- Berichten: 18
Pingelen B20?
- Sam Asma
- Nieuw lid
Een tijd geleden heb ik mijn B20 motor gereviseerd. De ontsteking + carburator etc zijn niet mee gereviseerd of vernieuwd.
Het rijden na de revisie ging vrij vlekkeloos tot hij was ingereden. Deze zomer hadden we een weekendje Ardennen gepland met de amazon. We hadden gekozen om binnen door te rijden. De ideale test om te zien of alles echt naar behoren werkt.
Na een hele tijd binnendoor te rijden werden we even gedwongen een 100km/u baan op te gaan.
Na goed door te trekken begon de motor ineens te knetteren. Het geluid viel een beetje te vergelijken met ontdooide frituursnacks die in de fritteuse gaan.
Het geluid valt weg als we minder gas geven en we rustiger op trekken.
Eenmaal we in de ardennen arriveerde hebben we nog enkele toertjes gemaakt, dit ging vrijwel vlekkenloos TOT we terug moesten gaan klimmen dan begon het geluid terug te komen. Uiteindelijk heelhuids terug thuis geraakt met de Amazon.
Na wat opzoek/nadenk werk kwamen we snel op het idee 'pingelen'. Hiervan de symptomen opgezocht en bleek het de ontstekking te zijn.
Echter zou je denken dat pingelen meer toerental gebonden zou zijn. Dat is met ons "frietpangeluid" niet echt het geval...
Wat hebben we al nagekeken;
1. het asje waar de ontstekking op zit op de juiste graden gezet 30°.
2. vacuüm gecontroleerd op de verdeelkop, deze houdt hij mooi vast.en gaat zeer soepel.
3. rotor gecontroleerd (staat op het markeerstipje).
4. Puntjes gesteld 0.35MM & 1 keer op 0.40MM. ( geen verschil )
5. Ontstekking geflitst tussen de 21 & 23°, zoals voorgeschreven in het Volvo handboek van de Volvo club
6. Vacuum slang gemonteerd & gedemonteerd tijdens de testrit. om even op een later tijdstip te rijden (weinig verschil)
7. aanzuigslang van het "eitje" gedemonteerd, dit met weinig effect (Kan het eitje ook stukgaan?)
8. luchtfilter gecontroleerd op eventuele valse lucht.
9. kleppen nog eens na gesteld (geen verschil)
10. vaporlock pakking vernieuwd.
wanneer komt het voor: bv. als we gaan testrijden, rijden in 3de versnelling laagtoerig en trekken zo op naar 50km/u. Motor begint te knetteren. Als we gewoon rustig laag toerig rijden en trekken we rustig gestaag op dan heeft hij het niet.
het komt dus enkel voor als er een flinke portie vacuum/ aanzuig wordt gevraagd.
Kan bv. een carburator ook versleten zijn waardoor er bijgeluiden komen of is dit toch pingelen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hanzi 145
- Senior lid
- Berichten: 59
Kan ook zijn dat bv de veertjes onderin je ontstekingshuis gaar zijn waardoor de vervroeging te veel en te snel wordt.
Maar ja, is het wel pingelen? ik heb dat geluid nooit geassocieerd met een frietpan waar je bevroren snacks in gooit.
Als je de auto in z'n 3 zet en optrekt (of heel snel doorschakelt naar een te hoge versnelling) hoor je dat geluid dan ook als je probeert te versnellen/stevig gas geeft?
Succes met je speurtocht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3457
Is je kop toevallig gevlakt en is er niet te veel vanaf gehaald?
En volgens mij moet de voorontsteking 14gr zijn met losgekoppelde vacuum vervroeging bij 600 tot800 t/min zie bijgevoegde file uit het Olieslagerboekje.
Dus ik zou 14gr eens proberen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sam Asma
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Ja, op die momenten horen we het blok knetteren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sam Asma
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Het octaan gehalte van de benzine is 98%.
Is je kop toevallig gevlakt en is er niet te veel vanaf gehaald?
De kop stond redelijk krom dus daar hebben ze wel wat vanaf moeten halen. Hoeveel dit is heb ik geen weet van.
En volgens mij moet de voorontsteking 14gr zijn met losgekoppelde vacuum vervroeging bij 600 tot800 t/min zie bijgevoegde file uit het Olieslagerboekje.
Dus ik zou 14gr eens proberen.
Ik ga het eens testen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hanzi 145
- Senior lid
- Berichten: 59
98 octaan zou het probleem niet mogen zijn. Een te veel gevlakte kop wel, eventueel een dikkere koppakking monteren.
Ontstekingstijdstip B20A: 21-23 graden voor bdp bij een toerental van 1500rpm en losgekoppelde vacuumslang.
B20B: 10 graden voor bdp 600-800rpm vac.slang los oplopend naar 28 graden bij 2500rpm.
Maar zoals ik al zei kan ook je ontdtekingsmechanisme gaar zijn waardoor hij veel te veel vervroegd. Als je dat zeker zou weten zou ik gelijk voor een 123-ignition gaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sam Asma
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Heb de ontsteking stationair vervroegd naar 14° maar het probleem blijft.
Het viel me wel op de 14° niet versprong wanneer ik de vacuum terug aansloot.
Johan Geers post=1046716 userid=796Wat is het octaangehalte van je benziene? Is deze te laag dan krijg je ook pingelen.
Is je kop toevallig gevlakt en is er niet te veel vanaf gehaald?
En volgens mij moet de voorontsteking 14gr zijn met losgekoppelde vacuum vervroeging bij 600 tot800 t/min zie bijgevoegde file uit het Olieslagerboekje.
Dus ik zou 14gr eens proberen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
- Berichten: 1190
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hanzi 145
- Senior lid
- Berichten: 59
Getriggerd door die uitlaatpakking: Sam, vraagje, ben je de 4 busjes die op de overgang tussen kop en spruitstuk horen te zitten niet vergeten te plaatsen?
Oh ja, vacuumvervroeging kan je testen door het slangetje aan carburateurzijde los te koppelen en daaraan te zuigen. Je moet dan een verschuiving van het ontstekingstijdstip zien; met de verdelerkap eraf moet je de bovenplaat in de verdeler iets zien verdraaien. Dit zal overigens je probleem niet oplossen vermoed ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sam Asma
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Heb je een voorbeeld van die 4 busjes? Kan me hier weinig van herinneren bij de montage. schreef : Tja, zou ook nog kunnen Han. Ik blijf het een bijzondere wijze van geluid-omschrijving vinden.
Getriggerd door die uitlaatpakking: Sam, vraagje, ben je de 4 busjes die op de overgang tussen kop en spruitstuk horen te zitten niet vergeten te plaatsen?
Oh ja, vacuumvervroeging kan je testen door het slangetje aan carburateurzijde los te koppelen en daaraan te zuigen. Je moet dan een verschuiving van het ontstekingstijdstip zien; met de verdelerkap eraf moet je de bovenplaat in de verdeler iets zien verdraaien. Dit zal overigens je probleem niet oplossen vermoed ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.