Ontstekingsmarkering krukaspoulie niet leesbaar

  • Ruben Mook
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2024 12:24 #1046158 door Ruben Mook
Ha allemaal,

Na een aantal maanden plezier in mijn Amazon ontdek ik steeds meer dingen die niet goed of al lang niet meer lekker afgesteld zijn. Zo ook de ontsteking. Ik kon niet zo goed bedenken waarom niet, je wil zo'n auto toch gewoon goed onderhouden. Na een korte blik onder de motorkap en even de krukaspoulie schoon gemaakt te hebben, begreep ik het opeens wat beter: de ontstekingsmarkering is erg slecht leesbaar. Ik heb met moeite volgens mij de 0 gevonden, maar kan de rest echt heel slecht lezen. Ik heb al even in het archief gezocht, maar kon alleen iemand met een B4b vinden die iets vergelijkbaars had. Mijn vraag nu: hoe kan ik dit het beste oplossen? 

1. Niet rommelen gewoon een nieuwe poulie er op zetten. Mijn vraag is dan, zit er iets van een spie op die poulie zodat de krukas op de juiste plek blijft staan als ik de poulie vervang? (B18A uit 1964)

2. Met behulp van de afstanden/graden de markering proberen opnieuw te markeren? Dan is mijn vraag, heeft iemand de afstand/graden waarop die markeringen zitten op die poulie?

3. Een nieuw vast punt kiezen op de motor en dat gebruiken als nulmeting om af te stellen? (lijkt mij de minst levensvatbare optie, maar in het kader van domme vragen bestaan niet toch maar even genoemd)

mocht iemand zijn/haar wijsheden willen delen alvast heel erg bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • M. te Dorsthorst
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-08-2024 14:14 #1046161 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Ontstekingsmarkering krukaspoulie niet leesbaar
Hallo Ruben, 

Vervelend dat de markeringen niet meer goed leesbaar zijn, met de oudere poulies is het vaker zo dat de markeringen slecht leesbaar zijn. Een tip is dan ook om met een witte stift of Tipex de juiste markingen af te tekenen. 

Optie 1 is verreweg de beste optie. op de krukas zit een spie en daardoor is de poulie maar op 1 manier te monteren. 
Optie 2 is de tip van boven. (ook voor een nieuwe poulie)
Optie 3 is geen optie,

Je kan de moter op OT zetten (cilinder 1 op het bovenste punt) dit kun je controleren met een schroevendraaier in het bougiegat. dan moet er een markering op de poulie (in principe 0)  bij het Timing-Mark van de distributiedeksel staan.
Je kan hier dan overigens prima met schuurpapier de markeringen weer proberen te vinden, als ze helemaal verdwenen zijn is de poulie zover op dat vervangen beter is. 

De markeringen zijn op de foto te zien.  dit is in Graden. (dus kun je nameten)
de gehele afstand waarop de markeringen gestanst zijn is ongeveer 5cm lang. 
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ruben Mook
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2024 18:59 #1046163 door Ruben Mook
Beantwoord door Ruben Mook in topic Ontstekingsmarkering krukaspoulie niet leesbaar
Wat fijn! Dank voor je uitgebreide uitleg. Daar kan ik mee verder. 

Fijne avond!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-08-2024 00:58 #1046166 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Ontstekingsmarkering krukaspoulie niet leesbaar
Wat ik heb gedaan ik op 0gr een V in de polie geveild, 10, 20 en 30gr heb ik van verschillende  kleuren voorzien b.v. wit rood en groen.
Werkt prima voor mij en is het een beetje vuil schoonmaken en je ziet de kleuren weer.


succes

Johan Geers 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD