Bobine defect of niet?

• E. Haijtink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2024 21:15 #1047340 door E. Haijtink
Bobine defect of niet? is gemaakt door E. Haijtink
Beste mensen, vanmiddag hield de Amazon tijdens het rijden er mee op; ik had geen power meer en uiteindelijk sloeg de motor af. De wegenwacht geeft aan dat de bobine (versie met gepantserde kabel) defect is. De motor is met startknop te starten maar slaat niet aan. Nu twijfel ik of het inderdaad de bobine is en niet bijv het contactslot, daar wordt hier ook over gesproken. Wie weet raad?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-11-2024 23:11 #1047341 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Bobine defect of niet?
Ik denk dat je eerst eens de bougies eruit moet halen aansluiten  op de bougiekappen starten en kijken of je vonk hebt.

succes

Johan Geers

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2024 09:58 #1047342 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Bobine defect of niet?
In een cilinder heerst een druk van ca 10 atmosfeer, daarbij moet je een vonk kunnen  trekken  van 0,7mm.Dat bekent dus, dat je bij een druk van 1 atmosfeer minimaal het 10 vorige nodig hebt; dus 7mm.
m.a.w een bougie eruit draaien en naar de vonk kijken is geen zinvolle aktie.

Het beste kun je de bobinekabel uit de verdelerkap trekken  en het uiteinde in de buurt van het motorblok houden (bijvoorbeeld het kleppendeksel)
Vervolgens laat je een helper de motor starten. Je begint met de het uiteinde van de bobinekabel dicht bij het blok. Vervolgens ga je die afstand groter maken. Met een goed systeem kun je nu vonken trekken  van 10 a 15mm !!!

Ik heb al enkele tientallen  bobines getest en gereviseerd, zijn te koop in het VKO. Een enkele keer is de bobine gaar, meestal zit het probleem in het contactslot (oxidatie veroorzaakt door te weinig gebruik)

Voor de fijnproevers zie VKM 82 t/m 85

• E. Haijtink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2024 20:41 #1047345 door E. Haijtink
Beantwoord door E. Haijtink in topic Bobine defect of niet?
Dag Han dank voor je heldere uitleg. Ik heb vandaag de bobinekabel vervangen voor een nieuwe en de contacten bobine/stroomverdeler schoongemaakt. De motor start (meerdere keren) nu en loopt goed voor lange tijd en bij alle toeren. De oude kabel had geen breuk dus ik heb het vermoeden dat ik er nog niet ben. Wat haal jij uit deze feiten? Mvgrt!

• Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2024 23:14 #1047346 door Johan Geers
Ik heb ooit een stukje gereedschap gemaakt van een oude bougie het bekje weggehaald en met een schroef die aan massa lag kon je dan de boog groter maken.
Toch handig als je twijfelt.
Maar als de bougies al niet vonken als ze buiten de motor hangen dan weet dat het niet goed zit.
Dan moet je dat eerst goed zien te krijgen.

succes

Johan Geers

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-12-2024 10:04 #1047348 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Bobine defect of niet?
@ E,
Als ik dit zo lees dan denk ik dat de bobinekabel niet ver genoeg in de bobine en / of verdelerkap heeft gezeten. Dit euvel komt vaker voor. Afgelopen zomer nog bij een vriend van mij op het landelijk kampeerweekend; hij had ruim 200km gereden met een caravan achter de Amazon. Aangekomen op de LKW locatie zich netjes aangemeld bij de organisatie. 
Daarna wilde de auto met geen mogelijkheid meer starten. Een aantal "experts" hadden al diverse conclusies getrokken......
Ook hier was er geen vonk, bleek dat de kabel niet vergenoegd in de bobine zat; vervolgens goed gemonteerd en probleem was verholpen en het gaat al weer 6 maanden goed.

Maar wat is de oorzaak van dit soort fouten?????
Vaak is het zo dat de stofhoesjes op de (nieuwe) boegiekabels erg strak zitten. En als deze stofhoesjes te dicht op het uiteinde zitten, maakt de kabel geen goed contact. 
Wat ik altijd doe is het volgende:
  1. Stofhoesje terugschuiven
  2. Vervolgens bougiekabel in verdelerkap en/of bobine steken, zodanig diep dat die goed contact maakt.
  3. Vervolgens het stofhoesje over de nek van de verdelerkap schuiven 
succes

• Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-12-2024 00:08 #1047356 door Johan Geers
Wat ik altijd doe is het volgende:
  1. Stofhoesje terugschuiven
  2. Vervolgens bougiekabel in verdelerkap en/of bobine steken, zodanig diep dat die goed contact maakt.
  3. Vervolgens het stofhoesje over de nek van de verdelerkap schuiven 
succes

En dat is de geeikte methode om het goed te doen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD