123 ontsteking b20 A LPG

  • A.M. Bouwman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2018 13:15 #178350 door A.M. Bouwman
123 ontsteking b20 A LPG is gemaakt door A.M. Bouwman
Op mijn amazon uit 1969 met een b20 A motor (lpg) heb ik een 123 ontsteking geplaatst.
Ik heb hiervoor gekozen omdat je een curve voor lpg kunt instellen. Volgens mijn informatie moet de ontsteking (op lpg) bij lage toeren vroeger staan dan op benzine en bij een hoger toerental juist wat later dan bij benzine. Hiervoor leek mij dus de 123 ontsteking de oplossing.
In de handleiding wordt echter gesproken over een b20A met ontsteking: Bosch0231 146 077 (mijn ontsteking) en Bosch 0231 170 085.
Bij de laatstgenoemde is voor LPG curve 6 voorgeschreven, bij mijn ontsteking wordt geen LPG curve aangegeven. Ik rij nu op curve 4
Vraag 1: bestaan er verschillende b20A motoren? Er worden nl. verschillende ontstekingen gemonteerd.( de vervroeging start op een ander toerental vlgns 123 instructie)
Vraag 2: mijn motor heeft een TT3 nokkenas is het dan nog een B 20 A ?
Vraag 3: welke curve moet ik kiezen en kan ik ongestraft experimenteren met de in te stellen curves ?

Groet,

Bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jacob van Zwet
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-08-2018 15:01 #178351 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic 123 ontsteking b20 A LPG
Om te beginnen zal het expirimenteren zijn je kan een curve instellen en dan kan je de onsteking nog 2-3 graden vroeger zetten. Door de TT3 heb je nu geen standaart blok meer maar een andere vulgraad bij een bepaald toerental hierdoor past ook de ontsteking curve van jouw B20A niet meer perfect bij. Maar we praten dan over een paar PK verlies mocht het niet perfect staan. Voor LPG geld een wat vroeger ontsteking tijdstip. LPG brand mindeer snel als benzine. Maar de beste manier om hier achter te komen is rijden en aanpassen. Ik zou wel bij de volvo curves blijven je kunt dan kijken of een LPG curve of standaart curve mooier loopt.


Groet,

Jacob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • A.M. Bouwman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2018 20:03 #178353 door A.M. Bouwman
Beantwoord door A.M. Bouwman in topic 123 ontsteking b20 A LPG
Bedankt voor de snelle reactie,ik zal gaan experimenteren.
Toch vraag ik me af waarom de b 20A motoren niet altijd met de zelfde ontsteking zijn geleverd.

Groet,

Bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
16-08-2018 23:44 - 16-08-2018 23:57 #178361 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic 123 ontsteking b20 A LPG
Waarom de B20 (a} niet steeds werd voorzien van de zelfde ontsteking, geldt overigens ook voor de B18 moteren, is heel simpel: De ontstekingen kwamen van Bosch en Bosch ontwikkelde sneller nieuwe types ontstekingen als Volvo zijn motoren. Bosch begon met deelbare contactpunten wel-geen vacuum vervroeging, gietijzeren huis naar setjes punten en aluminium behuizing in 1974/75. Proefondervindelijk bleek mij dat door het karakter van de motoren, grote cylinderinhoud, relatief weinig vermogen, laag toerental, onderliggende nokkenas, het bij normaal gebruik niet echt merkbaar uitmaakt welk type ontsteking je gebruikt.

Een m.i erg dure 123 ontsteking komt pas goed tot zijn recht bij een al dan niet getunede motor waarbij hoge toerentallen voorkomen en proefdraaien op de testbank. Dan pas haal je het volle rendement uit de ingebouwde electronica en instelmogelijkheden.

Doe je dat niet kan je net zo goed een goedkope electronische ontsteking (HALL-SENSOR) binnen het bestaande huisje kopen of de originele behouden.

gr. Cor.
Laatst bewerkt 16-08-2018 23:57 door Cor Kraaijeveld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jacob van Zwet
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-08-2018 10:31 #178366 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic 123 ontsteking b20 A LPG
Mooie uitleg Cor.

De 123 blijft een mooi stukje moderne techniek welke je in je oude auto kan toepassen!
Of het duur is ik vind het mee vallen en ik vind het zeker de moeite waard hoeveel plezier ik al uit me 123 tune + gehaald heb om te spelen met de waardes en curves. als ik het zonder de 123 had moeten doen was ik een stuk duurder uitgekomen. En ook de gewone 123 is de moeite waard voor een daily driver op lpg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
17-08-2018 12:58 - 17-08-2018 12:59 #178370 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic 123 ontsteking b20 A LPG
Zo is het Jacob; het leuke van oldtimer rijden is dat je nog heel veel naar eigen hand kunt zetten. Het was mijn bedoeling om aan te geven dat er nog meer electronische ontstekingen in de handel zijn die wel is waar minder regelmogelijkheden hebben, maar ook een uitstekende vonk produceren. (en veeel goedkoper zijn)
In zijn algemeenheid wordt aangeradsen altijd de originele ontsteking (of de onderdelen daarvan) op lange tochten mee te nemen. Een interessante site is de volgende:
. www.oldtimerrestauratie.com/index.php/mo...eking-in-uw-oldtimer

gr. Cor.
Laatst bewerkt 17-08-2018 12:59 door Cor Kraaijeveld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • S.P.H Simon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-08-2018 17:37 #178375 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic 123 ontsteking b20 A LPG
289 euro tegen 36,36 Euro is toch ff een verschil.
Bovendien is de hall sensor gemakkelijk te verwisselen door contactpuntjes met een condensator, bij de 123 ben je heel wat lange bezig om bij storing de boel weer draaiend te krijgen.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jacob van Zwet
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-08-2018 17:46 #178376 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic 123 ontsteking b20 A LPG

S. Simon schreef : 289 euro tegen 36,36 Euro is toch ff een verschil.
Bovendien is de hall sensor gemakkelijk te verwisselen door contactpuntjes met een condensator, bij de 123 ben je heel wat lange bezig om bij storing de boel weer draaiend te krijgen.[/quote

Het gaat hier om een std. 123 en eigelijk al helemaal niet over geld en wat een betere of goed koopere ontsteking oplevert.
Wat is de beste 123 curve voor een B20(A) met een TT3 nokken as op LPG en hoeveel vervroeging moet je hem geven.

(en toch is het niet duur ;))

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2018 00:57 #178387 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 123 ontsteking b20 A LPG
Als je veel wilt spelen met je ontstekingscurve is een 123 het beste.
Als je ontsteking (verdeler) aan vervanging toe is zou je ook een 123 kunnen overwegen.
Wil je de onstekingscurve laten zoals het is, is een simpele coversie meer als voldoende.

Dat is mijn mening.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • A.M. Bouwman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2018 21:49 #178404 door A.M. Bouwman
Beantwoord door A.M. Bouwman in topic 123 ontsteking b20 A LPG
Bedankt Cor.

Het klinkt heel logisch, ik ben weer wat wijzer geworden.

Groet,

Bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD