik die spanning nodig, andes zakken de banden dusdanig in dat t er niet uit ziet. Ik rij overigens op de standaard 165 banden.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
14-07-2016 22:41 #161833
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Bandenspanning
Wat Hans schreef had ik vrijwel hetzelfde kunnen schrijven. Met minder druk in de standaard maat banden krijgt men regelmatig de opmerking de banden eens op te moeten pompen.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Freek Steenbruggen
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
31-08-2016 21:06 - 31-08-2016 21:07 #163100
door Freek Steenbruggen
Beantwoord door Freek Steenbruggen in topic Bandenspanning
Vandaag de verse (1 week oud) Vredestein 185/70-15 Classic's gemonteerd op de nieuwe 5,5J velgen.Druk rondom 2,3 bar
Afgezien dat het mooi staat, rijd dit toch veel beter dan de oude 165/80 maat. Stuurt lichter, gaat strak door de bocht
en is totaal niet zwabberig meer.
Afgezien dat het mooi staat, rijd dit toch veel beter dan de oude 165/80 maat. Stuurt lichter, gaat strak door de bocht
en is totaal niet zwabberig meer.
Laatst bewerkt 31-08-2016 21:07 door Freek Steenbruggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-09-2016 11:06 #163111
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Bandenspanning
Met voorgaande sprekers eens: hogere spanning gebruiken, de moderne banden hebben het nodig, zelfs de (dure ) Michelin "Classics"
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.