Lagerbusjes vervangen JFUR ontsteking te doen?

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-10-2024 10:37 - 06-10-2024 14:41 #1046825 door Hansw
Bij de controle van de contact hoek bleek er wat speling te zitten op het ontstekingsasje.  Nu heb ik hem nog niet losgehaald maar ik zie in het onderdelenboek dat er twee bronzen lagerbusjes inzitten, onderdeelnummer 233262 en 238850.
238850 is te bestellen maar 233262 herkent het VOD niet. 

Is dit vervangen zelf te doen en weet iemand waar ik  233262 kan krijgen, of is daar een vervangend nummer van?

Laatst bewerkt 06-10-2024 14:41 door Hansw. Reden: Schrijf fout

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Sjef van Giersbergen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-10-2024 14:29 #1046828 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Lagerbusjes vervangen JFUR ontsteking te doen?
Dag Hans,
Ving ergens op dat busje uit Bosch startmotor of dynamo zou passen. Zijn in ieder geval ook van sinterbrons (dus voor montage in olie te leggen)
Alles is zelf te doen, maar het komt heel nauw, dus ik heb deze fijnmechanica uitbesteed aan Sparcon. Zij hebben het juiste spul bij de hand en beschikken over een speciale testbank, zodat je zeker weet dat aan alle specificaties wordt voldaan. (juiste voorspanning veertjes centrifugaal vervroeging etc. etc.) Kostte iets van 125 euro.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-10-2024 19:21 #1046839 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Lagerbusjes vervangen JFUR ontsteking te doen?
Hoi Sjef, bedankt maar ik vind het leuk om het eerst zelf te proberen. Als het niet lukt is dat een goed alternatief.

Inmiddels de busjes eruit, de onderste is gelijk aan de bovenste dus dat valt mee, die kan ik gewoon bestellen.
De vilten smeer- ring, 241396,zit er helaas niet in maar is ook niet leverbaar

Na enig zoekwerk...In de verdeler van de BMW 5-serie vanaf '72 blijkt dezelfde verdeler te zitten ( en wellicht in nog veel meer auto's). Bij BMW is het onderdeelnummer 12113085602 voor de bovenste, 12111350260 voor de onderste bus.

Vraag:
is er een alternatief voor het smeer-vilt? 

En, Sjef noemt ook al dat de lagerbusjes in de olie gedompeld moeten worden voor gebruik, ik heb ook wel eens gehoord dat je ze kort in  kokend hete olie moet leggen, iemand ervaring of een tip?

Hans

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD