- Berichten: 120
Airco in een Amazon
- Eric
- Premium lid
Sinds een paar dagen heb ik voor mijn Amazon een airco gekocht.
Ik ben eigenlijk benieuwd of de mijne origineel is. En heeft iemand voor mij enkele foto's van hoe deze origineel gemonteerd moet worden? Ik had op het forum gelezen: "Theo van der Loo uit Geleen heeft hieraan een artikel in het VCM gewijd, ik denk ongeveer een jaar geleden. Zeer leerzaam."
Dat moet inmiddels een blad uit 2003 geweest zijn. Heeft iemand dit blad nog voor mij? Een ingescande versie is ook prima.
Groeten,
Eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Volvo gebruikte de Frigiking verdamper:
Zie ook mijn site: www.oudevolvo.nl/blog/2009/05/18 ... n-gekocht/
Een plaatje van hoe hij hoort te zitten is te vinden in Volvo Air Conditioner Owners manual140, 160, 122,1800 (op pagina 5 voor de Amazon).
Voor meer details zie Partlist and installation Instruction Volvo F-500 Evaporator kit 122 and P1800
Dat zijn de twee meest belangrijke, maar op www.volvoamazonpictures.se/docum ... als_en.htm zijn nog wel meer airco gerelateerde handleidingen te vinden.
Het VCM artikel kan ik je helaas niet aan helpen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Deze had 4 lucht 'monden' .
Mocht iemand een airco willen inbouwen zou ik willen adviseren neem een moderne pomp en een verdamper die meer capaciteit heeft en past bij de pomp. Sankyo en Senden hebben hier wel een passende pomp.
Hoi er wel rekening mee dat je een steun moet maken, sommige dealers hebben hier al wat voor.
Voor de leden in de buurt van Arnhem, mijn buurman Bram van Steijn, van de SBKArnhem heeft een airco service.
Op de 1800pictures.com (van de Zweedse 1800site, kun je meerdere airco handleidingen en ook inbouw instructie vinden.
Ik heb het Green Manual van de 144/164, mocht iemand heir wat mee willen dat kan, neem met pb contact op
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric
- Premium lid
- Berichten: 120
De links zijn al behoorlijk nuttig. Ik ben erachter gekomen dat mijn airco gemaakt is bij: 'Climatic air' in Dallas, Texas.
Mijn pompsteun lijkt niet echt origineel. Ook in het instructieboekje lijkt de pomp anders bevestigd te zitten.
Toch zie ik nog steeds veel gelijkenissen. Als ik op dit plaatje kijk, dan lijkt het haast mijn airco wel, alleen het voorfrontje is anders.
Mocht iemand meer weten, dan hoor ik dat uiteraard graag!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Van de steun voor de York pomp zijn wel meerdere varianten.
Heb je wel een (late) B20? Anders vergt inbouw nog wat extra aanpassingen.
Overigens zou ik zoals Ed ook schrijft zeker kiezen voor een moderne pomp en die York pomp zeker niet gebruiken.
Een moderne verdamper geeft in combinatie met modern 134a koelmiddel wel meer koeling, maar is best prijzig.
Ik ga (dus) ook airco in mijn Amazon zetten en kies voor een ouderwetse verdamper.
Veel andere onderdelen (pomp, droger, condensor) worden nieuw.
Zaken als dubbele poelie en spanrol kunnen (met evt modificatie) hergebruikt worden.
Er is op Internet veel geschreven over de ombouw naar een moderne pomp met modern koelmiddel en inbouw van airco.
Zie bijv amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=7&t=6322
Of amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 0&start=90 (ook een leuk topic vanaf het begin)
Sanden selection& conversion guide
www.rparts.com/adnl-info/conversion_guide.htm
Wat zijn je plannen qua inbouw?
Evt kan ik nog wel wat aanvullende bronnen achterhalen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric
- Premium lid
- Berichten: 120
Mijn Amazon 121 uit 1968 is net helemaal gerestaureerd en heeft een B20A. Echtermoet ik dan gaten maken in het chassis terwijl hij net helemaal netjes is overgespoten. Bovendien hoort zo'n airco in de 122S modellen (toch?).
Nu heb ik nog een 122S in de garage staan als restauratie object, maar deze heeft een hollandia schuifdak en een airco is dus niet heel noodzakelijk.
Het gaat mij er niet zo om of de airco nu heel goed functioneert. Ik hecht er meer waarde aan als deze origineel is.
p.s. helaas had de vorige eigenaar geen dubbele poelie meer, dus daar ben ik nog naar op zoek. Ook de droger mist, maar misschien is het toch wel handig om een paar dingen nieuw aan te schaffen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Je knut nu kiezen waar ze komen, tevens modificaties aanbrengen.
Ik zou die lompe York pomp in het museum zetten, hier zijn veel betere moderne pompen voor die de helft wegen en ongeveer de helft van de omvang hebben, is natuurlijk niet 'in time correct' maar werken veel beter en minder onderhoud.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dan zou ik sowieso verder zoeken naar een echte Frigiking verdamper. Die van jou is wel uit die tijd correct, maar niet "origineel" voor Volvo Amazon."Eric Vliet" schreef:
Het gaat mij er niet zo om of de airco nu heel goed functioneert. Ik hecht er meer waarde aan als deze origineel is.
Een dubbele poelie is denk ik nog wel te vinden.
Er zijn redelijk wat mensen die de airco uit hun P1800 halen omdat het oude systeem toch niet meer werkt en ombouw geen klein klusje is.
Mijn York pompen heb ik verkocht aan iemand die aan Amerikaanse auto's kluste.
Hij ging hem gebruiken om er een een oppomp systeem voor z'n vering mee te maken (om je auto te laten stuiteren).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3480
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Beste medeleden, ik zou graag mijn kachelradiator vervangen voor de koelsectie van een airco is er iemand die weet of dat er iets passend is. Dus geen kachel meer. Of moet ik dit speciaal laten maken?
Geen kachel meer, rij je alleen in de zomer met de auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.