- Berichten: 42
Welke setup bij 123 onsteking op Volvo 164 B30a LPG
- Guy Rutten
- Senior lid
Minder
Meer
18-06-2024 12:20 #1045529
door Guy Rutten
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Honda CB550 F2 SuperSport 1978
Welke setup bij 123 onsteking op Volvo 164 B30a LPG is gemaakt door Guy Rutten
Voor mijn 164 uit 1972 overweeg ik 123-ontsteking.
Eigenlijk twijfel ik al een tijdje, de auto loopt eigenlijk te goed om zo veel geld er tegenaan te smijten, maar toch heeft hij met enige regelmaat nog een hikje, en heb ik het idee dat op LPG meer vermogen dan nodig verloren gaat.
Op benzine loopt de auto best lekker pittig, maar op LPG is het meer een luie sloep. Laatst kreeg ik ook een schokje van een van de bougiekabels. Nu wil ik dus eigenlijk de complete ontsteking upgraden.
Er zit een K-nokkenas in de auto, en hij loopt op benzine en LPG
Nu zijn er 3 types 123 te koop, standaard, USB en Bluetooth.
Zijn de vooringestelde curves van de standaard 123 toereikend voor een B30a met K-nokkenas en LPG?
Zo ja, welke curve zou dit zijn?
Wat gebeurd er met de vacuumvervroeging?
Moeten de bougies met weerstand zijn of zonder?
Moeten de bougiekabels ontstoord zijn?
Kan ik de bestaande bobine gewoon doormeten of de weerstand correct is? Of beter meteen mee vervangen?
Ik ben niet het type dat het leuk vind om helemaal te gaan spelen met ontstekingscurves, maar wil vooral gewoon dat het ding altijd start en goed loopt.
Ik verneem graag jullie ervaringen!
Eigenlijk twijfel ik al een tijdje, de auto loopt eigenlijk te goed om zo veel geld er tegenaan te smijten, maar toch heeft hij met enige regelmaat nog een hikje, en heb ik het idee dat op LPG meer vermogen dan nodig verloren gaat.
Op benzine loopt de auto best lekker pittig, maar op LPG is het meer een luie sloep. Laatst kreeg ik ook een schokje van een van de bougiekabels. Nu wil ik dus eigenlijk de complete ontsteking upgraden.
Er zit een K-nokkenas in de auto, en hij loopt op benzine en LPG
Nu zijn er 3 types 123 te koop, standaard, USB en Bluetooth.
Zijn de vooringestelde curves van de standaard 123 toereikend voor een B30a met K-nokkenas en LPG?
Zo ja, welke curve zou dit zijn?
Wat gebeurd er met de vacuumvervroeging?
Moeten de bougies met weerstand zijn of zonder?
Moeten de bougiekabels ontstoord zijn?
Kan ik de bestaande bobine gewoon doormeten of de weerstand correct is? Of beter meteen mee vervangen?
Ik ben niet het type dat het leuk vind om helemaal te gaan spelen met ontstekingscurves, maar wil vooral gewoon dat het ding altijd start en goed loopt.
Ik verneem graag jullie ervaringen!
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Honda CB550 F2 SuperSport 1978
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1207
18-06-2024 13:12 #1045531
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Welke setup bij 123 onsteking op Volvo 164 B30a LPG
LPG vereist een hogere ontsteekspanning dan benzine. Dus als je een optater krijgt van de bougiekabels dan zijn die dus rats versleten.
Advies is om dus eerst de bougiekabels te vervangen.
Als de auto sloom is op LPG zou ik naar de afstelling van de verdamper kijken.
123 ontsteking is leuk maar je krijgt er geen sterkere vonk door. Zie mijn artikelenreeks in VKM 82 t/m 85
Advies is om dus eerst de bougiekabels te vervangen.
Als de auto sloom is op LPG zou ik naar de afstelling van de verdamper kijken.
123 ontsteking is leuk maar je krijgt er geen sterkere vonk door. Zie mijn artikelenreeks in VKM 82 t/m 85
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-06-2024 00:05 - 19-06-2024 08:56 #1045535
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welke setup bij 123 onsteking op Volvo 164 B30a LPG
Ik heb jaren gereden met een 164SE die was voorzien van een B30 met K-nokkenas en drie Strombergs met een Marinespruitstuk op LPG en Airco met een gewone ontsteking. Hij lustte wel een slokje en op LPG 1;5 maar wel veel lol en vermogen. Reed voornamelijk op LPG ook omdat de naalden sleten en op benzine rijden minder werd.
De wagen is nu in bezit van een clublid, maar al een tijdje niks meer van vernomen. Er zat een berg aan technische gegevens bij, met name over de K-nokkenas, ook over de afstelling, wellicht dat hij bij dit draadje aansluit. Ik zou geen 123 ignition adviseren omdat je kunt alleen maar kiezen uit voorgeprogrammeerde curves van door Volvo geleverde B30's. Misschien zit er wel een LPG curve bij maar zeker niet voor een aangepaste B30. De artikelen van Han spreken boekdelen. Wel checken dat de basis upset goed is, dus nieuwe bougies, bougiekabels, punten, rotor, condensator en verdeelkap, Strombergs schoonmaken en ev de rubbertjes van de asjes vervangen. Ontsteking markeren en uit elkaar halen om werking vacuum vervoeger te checken en veertjes te vervangen (let op hoe ze zijn gemonteerd, ze zijn niet hetzelfde) eerst op benzine afstellen met nieuwe naalden, 98 of 102 octaan benzine tanken en niet die euro 95 rommel met 10% ethanol. Dan op LPG afstellen op CO en je zult merken dat hij dan het mooiste loopt. Persoonlijk zou ik in de zomer de naalden eruit halen en alleen op LPG rijden. Bobine is lastig door te meten met een simpele Voltmeter, bij twijfel een nieuwe bij de VKO aanschaffen. Behalve wat uurtjes en de goed te betalen onderdelen bij het VKO investeren en je kunt weer jaren plezier hebben.
De wagen is nu in bezit van een clublid, maar al een tijdje niks meer van vernomen. Er zat een berg aan technische gegevens bij, met name over de K-nokkenas, ook over de afstelling, wellicht dat hij bij dit draadje aansluit. Ik zou geen 123 ignition adviseren omdat je kunt alleen maar kiezen uit voorgeprogrammeerde curves van door Volvo geleverde B30's. Misschien zit er wel een LPG curve bij maar zeker niet voor een aangepaste B30. De artikelen van Han spreken boekdelen. Wel checken dat de basis upset goed is, dus nieuwe bougies, bougiekabels, punten, rotor, condensator en verdeelkap, Strombergs schoonmaken en ev de rubbertjes van de asjes vervangen. Ontsteking markeren en uit elkaar halen om werking vacuum vervoeger te checken en veertjes te vervangen (let op hoe ze zijn gemonteerd, ze zijn niet hetzelfde) eerst op benzine afstellen met nieuwe naalden, 98 of 102 octaan benzine tanken en niet die euro 95 rommel met 10% ethanol. Dan op LPG afstellen op CO en je zult merken dat hij dan het mooiste loopt. Persoonlijk zou ik in de zomer de naalden eruit halen en alleen op LPG rijden. Bobine is lastig door te meten met een simpele Voltmeter, bij twijfel een nieuwe bij de VKO aanschaffen. Behalve wat uurtjes en de goed te betalen onderdelen bij het VKO investeren en je kunt weer jaren plezier hebben.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 19-06-2024 08:56 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
19-06-2024 01:13 #1045536
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Welke setup bij 123 onsteking op Volvo 164 B30a LPG
Een bobine kun je op de volende manie testen; een goede bobine moet het op 10Volt nog goed doen wat je doet is je koppelt je dynamo electrisch af start de auto en belast de accu met zoveel mogelijk verbruikers (licht ventielators etc)
De klemspanning zal daardoor zakken.
Geef gas en als de ontsteking cilinders overslaat dan kun je er op aan dat de bobine zich in een eindstadium bevind.
succes
Johan Geers
De klemspanning zal daardoor zakken.
Geef gas en als de ontsteking cilinders overslaat dan kun je er op aan dat de bobine zich in een eindstadium bevind.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Guy Rutten
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 42
19-06-2024 08:08 #1045538
door Guy Rutten
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Honda CB550 F2 SuperSport 1978
Beantwoord door Guy Rutten in topic Welke setup bij 123 onsteking op Volvo 164 B30a LPG
Johan, het hikje dat ik ervaar is inderdaad meestal na een bocht wanneer ik weer gas begin te geven. Voornamelijk met koude motor, na het wegrijden.
Deze heb ik ook nog nooit vervangen in de 11 jaar dat ik de auto heb. Ik ga deze eens onderzoeken.
Bedankt voor de tips!
Deze heb ik ook nog nooit vervangen in de 11 jaar dat ik de auto heb. Ik ga deze eens onderzoeken.
Bedankt voor de tips!
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Honda CB550 F2 SuperSport 1978
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.