- Berichten: 3
123 ontsteking b20 A LPG
- A.M. Bouwman
- Nieuw lid
Ik heb hiervoor gekozen omdat je een curve voor lpg kunt instellen. Volgens mijn informatie moet de ontsteking (op lpg) bij lage toeren vroeger staan dan op benzine en bij een hoger toerental juist wat later dan bij benzine. Hiervoor leek mij dus de 123 ontsteking de oplossing.
In de handleiding wordt echter gesproken over een b20A met ontsteking: Bosch0231 146 077 (mijn ontsteking) en Bosch 0231 170 085.
Bij de laatstgenoemde is voor LPG curve 6 voorgeschreven, bij mijn ontsteking wordt geen LPG curve aangegeven. Ik rij nu op curve 4
Vraag 1: bestaan er verschillende b20A motoren? Er worden nl. verschillende ontstekingen gemonteerd.( de vervroeging start op een ander toerental vlgns 123 instructie)
Vraag 2: mijn motor heeft een TT3 nokkenas is het dan nog een B 20 A ?
Vraag 3: welke curve moet ik kiezen en kan ik ongestraft experimenteren met de in te stellen curves ?
Groet,
Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jacob van Zwet
- Premium lid
- Berichten: 130
Groet,
Jacob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- A.M. Bouwman
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Toch vraag ik me af waarom de b 20A motoren niet altijd met de zelfde ontsteking zijn geleverd.
Groet,
Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 801
Een m.i erg dure 123 ontsteking komt pas goed tot zijn recht bij een al dan niet getunede motor waarbij hoge toerentallen voorkomen en proefdraaien op de testbank. Dan pas haal je het volle rendement uit de ingebouwde electronica en instelmogelijkheden.
Doe je dat niet kan je net zo goed een goedkope electronische ontsteking (HALL-SENSOR) binnen het bestaande huisje kopen of de originele behouden.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jacob van Zwet
- Premium lid
- Berichten: 130
De 123 blijft een mooi stukje moderne techniek welke je in je oude auto kan toepassen!
Of het duur is ik vind het mee vallen en ik vind het zeker de moeite waard hoeveel plezier ik al uit me 123 tune + gehaald heb om te spelen met de waardes en curves. als ik het zonder de 123 had moeten doen was ik een stuk duurder uitgekomen. En ook de gewone 123 is de moeite waard voor een daily driver op lpg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 801
In zijn algemeenheid wordt aangeradsen altijd de originele ontsteking (of de onderdelen daarvan) op lange tochten mee te nemen. Een interessante site is de volgende:
. www.oldtimerrestauratie.com/index.php/mo...eking-in-uw-oldtimer
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
- Berichten: 637
Bovendien is de hall sensor gemakkelijk te verwisselen door contactpuntjes met een condensator, bij de 123 ben je heel wat lange bezig om bij storing de boel weer draaiend te krijgen.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jacob van Zwet
- Premium lid
- Berichten: 130
S. Simon schreef : 289 euro tegen 36,36 Euro is toch ff een verschil.
Bovendien is de hall sensor gemakkelijk te verwisselen door contactpuntjes met een condensator, bij de 123 ben je heel wat lange bezig om bij storing de boel weer draaiend te krijgen.[/quote
Het gaat hier om een std. 123 en eigelijk al helemaal niet over geld en wat een betere of goed koopere ontsteking oplevert.
Wat is de beste 123 curve voor een B20(A) met een TT3 nokken as op LPG en hoeveel vervroeging moet je hem geven.
(en toch is het niet duur )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3470
Als je ontsteking (verdeler) aan vervanging toe is zou je ook een 123 kunnen overwegen.
Wil je de onstekingscurve laten zoals het is, is een simpele coversie meer als voldoende.
Dat is mijn mening.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- A.M. Bouwman
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Het klinkt heel logisch, ik ben weer wat wijzer geworden.
Groet,
Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.