- Berichten: 6
E-spark ontsteking afstellen zonder referentie.
- D.M Sies (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
01-04-2018 11:32 #176141
door D.M Sies (GAST)
E-spark ontsteking afstellen zonder referentie. is gemaakt door D.M Sies (GAST)
Beste wijze volvo heren,
Laatst heb ik een volvo b18 met m40 bak gekocht. Het blok heb ik niet horen lopen maar in vertrouwen gekocht met de geruststellende woorden dat hij lopend is uitgebouwd en er niks mis mee is behalve dat ik de filten keerringen moet vervangen. Ik heb het blok netjes schoongemaakt, de kleppen gesteld, carterpan schoongemaakt en alle rubber ringen en pakkingen vervangen waar ik bij kon, compressie gemeten en ook de punten ontsteking vervangen voor een e-spark module met 12v bobine.
Het probleem wat ik nu heb is dat de motor niet wil aanslaan, eigenlijk geen enkel teken van leven geeft. De hele ontsteking is eraf geweest, hij zat namelijk te vast om te verdraaien en dus heb ik alles opgelapt, netjes weer terug geplaatst, de motor niet rondgedraaid tot het asje er weer goed in zat. Maar ik heb dus geen referentie meer van de punten ontsteking, ik heb wel met een kraspen een klein merktekentje gezet maar dit schijnt niet te helpen. Ik heb de ontsteking absoluut weer goed terug gezet, de verdeler wijst net als het kleine merktekentje op het verdeler huis naar cilinder 1 als ik ook cilinder 1 op 10 graden voor bovenste doden punt heb staan. voor zover zou hij toch een teken van leven moeten geven ? Vonken doet hij, de kabels zitten in de goede volgorde, met de klok mee 1,2,4,3 met 2 en drie tegen over elkaar en 1 en 4 tegen over elkaar. De stromberg cd 175 carburateur heb ik wel zo goed als ik kon schoongemaakt en erop gezet maar zelfs als die compleet versleten is zou de motor op remreiniger of gewoon een beetje benzine via de carb een teken van leven moeten geven... Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik een e-spark ontsteking statisch kan afstellen ? het trucje met het lampje schijnt niet te werken, of doe ik iets verkeerds ?
Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen, ik stel het erg op prijs.
Met vriendelijke groet,
Mitchell Sies
Ps. De bedoeling is om deze motor en bak combinatie in een schippersvletje te plaatsen, misschien hebben mensen daar een probleem mee, dat hoop ik niet.
Laatst heb ik een volvo b18 met m40 bak gekocht. Het blok heb ik niet horen lopen maar in vertrouwen gekocht met de geruststellende woorden dat hij lopend is uitgebouwd en er niks mis mee is behalve dat ik de filten keerringen moet vervangen. Ik heb het blok netjes schoongemaakt, de kleppen gesteld, carterpan schoongemaakt en alle rubber ringen en pakkingen vervangen waar ik bij kon, compressie gemeten en ook de punten ontsteking vervangen voor een e-spark module met 12v bobine.
Het probleem wat ik nu heb is dat de motor niet wil aanslaan, eigenlijk geen enkel teken van leven geeft. De hele ontsteking is eraf geweest, hij zat namelijk te vast om te verdraaien en dus heb ik alles opgelapt, netjes weer terug geplaatst, de motor niet rondgedraaid tot het asje er weer goed in zat. Maar ik heb dus geen referentie meer van de punten ontsteking, ik heb wel met een kraspen een klein merktekentje gezet maar dit schijnt niet te helpen. Ik heb de ontsteking absoluut weer goed terug gezet, de verdeler wijst net als het kleine merktekentje op het verdeler huis naar cilinder 1 als ik ook cilinder 1 op 10 graden voor bovenste doden punt heb staan. voor zover zou hij toch een teken van leven moeten geven ? Vonken doet hij, de kabels zitten in de goede volgorde, met de klok mee 1,2,4,3 met 2 en drie tegen over elkaar en 1 en 4 tegen over elkaar. De stromberg cd 175 carburateur heb ik wel zo goed als ik kon schoongemaakt en erop gezet maar zelfs als die compleet versleten is zou de motor op remreiniger of gewoon een beetje benzine via de carb een teken van leven moeten geven... Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik een e-spark ontsteking statisch kan afstellen ? het trucje met het lampje schijnt niet te werken, of doe ik iets verkeerds ?
Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen, ik stel het erg op prijs.
Met vriendelijke groet,
Mitchell Sies
Ps. De bedoeling is om deze motor en bak combinatie in een schippersvletje te plaatsen, misschien hebben mensen daar een probleem mee, dat hoop ik niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Henry van Leusden
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 115
01-04-2018 11:54 #176142
door Henry van Leusden
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
Beantwoord door Henry van Leusden in topic E-spark ontsteking afstellen zonder referentie.
Zet de kabels eens op 1342 en stel af 'tegen de klok in'. Dan moet ie gaan knallen. Succes.
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- D.M Sies (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 6
01-04-2018 12:01 #176143
door D.M Sies (GAST)
Beantwoord door D.M Sies (GAST) in topic E-spark ontsteking afstellen zonder referentie.
Hallo meneer van Leusden,
Dat is wel heel dom van me... Altijd als ik naar foto's kijk van een b18 of b20 en ik volg de kabels op de verdelerkap met de klok mee zie ik 1,2,4,3.... Ik ga ze omzetten en kijken of hij wil lopen.
Wat bedoeld u met stel af tegen de klok in ? De vacuum vervroeger zit al bijna tegen het blok aan.
Dat is wel heel dom van me... Altijd als ik naar foto's kijk van een b18 of b20 en ik volg de kabels op de verdelerkap met de klok mee zie ik 1,2,4,3.... Ik ga ze omzetten en kijken of hij wil lopen.
Wat bedoeld u met stel af tegen de klok in ? De vacuum vervroeger zit al bijna tegen het blok aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- D.M Sies (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 6
01-04-2018 12:10 #176144
door D.M Sies (GAST)
Beantwoord door D.M Sies (GAST) in topic E-spark ontsteking afstellen zonder referentie.
Oke ik heb hem door, het duurde even, 1342 zo heb ik ze dus al zitten, tegen de klok in inderdaad. Opgelost, daar kan het dus niet aan liggen. De volgorde is goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 800
01-04-2018 14:04 #176150
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic E-spark ontsteking afstellen zonder referentie.
Hallo Sies; wat je nog kunt nakijken of de kleppen van cilinder 4 op tuimelen staan en dus die van cilinder 1 gesloten zijn. Dan moet cilinder 1 de vonk krijgen. Anders toch even de originele ontsteking proberen. Post ook een foto van het bootje; altijd leuk. Mijn vader had in zijn boot een B18B liggen; die boot liep daarmee als de brandweer.
gr. Cor.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- D.M Sies (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 6
01-04-2018 14:46 #176151
door D.M Sies (GAST)
Beantwoord door D.M Sies (GAST) in topic E-spark ontsteking afstellen zonder referentie.
Hallo Cor, ik zal een foto bij voegen, het is ook de bedoeling om de kameleon te bouwen. En wat moet er dan anders in dan een oude volvo motor. en een echte versnellingsbak. Ik ga nog wel even kijken, normaal haal ik de olievuldop eraf om te kijken of cilinder 1 goed staat maar ik kan in mijn enthousiasme een fout gemaakt hebben.
Het punt blijft alleen hoe ik de e-spark statisch kan afstellen, het lijkt niet te werken. Ik zal vast iets fout hebben gedaan, maar als ik weet dat de ontsteking op 10 of 15 graden voorontsteking staat en hij slaat niet aan dat ik dan ergens anders moet kijken naar het probleem.
Als de ontsteking goed staat moet hij op remreiniger toch een kik geven ?...
Het punt blijft alleen hoe ik de e-spark statisch kan afstellen, het lijkt niet te werken. Ik zal vast iets fout hebben gedaan, maar als ik weet dat de ontsteking op 10 of 15 graden voorontsteking staat en hij slaat niet aan dat ik dan ergens anders moet kijken naar het probleem.
Als de ontsteking goed staat moet hij op remreiniger toch een kik geven ?...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-04-2018 15:01 #176152
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic E-spark ontsteking afstellen zonder referentie.
Zelf vind ik dit altijd een fijn overzicht
sw-em.com/Volvo%20Ignition%20from%20Scratch.htm
sw-em.com/Volvo%20Ignition%20from%20Scratch.htm
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 800
01-04-2018 18:55 #176166
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic E-spark ontsteking afstellen zonder referentie.
Sies, je hebt gelijk..enige compressie, remmenreiniger en de vonk op tijd en een B 18 loopt altijd.
Lukt vast als je alles nog even naloopt. Jouw type ontsteking ken ik helaas niet en kan daarover niet adviseren.
succes, Cor.
Lukt vast als je alles nog even naloopt. Jouw type ontsteking ken ik helaas niet en kan daarover niet adviseren.
succes, Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- D.M Sies (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 6
01-04-2018 19:18 #176168
door D.M Sies (GAST)
Beantwoord door D.M Sies (GAST) in topic E-spark ontsteking afstellen zonder referentie.
Hoi Lars, dank je wel dit helpt wel. Erg duidelijk uitgelegd ! Ik denk dat ik maar moet afstappen van het trucje met een lampje en de bougie/kabel methode moet gaan proberen.
Dat is wel jammer want met een lampje ( 12v spanningsmeter ) lijkt mij wat makkelijker als je weet waar je het moet aansluiten. Beter te zien en gewoon 12v. Ik las dat er zelfs mensen zijn die het lampje vervangen voor een buzzer zodat je hoort wanneer er een vonk gegeven word.
Jammer dat niemand nog precies weet hoe dit gaat bij een e-spark.
Ik ga het gewoon nog een paar keer proberen. Lopen zal die.
Dat is wel jammer want met een lampje ( 12v spanningsmeter ) lijkt mij wat makkelijker als je weet waar je het moet aansluiten. Beter te zien en gewoon 12v. Ik las dat er zelfs mensen zijn die het lampje vervangen voor een buzzer zodat je hoort wanneer er een vonk gegeven word.
Jammer dat niemand nog precies weet hoe dit gaat bij een e-spark.
Ik ga het gewoon nog een paar keer proberen. Lopen zal die.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- D.M Sies (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 6
01-04-2018 19:24 #176169
door D.M Sies (GAST)
Beantwoord door D.M Sies (GAST) in topic E-spark ontsteking afstellen zonder referentie.
Dag Cor, ja dat lijkt mij ook. Enige compressie is er wel, de tweede cilinder moet nog even wakker worden maar de andere drie cilinders hebben rond de 10 bar. En de ontsteking is gloednieuw.
De e-spark is gewoon een punten vervanger, hoewel ik wel met puten overweg kan lijkt het me toch een goede overstap. Het scheelt in onderhoud en het maakt de motor weer net even makkelijker.
De e-spark is gewoon een punten vervanger, hoewel ik wel met puten overweg kan lijkt het me toch een goede overstap. Het scheelt in onderhoud en het maakt de motor weer net even makkelijker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.