- Berichten: 3480
Cherryberg onstekeing
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
07-06-2024 05:13 #1045363
door Johan Geers
Cherryberg onstekeing is gemaakt door Johan Geers
Beste medeleden ik kon het niet laten maar ik heb mijzelf een Cherryberg verdeler aangeschaft.
nl.aliexpress.com/item/4000574895411.htm...gatewayAdapt=glo2nld
Na drie maanden wachten eindelijk dat ding binnen en mijn eerste indruk het ziet er zo slecht nog niet uit.
Echter ik ben er een die moet weten hoe het e.e.a. in elkaar zit heb ik dat ding uit elkaar gehaald om te zien hoe het centrifugal mechanisme in elkaar stak.
Nu dat is heel iets anders dan Bosch niets instelbaar alles is fixed niet verkeerd maar toch.
Echter toen ik ging testen kwam ik tot de volgende centrifugal metingen, ik heb de verdeler met een stroboscoop 10gr vooronsteking bij 1000t/min afgesteld, bij 2000t/min had ik 25gr voorontsteking.
De vooronsteking eindigde bij 35gr voorontsteking.
Mjn eerste vraag is bij deze, is dit niet te veel als ik de cijfers zie van andere Bosch verdelers bekijk.
Maxuimale wat ik heb gezien is 22gr.
Ik heb een B20E met K nokkenas en carburators.
Kijk het lukt mij altijd wel om vooronsteking te verminderen door wat aan de lipjes te buigen waar de veertjes aanzitten.
Wat past er van Bosch op deze verdeler in princiepe niets de rotor past wel maar het koper lipje aan het uiteinde is bij de bosch korter.
De verdelerkap, de klemmen zitten op een andere plaats dus het komt niet uit met de cylinders.
Heb ik ook nog en vraagje over de CO afstelling ik doe dit met Colortune ik stel dan tot de verbranding mooi blauw is.
Maar doe ik dan achter af de test met de stifjes aan de zijkant van de carburators dan gebeurt er niet wat er beschreven staat een kleine stijging van het toerental waarna deze terugzakt.
Ik vertrouw natuurlijk mijn Colortune dat is visueel maar heeft iemand ook deze ervaring?
Of zou dit komen omdat ik er dikke isolatie blokken tussen de carburators en het spruitstuk heb zitten?
Alvast bedankt
m.vr.gr.
Johan Geers
Na drie maanden wachten eindelijk dat ding binnen en mijn eerste indruk het ziet er zo slecht nog niet uit.
Echter ik ben er een die moet weten hoe het e.e.a. in elkaar zit heb ik dat ding uit elkaar gehaald om te zien hoe het centrifugal mechanisme in elkaar stak.
Nu dat is heel iets anders dan Bosch niets instelbaar alles is fixed niet verkeerd maar toch.
Echter toen ik ging testen kwam ik tot de volgende centrifugal metingen, ik heb de verdeler met een stroboscoop 10gr vooronsteking bij 1000t/min afgesteld, bij 2000t/min had ik 25gr voorontsteking.
De vooronsteking eindigde bij 35gr voorontsteking.
Mjn eerste vraag is bij deze, is dit niet te veel als ik de cijfers zie van andere Bosch verdelers bekijk.
Maxuimale wat ik heb gezien is 22gr.
Ik heb een B20E met K nokkenas en carburators.
Kijk het lukt mij altijd wel om vooronsteking te verminderen door wat aan de lipjes te buigen waar de veertjes aanzitten.
Wat past er van Bosch op deze verdeler in princiepe niets de rotor past wel maar het koper lipje aan het uiteinde is bij de bosch korter.
De verdelerkap, de klemmen zitten op een andere plaats dus het komt niet uit met de cylinders.
Heb ik ook nog en vraagje over de CO afstelling ik doe dit met Colortune ik stel dan tot de verbranding mooi blauw is.
Maar doe ik dan achter af de test met de stifjes aan de zijkant van de carburators dan gebeurt er niet wat er beschreven staat een kleine stijging van het toerental waarna deze terugzakt.
Ik vertrouw natuurlijk mijn Colortune dat is visueel maar heeft iemand ook deze ervaring?
Of zou dit komen omdat ik er dikke isolatie blokken tussen de carburators en het spruitstuk heb zitten?
Alvast bedankt
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3480
08-06-2024 04:36 #1045385
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Cherryberg onstekeing
Beste medeleden de verdeler uit elkaar genomen, wat bleek een van de centrifugaalveertjes was niet goed gespannen.
De spanlip wat verbogen probleem opgelost.
Van 35gr vervroeging heb ik de lippen van de maximale uitslag verbogen.
De verdeler gemonteerd heb nu een gematiger opkomst van de vervroeging en de maximale vervroeging is 25gr.
Ik zie in het Olyslagerboek dat er zelfs een is die 28gr bij 4900 t/min is.
Ik moet de auto nog proberen maar heb goede hoop.
Ik heb natuurlijk al deze mankementen naar de Chinees doorgestuurd en wacht op zijn reactie.
Conclusie Sherryberg, als je geen kijk hebt op een onsteking niet doen.
Mechniesch bekeken doet hij niet veel onder van een Bosch dat is mijn kijk erop.
Ik heb er nog wat foto’s bij gedaan kun je het zelf beoordelen.
m.vr.gr.
Johan Geers
De spanlip wat verbogen probleem opgelost.
Van 35gr vervroeging heb ik de lippen van de maximale uitslag verbogen.
De verdeler gemonteerd heb nu een gematiger opkomst van de vervroeging en de maximale vervroeging is 25gr.
Ik zie in het Olyslagerboek dat er zelfs een is die 28gr bij 4900 t/min is.
Ik moet de auto nog proberen maar heb goede hoop.
Ik heb natuurlijk al deze mankementen naar de Chinees doorgestuurd en wacht op zijn reactie.
Conclusie Sherryberg, als je geen kijk hebt op een onsteking niet doen.
Mechniesch bekeken doet hij niet veel onder van een Bosch dat is mijn kijk erop.
Ik heb er nog wat foto’s bij gedaan kun je het zelf beoordelen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1208
08-06-2024 19:18 #1045391
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Cherryberg onstekeing
De matige kwaliteit van diverse Chinese fabrikanten is een publiek geheim, maar dat terzijde.
Het valt niet mee om vervroegingskurves te vinden van stroomverdelers. Toen ik jaren geelden bezig was om een lezing oor te bereiden heb ik me ook rot gezocht. Het enigste wat ik tegenkwam was op de Duitse BMW site, op de 1602 zit zo'n zelfde verdeler als op de B20.
Wat je ziet is dat de centrifugaalvervroeging 18 graden doet, de vacuumvervroeging doet 5 graden.
Ook heb ik geprobeerd hieraan te rekenen op basis van een B20A, zie je in het linker gedeelte van deze slide. De aanname is dat het vlamfront zich met 40m/s voortplant. Echter ik weet dat dit kan varieren van 25 - 50m/s. E.e.a. is o.a. afhankelijk van de soort brandstof en hoe rijk of arm het mengsel is.
Al met al dus een complexe materie.
De technici van Volvo hebben hier heel wat research aan gepleegd, je moet van goede huize komen om dit soort zaken te kunnen verbeteren. Als de motor pingelt dan staat de ontsteking te vroeg. Zodra je aan het mengsel gaat draaien verandert er ook weer het een en ander.
Als je alles perfect wilt hebben dan moet je een run doen op een rollentestbank.
Het valt niet mee om vervroegingskurves te vinden van stroomverdelers. Toen ik jaren geelden bezig was om een lezing oor te bereiden heb ik me ook rot gezocht. Het enigste wat ik tegenkwam was op de Duitse BMW site, op de 1602 zit zo'n zelfde verdeler als op de B20.
Wat je ziet is dat de centrifugaalvervroeging 18 graden doet, de vacuumvervroeging doet 5 graden.
Ook heb ik geprobeerd hieraan te rekenen op basis van een B20A, zie je in het linker gedeelte van deze slide. De aanname is dat het vlamfront zich met 40m/s voortplant. Echter ik weet dat dit kan varieren van 25 - 50m/s. E.e.a. is o.a. afhankelijk van de soort brandstof en hoe rijk of arm het mengsel is.
Al met al dus een complexe materie.
De technici van Volvo hebben hier heel wat research aan gepleegd, je moet van goede huize komen om dit soort zaken te kunnen verbeteren. Als de motor pingelt dan staat de ontsteking te vroeg. Zodra je aan het mengsel gaat draaien verandert er ook weer het een en ander.
Als je alles perfect wilt hebben dan moet je een run doen op een rollentestbank.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3480
09-06-2024 03:39 #1045393
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Cherryberg onstekeing
Beste Han, het is net wat je zegt een moeilijke materie, als ik het staatje zie dan zit ik een de veilige kant want de voorontsteking eindigd bij 80gr volgens dat staatje.
Maar ik ga het e.e.a. ervaren als ik ga rijden gaat de motor pingellen , dan zit ik te vroeg qua ontsteking.
Maar bedankt voor het staatje.
En ja Chinees eigenlijk kun je er niet meer omheen.
Want ik was van plan om mijn B20A ontsteking om te bouwen naar hotsparks zo een module kost incl verzenden net zoveel als de Cherryberg dus vandaar mijn keuze en het is leuk om zo iets eens uit te proberen.
Nu weet ik dat jij je carburators afstel met een CO meter als jij dan achteraf de test doet met de zuiger wat te tillen heb jij dat hetzelfde effect als ik het terugvallen van het toerental?
Want ik geloof mijn colortune.
En normaal bij het tillen van de zuiger zou het toerental even moeten stijgen en dan zakken.
Of doe jij die test gewoon niet.
alvast bedankt
m.vr.gr.
Johan Geers
Maar ik ga het e.e.a. ervaren als ik ga rijden gaat de motor pingellen , dan zit ik te vroeg qua ontsteking.
Maar bedankt voor het staatje.
En ja Chinees eigenlijk kun je er niet meer omheen.
Want ik was van plan om mijn B20A ontsteking om te bouwen naar hotsparks zo een module kost incl verzenden net zoveel als de Cherryberg dus vandaar mijn keuze en het is leuk om zo iets eens uit te proberen.
Nu weet ik dat jij je carburators afstel met een CO meter als jij dan achteraf de test doet met de zuiger wat te tillen heb jij dat hetzelfde effect als ik het terugvallen van het toerental?
Want ik geloof mijn colortune.
En normaal bij het tillen van de zuiger zou het toerental even moeten stijgen en dan zakken.
Of doe jij die test gewoon niet.
alvast bedankt
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.