Veertjes mechanische ontsteking verkrijgbaar?

  • Yves Tonnaer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2025 01:03 #1047874 door Yves Tonnaer
Veertjes mechanische ontsteking verkrijgbaar? is gemaakt door Yves Tonnaer
Dag allemaal,

1e kerstdag liet de amazon mij staan... iets wat me nog nooit eerder gebeurd is met een Volvo! 
Met de bus terug naar huis, gelukkig was het niet zo ver. Met de dagelijkse auto de amazon naar huis gesleept, en toen begon het grote zoeken...
Uiteindelijk alles zo'n beetje nagelopen en vervangen; nieuwe bougies, nieuw kabels, nieuwe rotor en verdelerkap, nieuwe contactpunten, nieuwe condensator, you name it... Kleppen gesteld en de boel goed op tijd gezet. Ook hebben we de Bosch ontstekingsunit helemaal uit elkaar gehaald en grondig schoon gemaakt.
Lang verhaal kort, het oude "beestje" loopt weer! Dat is heel fijn natuurlijk. Er is één maar; hij slaat soms nog een tikje over. Ongeveer 1 keer per 15/20 seconden.
Niet heel erg opvallend, maar toch. Zowel stationair als belast. De B18 kan als een zonnetje lopen, en dat is het nu nog net niet... Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed meer waar ik het nu nog in moet zoeken? De carburateur (1xStromberg CD175)  is goed afgesteld, zuigt nergens valse lucht. Ook niet bij het inlaatspruitstuk. Luchtfilter zit goed. Rembekrachtiger zit correct aangesloten, massa- en accukabels goed, ruim 10 bar op alle 4 de cilinders...Het enige vermoeden wat ik nog heb zijn de veertjes van de mechanische vervroeging zelf. Ik lees hier veel op het forum over, dat deze "lam" kunnen worden. Een ander punt zou de bobine kunnen zijn. Maar er zit nog een onverprutste pantserkabel bobine in, en dat wil ik graag zo houden. Nu hik ik op de gedachten om een 123 ontsteking aan te schaffen. Voor eens en voor altijd verlost van dit soort gepiel. Helemaal niet erg om contactpuntjes etc. te vervangen en af te stellen, heel erg leuk zelfs. Maar dit soort dingen gebeuren bij mij natuurlijk altijd midden in de winter, en ik beschik helaas niet over een passende garage... buiten op de oprit dus :( 

Voordat ik ruim €300 uitgeef aan een 123 ontsteking, eerst nog proberen om de huidige oldskool Bosch ontsteking proberen goed te krijgen. We geven natuurlijk niet gelijk op bij een beetje tegenslag...
Zijn die veertjes van de mechanische vervroeging ergens los te krijgen? Ik kom ze namelijk nergens tegen in de VKO webshop?
Heeft iemand hier een tip voor? Of een alternatief? Hebben ze die bij Sparcon? Of nog ergens anders?
Overigens loopt de amazon op benzine (98), zit geen LPG in (tenminste, nog niet)
Stel dat ik t.z.t. wens om die 123 unit er in te zetten, en de gehele pantserbobine + contactslot eruit trek. (om deze in ieder geval heel en origineel te houden)
Wat gebruik ik dan als alternatief voor de schakelaar achter het contactslot ('67 model, dus achter het dashboard)? En welke bobine kies ik dan het beste voor die 123 ontsteking? Een gewone Bosch Bluecoil?

Tips en ideeën van harte welkom, alvast dank!
Groet, Yves!






 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Cor Mulder
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-01-2025 16:12 #1047881 door Cor Mulder
Beantwoord door Cor Mulder in topic Veertjes mechanische ontsteking verkrijgbaar?
Je vertelt dat je zo'n beetje alles hebt nagelopen. Geldt dat ook voor de bobine die er nu inzit? Die kan mogelijk ook de boosdoener zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-01-2025 19:23 #1047883 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Veertjes mechanische ontsteking verkrijgbaar?
Wat was de reden dat je auto stil viel? Wat was de smoking gun?
Mijn ervaring is, dat wanneer een auto niet lekker loopt, het probleem meestal daar zit waar als laatste aan gesleuteld is. Maar ja, je hebt bijna overal aan gezeten.

Mijn ervaringen met onwillige auto's heb ik beschreven in VKM102 t/m 105
Voor vragen t.a.v. "wat is de beste bobine" verwijs ik naar VKM 82 t/m 85

V.w.b. het probleem dat je nu nog hebt geloof ik niet dat dit aan de veertjes van de centrifugaal-vervroeging ligt.
Ik denk eerder aan het mengsel. Je schrijft dat de carburateur goed staat. Op welke CO waarde draai hij nu?
Mijn ervaring is dat ze het lekkerst lopen op een CO waarde ergens tussen de 2,5 - 4,5%. Hoewel, er zijn uitzonderingen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Yves Tonnaer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2025 20:39 - 20-01-2025 23:29 #1047884 door Yves Tonnaer
Beantwoord door Yves Tonnaer in topic Veertjes mechanische ontsteking verkrijgbaar?
Ik weet niet precies waarom de auto niet meer wou lopen op 1e kerstdag. De trigger was heel dom van mij; Ik stond op een flauw hellinkje stil voor een parkerende auto voor mij, en trok toen per ongeluk op in de derde versnelling. Toen sloeg de Ama natuurlijk af. Opnieuw gestart en 100 meter verder gereden om zelf te parkeren. (Moest boodschappen doen in de stad). Na 20 minuten terug gekomen,  en toen wou de Amazon niet meer starten. Motor draaide wel rond, maar sloeg niet aan. Ik was heel even bang dat ik m'n distributie tandwielen naar de galemiezen had gedraaid.  Maar blijkbaar zijn ze nog heel... tenminste,  dat denk ik. Ik heb ze niet bekeken. De auto loopt nu wel, dat zou met kapotte pertinax tandwielen anders ook niet meer kunnen, toch?  Hoe kan ik testen/meten of de bobine nog in orde is? De CO waarde weet ik ook niet, zal eens bij een garage langsgaan voor een uitlezing. Valt te proberen, goede tip!
Laatst bewerkt 20-01-2025 23:29 door Yves Tonnaer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-01-2025 20:58 #1047885 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Veertjes mechanische ontsteking verkrijgbaar?
Als je de bobinekabel in de buurt van het blok houdt, moet je vonken kunnen trekken van ca 10mm.
Idem voor de bougiekabels.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Meer
22-01-2025 09:39 #1047890 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Veertjes mechanische ontsteking verkrijgbaar?
Overigens hoef je bij montage van een 123-ontsteking de bobine NIET te vervangen. Ik draai ook met 123 en de standaard bobine, werkt goed. Dus de pantserkabel en bobine gewoon laten zitten (als die goed is tenminste). Indien defect, je kan gekeurde originele bobine met pantserkabel bij het VKO kopen.

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD