- Berichten: 266
Weerstand bobijn ivm 123-ontsteking
- Willy Beer
- Elite lid
Minder
Meer
18-04-2011 17:19 #102341
door Willy Beer
Weerstand bobijn ivm 123-ontsteking is gemaakt door Willy Beer
Het betreft hier de standaard bobijn met de gepantserde kabel dus. Als ik meet tussen de laagspannings-aansluiting van de bobijn (met verbroken verbinding) en de aarde geeft dit enkele mega-ohms, daar waar ik enkele ohms verwacht! Wat doe ik verkeerd?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-04-2011 18:53 #102345
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Weerstand bobijn ivm 123-ontsteking
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij moet je de weerstand meten via de plus en aansluiting voor de contactpunten.
De plus zit echter in de pantserkabel, dus dat maakt het lastig om de weerstand te meten.
De plus zit echter in de pantserkabel, dus dat maakt het lastig om de weerstand te meten.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 746
18-04-2011 22:58 #102355
door Joost Buiting (GAST)
Klopt!
Toevallig pas een andere hoogvermogens bobine geplaatst, hierdoor had ik de kans om de oude bobine door te meten
ik kwam uit op ik geloof 6 ohm, ik heb natuurlijk de panserkabel doorgeslepen.
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Weerstand bobijn ivm 123-ontsteking
"Lars Rengersen" schreef:
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij moet je de weerstand meten via de plus en aansluiting voor de contactpunten.
De plus zit echter in de pantserkabel, dus dat maakt het lastig om de weerstand te meten.
Klopt!
Toevallig pas een andere hoogvermogens bobine geplaatst, hierdoor had ik de kans om de oude bobine door te meten
ik kwam uit op ik geloof 6 ohm, ik heb natuurlijk de panserkabel doorgeslepen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
19-04-2011 13:28 #102364
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Weerstand bobijn ivm 123-ontsteking
de reactie van Lars is juist
nog 1 opmerking , op deze manier meet je onbelast , de bobine kan onder belasting (in bedrijf) een heel andere interne weerstand geven.
deze meetmethode is dus onbetrouwbaar.
om die rede adviseert 123 ignition ook om de oude bobine te vervangen.
en dan is er nog een rede om de oude bobine te vervangen en dat is om de volle capaciteiten van de 123 ontsteking te gaan benutten i.c.m. een hoog vermogen bobine , hiermee krijg je een hogere ontstekingsspanning aan de bougie.
deze hogere spanning komt goed van pas om het lpg-luchtmengsel te laten branden.
e.e.a. resulteert in een economischer lopende motor.
meer vermogen bij minder brandstof
nog 1 opmerking , op deze manier meet je onbelast , de bobine kan onder belasting (in bedrijf) een heel andere interne weerstand geven.
deze meetmethode is dus onbetrouwbaar.
om die rede adviseert 123 ignition ook om de oude bobine te vervangen.
en dan is er nog een rede om de oude bobine te vervangen en dat is om de volle capaciteiten van de 123 ontsteking te gaan benutten i.c.m. een hoog vermogen bobine , hiermee krijg je een hogere ontstekingsspanning aan de bougie.
deze hogere spanning komt goed van pas om het lpg-luchtmengsel te laten branden.
e.e.a. resulteert in een economischer lopende motor.
meer vermogen bij minder brandstof
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.