velleman electronische ontsteking

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-06-2003 16:17 #55777 door
Regelmatig komt dit onderwerp aan de orde in dit forum en ook in de laatste VCM werd het genoemd. De Velleman kit (er moet gesoldeerd worden) levert een half-electronische ontsteking op (contactpunten blijven) en is vrij gemakkelijk te installeren. Probleem is echter de voeding.In mijn Amazone is de kit geinstalleerd met dank aan mij handige buurman. Hieronder zijn verhaal. Hoef je in ieder geval niet de gepantserde contactslot kabel te slopen.Succes er meeEricProblemen met de velleman ontsteking in de Volvo Amazone.Probleemherkennig.Na het plaatsen van de electronisch ontsteking in de Volvo Amazone start demotor pas als het contactslot losgelaten wordt.Oorzaak.De spanning op de zekeringen achter het contactslot (dat deel van hetelectrische circuit dat pas spanning krijgt als je het contactslot omdraait)istijdens het starten te laag om de electronische ontsteking te laten werken.Onder normale omstandigheden staat er meer dan 12 volt op de plus van deelectronische ontsteking. Tijdens het starten staat hier een te lagespanningom de transistor van de elektronische ontsteking te laten werken.Hoe dan wel!!!!Sluit de Velleman ontsteking aan zoals in de instructie beschreven staat.Om ervoor te zorgen dat de spanning tijdens het starten op de transistorhooggenoeg is, kan er een relais geplaatst worden en wel op de volgende wijze:1e Leg via een zekering een draad van het startrelais (green aansluiting 50)naar de spoel van het relais.2e Leg de andere aansluiting van de spoel van het relais aan massa.3e Leg via een zekering vanaf een aansluiting in de buurt van de accu eendraadnaar het maak-contact van het relais.4e Sluit de andere deel van het contact van het relais aan op de plus van deVelleman ontsteking (dus bijplaatsen bij bestaanden aansluiting)Werking.Tijdens het starten wordt het relais bekrachtigd waardoor de elektronscheontsteking tijdens het starten voldoende spanning krijgt om te werken.Als het contactslot losgelaten wordt, valt het relais af. Vanaf dit momentkrijgt de ontsteking via de bestaande voeding z'n spanning.Vergeet de zekeringen niet op te nemen, anders heb je een ongezekerdeverbinding tussen de accu en de rest van je elektrische installatie.Succes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-06-2003 16:29 #64549 door
Beantwoord door in topic velleman electronische ontsteking
Veel makkelijker is het kopen van twee 5Amp diodes die je de constante spanning laat pakken van de groene startdraad tijdens het starten en daarna van de rode die na het starten spanning heeft. die twee diodes voeg je met een kroonsteentje samen naar de spanningsaansluiting van de kit.(achter je contactslot onder het dashboard zeer goed weg te werken.) werkt als een vorst.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-06-2003 16:41 #64548 door
Beantwoord door in topic velleman electronische ontsteking
Bij mij levert ie meer dan voldoende spanning om de kit te laten draaien. Als je dan dus spanningsverlies hebt zou ik eerst eens naar lekkage gaan zoeken. En da`s een rotklus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-06-2003 19:10 #64547 door
Beantwoord door in topic velleman electronische ontsteking
Ik heb nooit trucjes hoeven toe te passen om de kit te laten werken. Ik heb geen pantserkabel (was bij 70-er niet meer) en heb een van de kabels direct op de bobine zitten. Maar ik had eerder wel al de accupoolklemmen, de massakabel en de dikke kabel naar de startmotor vervangen. Vanaf dat moment had ik ook geen richtingaanwijzer meer die bij stationair toerental niet wilde knipperen (alleen aan). Nu, jaren later, zit er nog steeds hetzelfde knipperrelais in. Ik moet met de oude kabels vele Volts meer spanningsval gehad hebben dan met de nieuwe.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-06-2003 12:10 #64546 door
Beantwoord door in topic velleman electronische ontsteking
Nog makkelijker is het om de aparte 12V aansluiting op de startmotor te pakken (male AMP aansluiting). Hier komt 12 Volt op te staan als je start en wordt bekrachtigd door het startrelais.Als je deze draad samen met de 12 V draad ergens van het contactslot (eventueel met een diode voor de angstigen onder ons) op de Velleman kit aansluit heb je ook geen enkel probleem.Ander probleem wat ik met de electronische ontsteking wel heb is dat de contactpuntjes wat versmeren. Ze branden namelijk niet meer schoon....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-06-2003 21:03 #64545 door
Beantwoord door in topic velleman electronische ontsteking
Da`s de zelfde draad als ik `m op aansluit. Alleen dan direct aan het contactslot. Die diodes zijn toch wel prettig. Je weet dan zeker dat de twee aparte circuits gescheiden blijven. En voor de kosten hoef je het niet te laten, zo`n 3 euro.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD