welke ontsteking voor B20?

• Kees Kleinendorst
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-02-2025 08:09 #1048250 door Kees Kleinendorst
Beantwoord door Kees Kleinendorst in topic welke ontsteking voor B20?
Goede morgen allemaal.
Wat een overweldigende hoeveelheid reakties kreeg ik !!!
Ik ga nu eerst alle aanbevelingen eens op een rijtje zetten en eens kijken of er een gemeenschappeliojke deler in zit.
Vooral de adviezen over al-dan-niet vervangen van de boubine zijn - op het erste oog - nogal divers.
Ongetwijfeld komen er nog meer reakties binnen: ik zal mijn (voorzichtighe ??) conclusie met jullie delen.
tot nu toe - 25 februari - hartelijk dank voor het nemen van de moeite om mij te helpen met advies: heel blij mee !
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kees Kleinendorst
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-02-2025 13:10 #1048263 door Kees Kleinendorst
Hoi Han, je stelt dat de originele boubine (uiteraard !!!) de beste is die je ooit testte: en dat vervangen dus niet nodig is.
Voor de e-spark heb ik ook een +-draad nodig: waar haal ik deze dan vandaan?
M vr gr. Kees

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2025 19:26 - 26-02-2025 19:29 #1048264 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic welke ontsteking voor B20?
Dag Kees,,
Eerste even een kleine correctie.
De originele Volvo bobine is niet de beste die er is.
De origine Volvo bobine is een van de beste die er is. Is prima voor zijn taak opgewassen dus geen enkele reden om hem te vervangen.

Echter de pantserkabelbobines hebben een nare eigenschap; tijdens het starten valt de "geschakelde plus" weg dus kan een elektroniche ontsteking niet gevoed worden. Er zijn een drietal oplossingen beschikbaar om dit probleem te omzeilen .
  1. Een losse startknop. Hierbij zet je het contact aan middels de sleutel en met een separate knop laat je de startmotor draaien. Deze modifictie wordt vaak toegepast omdat het contactslot zwaar draait; menig contactsleutel is al afgebroken. In dit geval kun je de elektronische ontsteking voeden vanaf een geschakelde plus op het zekeringkastje.
  2. Een tweetal diodes (type 1n4007)
  3. Een wisselrelais; deze optie wordt meestal gebruikt door gasinbouwstations want die lopen tegen hetzelfde probleem aan.
In de schema's heb ik als referentie voor de aansluitingen achter op het contactslot gekozen maar je kunt ook uiteraard de draden onder de motorkap gebruiken die van het contactslot af komen.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 26-02-2025 19:29 door Han Misdom.

• Kees Kleinendorst
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-03-2025 19:51 #1476632 door Kees Kleinendorst
Beste reageerders.
Op basis van alle informatie en tips heb ik uiteindelijk gekozen voor  een E-spark., Ik kan dan de originele bobine handhaven en de plusdraad die nodig is kan ik via een 'geheim", knopje meteen als anti-diefstal voorziening gebruiken.
Dank aan jullie allen voor de info.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD