ontstekingstijdstip

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2004 20:47 #55054 door
ontstekingstijdstip is gemaakt door
Hoe conservatief is het ontstekingstijdstip dat Volvo opgeeft voor haar motoren?<p>Ik heb een B20A, en daar is 21-23 graden VBDP voorgeschreven. Echter, ik rijd al heel lang op 25 graden VBDP. Nu rijd ik op LPG, maar ook op benzine met 97 octaan (euro + Millers) gaat het dan goed.<br>Nu heb ik laatst noodgedwongen de distributeur van de auto afgehaald om grondig te reinigen. Bij het terugzetten heb ik de ontsteking even snel afgesteld zodat het ongeveer goed zat (het was zondagavond 21:30u en ik wilde de buurt niet meer lastig vallen met motorgeluid dan noodzakelijk). Het viel me op dat de motor veel beter trok dan ik gewend was. Dat was niet alleen maar het resultaat van het reinigen, maar ook van het feit dat de ontsteking nu op 28 graden VBDP staat. En wederom op benzine geen pingelen. Niet bij viaduct accelererend oprijden in 4e versnelling tussen 50 en 80 km/u, en niet bij 140 km/u op snelweg tegen een redelijke wind in.<p>Daarom nogmaals: hoe behoudend zijn de waarden die Volvo opgeeft?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-02-2004 17:23 #67240 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-02-2004 17:24 #67239 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-02-2004 17:25 #67238 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-02-2004 17:28 #67237 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Toch een zwak punt van dit forum

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-02-2004 17:38 #67236 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Leuk, allemaal antwoorden...zonder inhoud?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2004 09:49 #67235 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Ik heb de mijne (B18A benzine in amazon 1963) afgesteld volgens olyslager (uit mijn hoofd) 23 graden bij 1500 toeren met de vacuumslang los, en ik heb geen last van pingelen (meestal staat hij dan te vroeg, wordt te heet en gaat zelf ontbranden, wat weet ik uit ervaring, kan tot fraaie vastlopers leiden of is het lijden).en hij trekt goed. Hij loopt 130 volgas op 185/65-15 banden(te kleine omtrek tov de standaard 185/80-15 banden). Maar ik zou wel eens willen weten hoe ik hem statisch zou moeten afstellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2004 12:50 #67234 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
130 volgas? Dat is een beetje weinig, niet? Mijn B20A moet te laat zijn afgesteld wil hij 160 op de teller niet halen...<p>Ik ben bekend met de risico's van te vroege afstelling, nl. de aanleiding tot pingelen. En ik weet ook dat pingelen altijd vermeden moet worden. Maar zoals gezegd, bij 5 graden meer vervroeging dan voorgeschreven door Volvo heb ik nog steeds geen last van pingelen. Op LPG met zijn hoge octaangetal (110?) is dat niet zo verwonderlijk, maar op 97 octaan-benzine...<p>Ik kan me voorstellen dat het iets te maken heeft met de lage compressie van een B20A (8,5:1) en dat je iets dergelijks bij een B20B (10,1:1) niet kunt doen.<br>Maar ik heb nu een week rondgereden met 28 graden VBDP, en ik heb het gevoel dat dat tijdstip beter is dan 21-23 graden VBDP. Met name de snelheid die ik meestal rijd op de snelweg (110 km/u) klinkt minder lawaaiig en gaat met minder trilling van de motor dan voorheen.<p>Statische timing doe je door de motor te draaien totdat cilinder no. 1 op de compressieslag staat (met duim op bougiegat is dat snel een eenvoudig te constateren). Draai dan de motor totdat de markering op het distributiedeksel tegenover 21-23 graden (B18A), 19-21 graden (B18BB) of 10 graden (B20A,B,E en F)op de poelie staat. Alle hierboven genoemde statische tijdstippen zijn VBDP. Draai de moer onderaan de distributeur los en verdraai die totdat de contactpuntjes net open gaan (met een lampje makkelijk te zien). Zet de distributeur weer vast. Dan heb je statisch getimed. Dit is overigens een grove eerste afstelling die je doet als de timing geheel ontregeld is geweest, bijv. omdat je de distributeur van de motor af gehaald hebt voor werkzaamheden. Dit is goed genoeg om de motor weer te laten lopen, want een lopende motor heb je immers nodig om met de stroboscoop de zaak goed af te kunnen stellen. Alleen statische en geen stroboscopische timing toepassen is dus alleen in een noodgeval aan te bevelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2004 22:46 #67233 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Een kleine anecdote over wat ik meegemaakt heb, ter lering en vermaak.Mijn 122S is altijd keurig afgesteld op de voorgeschreven 17 gr. maar de motor ging over een periode van maanden langzamerhand steeds beroerder lopen, vooral op lage toeren. Verder slechte prestaties(met veel moeite 150 km/h), heet lopen en slecht starten.Op benzine nadieselen (na-exploderen is een betere term.)Ik begreep er niets van tot op een dag plotseling mijn laadcontrolelampje aan ging ,nadat ik een geluid onder de auto hoorde, alsof ik wat verloor.Dat was dus de krukasbout. De pulley hing nog in de V-snaar, maar wat opviel was dat de nok ontbrak die in de krukas valt.Nieuw vliegwiel en moer erop gezet en de ontsteking gecontroleerd, wie schetst mijn verbazing...... 20 graden ernaast.Is de oude pulley dus in de loop van de tijd verschoven. Na afstelling reed de auto plotseling weer als nieuw (top 175+).Zo zie je maar, dat meten niet altijd weten is.Het bovenste dode punt kun je controleren door met een schroevendraaier te voelen in het bougie gat, terwijl je de motor rond draait en te kijken of dit correspondeert met de pulley 0 graden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD