geen ontsteking

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2003 12:35 #55196 door
geen ontsteking is gemaakt door
Ik heb de laatste tijd problemen met de ontsteking van mijn b18 Combi uit 64. Ik heb nieuwe bougie kabels, verdeler, rotor, en contactpuntjes geplaatst. Vervolgens een elektronische ontsteking van velleman erin gezet en de boel opnieuw afgesteld. Starten doet hij in één keer ook als het koud is. Het probleem ontstaat zodra ik meer toeren ga maken. Zodra ik boven de 2500 toeren kom gaat de ontsteking erg raar doen. Ik zie dit ook aan mijn toerenteller. De naald springt raar op en neer tot ver boven de 5000 toeren terwijl ik dit op dat moment hooguit 3000 toeren rijd. Het is alsof de vacuumvervroeger af en toe extreem werkt. Maar hier kan ik niets aan ontdekken. Vanochtend naar mijn werk stopte de ontsteking er echter volledig mee. Tijdens het rijden een paar keer een hapering en toen einde oefening. Totaal geen vonk meer. Wat is er loos. Is het de bobine en hoe kom ik hier achter? Is het het contactslot? De accu is goed en alles na de bobine is volgens mij ook goed. Het enige dat ik nog niet gecontroleerd heb is de massa kabel van de motor.Klaas Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2003 14:43 #66778 door
Beantwoord door in topic geen ontsteking
Als de motor slecht aan massa ligt zul je dat vooral merken bij het starten. De startmotor trekt immers erg veel stroom. Een overgangsweerstand valt dan op doordat de startmotor langzaam draait, en evt. door warm worden (tot roken toe) van de plek waar de weerstand te hoog is. Ik neem aan dat dat bij jou niet het geval is.<p>Totaal geen vonk betekent dat de bobine geen spanning meer krijgt vanaf het contactslot (of Velleman), òf dat de wikkelingen in de bobine een onderbreking hebben. <p>Om te controleren of je contactslot werkt: Met auto op contact: meet met een multimeter of de Velleman spanning krijgt (zie schema van de Vellman ontsteking voor de juiste aansluiting).<p>Als dat goed werkt kun je kijken of de Velleman ontsteking werkt door op de draad naar de bobine te meten. Draai dan de motor wat heen en weer zodat de contactpunten (die de Velleman aansturen) open dicht gaan. De Velleman moet daarop reageren door de spanning naar de bobine in en uit te schakelen.<br>Gebeurt dat niet dan is òf de Velleman defect, òf de contactpunten openen/sluiten niet. De werking van de contactpuntjes kun je weer controleren op een van de aansluitingen op de Velleman.<p>Als dat allemaal goed is, dan blijft de bobine over. Meet met een multimeter de weerstand van de wikkelingen. Zie fig. 4.1 in Haynes: je moet dus een weerstand meten tussen SW (ignition <b>sw</b>itch) en CB (<b>c</b>ontact <b>b</b>reaker) van de primaire wikkeling en tussen SW (of CB) en de hoogspanningsuitgang (secundaire wikkeling). Is er een wikkeling oneindig hoog in weerstand, dan is je bobine defect.Bij mijn 70-er Amazon zijn de waarden: tussen - en + (cb resp. sw): 3,4 Ohm en tussen - of + en hoogspanningsuitgang: 8,7 kOhm.<p>En als ook de bobine goed is zou je een vonk moeten hebben telkens als de contactpunten openen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2003 17:50 #66777 door
Beantwoord door in topic geen ontsteking
Lennard,Bedanktt voor deze uitvoerige omschrijving. Ik ga de bobine zeker doormeten ook al weet ik bijna zeker dat hij stuk is. Ik heb zonet de bobine omgewisseld met die uit mijn sloop/onderdelen amazone. Hij liep vrijwel direct. Het gekke is echter dat het onregelmatig lopen boven de 2500 toeren nog steeds niet weg is.Klaas Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2003 19:42 #66776 door
Beantwoord door in topic geen ontsteking
Dan is de doodsoorzaak van de bobine wellicht niet ouderdom?<p>Hoe zit het eigenlijk met de centrifugaalvervroeging, werkt die nog goed? <br>Om de vacuumvervroeging te testen kun je die gewoon loskoppelen. Het ding heeft alleen slechts in deellast een functie (en heeft dus <i>geen</i> invloed op de prestaties van de motor).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2003 19:48 #66775 door
Beantwoord door in topic geen ontsteking
Een bobine is vaak koud goed maar als hij warm en uitzet ontstaat de kortsluiting pas. Heel simpel te testen door er even een andere bobine aan te hangen. Kijk ook eens naar je mechanische vervroeger, zijn de veertjes nog wel goed anders gaat hij veel te vroeg vervroegen (test met stroboscoop en vervroegingsgegevens in olieslager). Als je toerenteller te veel aanwijst dan krijgt hij dus meer pulsen op dat moment. Die pulsen worden opgewekt doordat je contactpunten zich openen. Dat doen ze dus blijkbaar te veel wat mechanisch eigelijk niet kan dus verdenk ik de Velleman. Haal die er eens tussen uit dan weet je het ook. Uiteindelijk is dat alleen een kwestie van de condensator weer aansluiten en een draadje naar de bobine.Fred

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD