Wel vonk, geen start…

  • Joris van Nispen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-06-2021 08:55 - 24-06-2021 15:31 #194622 door Joris van Nispen
Toerenteller 1800 na installatie 123… is gemaakt door Joris van Nispen
Goedemorgen,

ontstekingspuristen (waartoe ik tot voor kort zelf ook behoorde) mogen deze post overslaan . Met het oog op de toekomst (geheel herbouwde/gereviseerde motor) ben ik overstag gegaan en heb ik 123 in mijn 1800 gemonteerd (nu nog met 1 Stromberg, straks 2 SU’s). De B20A was tot dit weekend perfect afgesteld en liep werkelijk als een zonnetje. Alles driedubbel gecontroleerd en zou moeten kloppen: vliegwiel 0 of 10 graden vervroeging, kleppen #1 en #4 dicht, bougies geven vonk, LED brandt, verdeler zit vast, bougiekabels en +/-bedrading kloppen, (start-) motor draait rond, zat benzine. Maar hij wil niet starten. Nu vraag ik me af of er een doorgewinterd verenigingslid in de regio Rotterdam is dat - desgewenst tegen vergoeding - even zou willen komen meekijken, want ik zie waarschijnlijk iets heel simpels over het hoofd. De Wegenwacht komt er vermoedelijk niet voor. Suggesties in deze thread uiteraard ook welkom, maar ik zou niet weten hoe nu verder - en hiervoor met een ambulance naar de garage is toch eigenlijk te zot… Bij voorbaat onmetelijke dank!

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Laatst bewerkt 24-06-2021 15:31 door Joris van Nispen. Reden: 1e probleem opgelost, 2e probleem nu in titel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-06-2021 10:16 #194625 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Wel vonk, geen start…
Een 123 ignition vind ik prima, ziet er hetzelfde uit op een draadje na en is nauwkeuriger.
Ik adviseer altijd om de aansluitingen van de originele ontsteking te behouden en hem te markeren zodat je altijd terug kunt.
Als ik je goed begrijp liep de motor prima en is de 123 het enige dat je hebt veranderd, dan zou ik de stappen een voor een controleren ie je hebt gezet.
De oorzaak moet daar liggen en is waarschijnlijk elektrisch

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joris van Nispen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-06-2021 10:47 #194628 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Wel vonk, geen start…
Dat heb ik dus al meermalen gedaan, Ed. Vandaar mijn vraag. 

Het enige dat ik niet kwijt kan, is een witte draad (met zwarte sporen) die met een schuifstekkertje op de Bosch zat. Komt met de min vanaf dashboard. Wellicht toerenteller? Maar dat is een volgend probleempje om op te lossen…

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joris van Nispen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-06-2021 15:21 #194632 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Wel vonk, geen start…
Het is intussen gelukt - de verdeler moest nog een flink eind gedraaid…! Enfin - het zal. Nu nog ff de stroboscoop erop voor de fine tuning en gaan. 

Alleen… was dat witte draadje inderdaad van de toerenteller…! Die is zo dood als een pier! En daarover staat niets in de handleiding van 123. Heeft iemand een idee hoe dit dan weer op te lossen?

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-06-2021 19:11 #194633 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Wel vonk, geen start…
Bij mij zit het zo: 
nb: dit is een P1800E. Onder de zwarte stekker zitten 3 witte draden, alleen de buitenste zijn gebruikt voor de 123. 
de toerenteller is origineel aangesloten met een rode draad op de bobine en een witte op de verdeleraansluiting waar vroeger de puntjes zaten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joris van Nispen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-06-2021 23:40 - 24-06-2021 23:41 #194636 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Wel vonk, geen start…
Aha! Dus beide draden - wit en rood/zwart - vanaf het dashboard zijn voor de toerenteller. Weer wat geleerd, dank!

De mijne is afgezien van de motor ook een E. Ik heb me ook laten vertellen dat de toeren ook via impuls op een bougiekabel afgetapt kunnen worden - zoals oorspronkelijk dus van de bosch. Maar bij jou zie ik ook een witte draad in de 123 verdwijnen. Dat is niet standaard, maar wel interessant. Waarop is die dan aangesloten?

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Laatst bewerkt 24-06-2021 23:41 door Joris van Nispen. Reden: typvouten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2021 10:15 #194638 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Wel vonk, geen start…
Uit mijn 123 komen 4 draden. De witte en de gele sluiten aan op de zwarte stekker die ooit op de trigger contacten van de oude verdeler zaten. De rode gaat naar de + aansluiting op de bobine. De zwarte sluit aan op een witte die denk ik naar de toerenteller gaat en via daar weer naar de - op de bobine. Het is al een jaar of 10-15 geleden dat ik hem heb ingebouwd. Weet het niet helemaal zeker meer. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joris van Nispen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-06-2021 16:11 - 25-06-2021 16:12 #194641 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Wel vonk, geen start…
Dank, Bernard. Inmiddels gister na timen met de stroboscoop weer langs de weg gestaan met de 123. Ik word er vooralsnog niet blij van. Met de trein naar huis, vandaag retour, de Bosch teruggezet - en gelijk als ’n zonnetje - incl. toerenteller. Nu even bezinnen of ik het hierbij laat. Van alle kanten hoor ik: houd je oude verdeler in de kofferbak wanneer je er 123 in zet… maar waarom zou je dat dan überhaupt doen? De motor loopt er niet mooier om, en puntjes kun je onderhouden of repareren. Hmmm… als immer: voortaan niet eigenwijs zijn en braaf naar Cor luisteren. 

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Laatst bewerkt 25-06-2021 16:12 door Joris van Nispen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2021 16:43 #194642 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Wel vonk, geen start…
Jammer dat het niet lukt, ik ben uitgesproken positief over de 123. Merkte betere stationairloop, zuiniger rijden en de ontsteking is ook bij hoge toerentallen constant goed. Heb de oude ontsteking wel in de kofferbak, maar daar is hij al een jaar of 10 niet uitgeweest. Heb ook een amazon en daarin functioneert hij ook al jaren probleemloos.  Als je er wel mee hebt gereden moet het dus goed geweest zijn. Het zou iets knulligs als een draadbreukje ergens kunnen zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joris van Nispen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-06-2021 17:52 #194644 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Wel vonk, geen start…
Denk het niet, alles driedubbel gecontroleerd…

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD