Wat is het verschil tussen 077 en 078 voorontstekings curve?

  • Rienk Kuipers
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-04-2021 18:02 - 17-04-2021 18:05 #193630 door Rienk Kuipers
Hallo, Ik  heb een 142 met een B20A en had wat problemen met m'n ontsteking van de week. Suf en stationair schokkerig lopen.
Wat bleek contactpunten flink aan op. Mag ook wel na 10 jaar. Die vervangen, stuk beter lopen maar stationair nog steeds happerig, na verder onderzoek bleek m'n rotoras zo heen en weer te bewegen waren zonder terug te veren. Mechanische  vervroeger veertjes bleken stuk te zijn gebroken.
Nu had ik nog wel een 078 en een 077 verdeler liggen met goeie veertjes, de andere 078 opgefrist en erop gezet lopen als een trein.
Bij nader onderzoek blijken de 077 en 078 totaal andere vervroeger veertjes te hebben en heeft de 077 een vacuum vervroeger en de 078 een vacuum vertrager te hebben.
Origineel hoort de 078 ook op een B20B te zitten.
Het gehele nr van de verdeler is 0231 146 077 en resp 078. van het JFUR4 type
Wat mn vraag nu is, wie weet wat het verschil in vervroeging is van deze 2 en of de ene pittiger werkt in lopen als de ander door een andere vervroeg curve door andere veertjes en vacuum vervroeg dan wel vertragen.
Voeg ook ff wat foto's toe.

Daily drivers: 142 1970, 245 1978
Restauratie: P1800E 1970
Geschorst: baby blue 245 1983
Sloper: 142 1970
Laatst bewerkt 17-04-2021 18:05 door Rienk Kuipers.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-04-2021 02:23 #193640 door Johan Geers
Beste Rienk, de JURX4 hoort op een B20E of F thuis.
De B20 E begint de vervroeging bi 375 a 550t/min en eindigd bij 1380 t/min
De B20F begint bij 420 a 530 t/min en eindigd bij 2500 t/min voor een 73er en voor een 74er 2250 t/min
De B20A begint bij 300 a 500 t/min en eidigd bij 2400 t/min.
De B20A moet je afstellen op 14gr voor BDP bij 600 a 800 t/min, de B20E op 10gr voor BDP bij 600 a 800 t/min 
Op een B20F hoort geen vacuum unit thuis

Dus je ziet je kunt nogal wat hebben.

succes

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-04-2021 08:08 #193642 door 05703-dummy
Het klopt dat de één vacuumvervroeging en de ander vacuumvertraging heeft. Die laatse kom je relatief weinig tegen en zat volgens mij hoofdzakelijk op de Volvo's voor de USA markt (emissie-eisen). De crux zit m erin dat je de vacuumslang ook op een ander punt op de carburateur moet aansluiten. Hoe en wat exact weet ik even niet meer maar het was iets met voor en na gasklep; iig een punt waar net op een ander moment vacuum heerst dan waar je de verdeler met vervroeging aansluit. Hierdoor werkt het uiteindelijk nagenoeg hetzelfde.
Het vacuumdeel van de ontsteking blijft een hekel punt en velen hebben dan ook de mening dat het beter is om het maar helemaal niet aan te sluiten.
Tot slot zijn er best veel verschillende typen ontstekingshuizen en dito karakteristieken. Staar je daar niet al te blind op; ze zijn allemaal oud, hebben uitgerekte (of verkeerde) veertjes, lopen stroef, hebben speling, kortom er zullen er weinig zijn die nog de karakteristiek hebben die ze ooit hadden.
En toch lopen onze Volvo's er in t algemeen prima op; het komt kennelijk niet zo nauw en afwijkingen zijn vaak op te vangen door de ontsteking een graadje vroeger of later te draaien.

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-04-2021 10:20 - 18-04-2021 18:21 #193648 door Kees Vos
Rienk, het verschil tussen ontsteking 077 en 078 is het volgende.
De 077 zit op een B20 A motor, hier begint de vervroeging bij 300-500 t/min, de max vervroeging is 13 graden bij 2400 t/min.
De 078 zit op de B20 B motor, hier begint de vervroeging bij 500-600 t/min, max vervroeging is 13,5 bij 2900 t/min
Je ziet dat er weinig verschil in zit en dit komt door de veertjes, welke niet meer te krijgen zijn.
Net wat Hans ook zegt het komt niet zo heel precies, ik zeg altijd het is niet de bolide van Max Verstappen waar alles heel nauwkeurig komt.
Laatst bewerkt 18-04-2021 18:21 door Kees Vos.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rienk Kuipers
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-04-2021 15:01 #193659 door Rienk Kuipers
Beantwoord door Rienk Kuipers in topic Wat is het verschil tussen 077 en 078 voorontstekings curve?
Ok dank je allen voor de antwoorden.
Jammer dat ik dus die verdeler bijna kan weggooien nu je geen veertjes meer kan krijgen, rest ervan is best nog wel in goede staat.
Had idd ook op verschillende internationale fora gelezen dat je eigenlijk ook wel op gevoel kan afstellen  en alleen maar zorgen dat je blok niet gaat pingelen. Ik houd zelf 21-23°gr bij 1500rpm aan zoals op deze site. www.volvoamazonpictures.se/powertrain/po...php#ignitionsettings

Daily drivers: 142 1970, 245 1978
Restauratie: P1800E 1970
Geschorst: baby blue 245 1983
Sloper: 142 1970

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-04-2021 16:12 #193660 door 05703-dummy
Die 21-23 graden bij 1500 rpm is inderdaad een goeie; hierin neem je ook al een deel van de vervroegingskarakteristiek mee. Als hij dan goed rijdt is t prima!
Als de motor een beetje traag oppakt vanuit stationair mag t eventueel nog een paar graden vroeger zolang t blok maar niet gaat pingelen.

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rienk Kuipers
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-04-2021 17:55 #193661 door Rienk Kuipers
Beantwoord door Rienk Kuipers in topic Wat is het verschil tussen 077 en 078 voorontstekings curve?
Ok ga morgen de 077 met de vacuum vervroeger plaatsen ipv van de 078 met de vacuum vertrager en kijken of de 142 beter of slechter werkt/loopt/trekt. 

Daily drivers: 142 1970, 245 1978
Restauratie: P1800E 1970
Geschorst: baby blue 245 1983
Sloper: 142 1970

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-04-2021 01:34 #193670 door Johan Geers
Je zou eens wat kunnen expirimenteren met balpoint veertjes, je weet nooit wat voor leuks dat je krijgt.

succes

Johan Geers 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Simon Nijenhuis
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-04-2021 21:20 #193721 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic Wat is het verschil tussen 077 en 078 voorontstekings curve?
Niet te snel weggooien. ER zijn altijd mogelijkheden. 

Informeer anders eens bij dit bedrijf(je).

sparcon.nl/product/reparatie-en-revisie-ontsteking-verdelers/


 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD