slecht starten - verlopen ontstekingtijdstip
- Jan Soetens (GAST)
- Senior lid
Minder
Meer
06-11-2007 08:30 #50788
door Jan Soetens (GAST)
Groetjes,
Jan
slecht starten - verlopen ontstekingtijdstip is gemaakt door Jan Soetens (GAST)
<p>De laatste tijd wilde mijn 144 maar zeer slecht starten. Nou had ik al enige tijd last met de carburateur, niet op benzine lopen, zeer varierend stationair toerental, dus dat heb ik opgelost door op de VKB een andere carburaeur te halen. Al een wereld van verschil trouwens. Alleen dat starten , nog steeds een probleem.</p><p>Op gegeven moment trok ik de vacuumslang van de vervroeger van de ontsteking eraf en toen ik eraan zoog (!) vloog het toerental omhoog. Dat deugde dus niet. Stroboscoop erbij en ja hoor, bijna geen voorontsteking meer. De boel opnieuw afgesteld en de auto loopt en start weer als vanouds (da's in dit geval zoals 34 jaar geleden).</p><p>Maar hoe kan dat nu? Ontstekingshuis zat goed vast, contactpunten ook... Ik heb +/- 3000 km geleden punten/rotor/verdeelkap vervangen en toen ook de ontsteking gesteld. Hoe kan dan nu het tijdstip er zo ver langs staan?</p><p>Groetjes,</p><p>Jan</p><p> </p>
Groetjes,
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
Minder
Meer
06-11-2007 11:20 #87323
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic slecht starten - verlopen ontstekingtijdstip
Had ik met een amazone ook wel eens. Ik denk dat het door speling op het hele systeem komt. Gewoon ouderdom/slijtage. De puntjes slijten ook wat natuurlijk Zat er vet aan het aandrijfvierkant?
- John den Turck (GAST)
- Senior lid
Minder
Meer
06-11-2007 11:24 #87322
door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic slecht starten - verlopen ontstekingtijdstip
<p>Een andere mogelijkheid is het fiber distributie tandwiel.</p><p>Dit tandwiel heeft een metalen kern en deze wil nog wel eens losraken (verschuiven) van het kunststuf gedeelte.</p><p>Hierdoor verloopt ook het tijdstip.</p><p> </p>
- Jan Soetens (GAST)
- Senior lid
Minder
Meer
06-11-2007 11:37 #87321
door Jan Soetens (GAST)
Groetjes,
Jan
Beantwoord door Jan Soetens (GAST) in topic slecht starten - verlopen ontstekingtijdstip
<p>Dat distributietandwiel zat ik ook aan te denken, maar;</p><p>- volgens de vorige eigenaar is dat +/- 40.000 km geleden een keer vernieuwd (zei hij toen ik hem kocht....)</p><p>- dan zou ook de kleptiming er flink naast moeten staan en zou de motor niet goed meer lopen</p><p>- zou ik toch enig geratel van de tandwielen moeten horen?</p><p>Groetjes,</p><p>Jan</p><p> </p>
Groetjes,
Jan
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
Minder
Meer
06-11-2007 14:59 #87320
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic slecht starten - verlopen ontstekingtijdstip
<p>Hi! Jan,</p><p>misschien een beetje een duffe suggestie: ik heb zelf eens de ontsteking afgesteld terwijl de vacuumvervroeging nog was aangesloten. </p><p>De motor liep al wat onregelmatig en daardoor had ik toen niet in de gaten dat ik niet helemaal lekker bezig was. Pas een paar dagen later ontdekte ik mn fout en heb ik de boel alsnog afgesteld zonder vervroeging. Dat is best een groot verschil in graden (15-20 graden meen ik, afhangelijk van het type vervroeger). </p><p>Het is maar een anekdote. Misschien heb je er wat aan.</p><p>mvgr,</p><p>Michiel</p>
18-04-2008 11:34 #87319
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic slecht starten - verlopen ontstekingtijdstip
<p>Zit de grondplaat waar de punten op zitten wel goed vast? </p><p>Daarmee bedoel ik: de grondplaat moet kunnen draaien en wordt daarom op z'n plaats gehouden door een soort veerplaatje waar een kogeltje onder zit. Als dit loszit of kapot is krijg je de raarste effecten. Ik heb er ooit eens door stilgestaan en heb me toen rotgezocht.</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl