ontstekingstijdstip 2

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2004 18:55 #55036 door
ontstekingstijdstip 2 is gemaakt door
Ik schreef laatst dat ik de ontsteking van mijn B20A op 28 graden VBDP gezet had zonder pingelen. Een paar dagen later bedacht ik me dat ik helemaal niet wist hoe pingelen klinkt!<p>Er is maar één manier om daarachter te komen, en dat is door het tijdstip maximaal te vervroegen (condensator tegen motorblok) en gaan rijden. Het stationair toerental werd wat onrustig, maar verder tijdens het eerste stuk geen onverwachte zaken. Maar op de snelweg viel me plots een metalig tikkend geluid op als ik vanaf 95 km/u naar 100 km/u accelereerde. Gas los en weer naar 100 km/u accelereren, en ja, het was er weer.<br>Op een parkeerplaats de ontsteking teruggezet, nu 27 graden VBDP, en weer gereden. De metalige tik (pingel) was op hetzelfde punt een heel stuk zachter, maar nog wel aanwezig. Na overschakelen op LPG was de pingel verdwenen.<p>Aangezien de motor het efficiëntst loopt tegen het pingelen aan (motormanagement- systemen maken gebruik van een pingelsensor om het ontstekingstijdstip tot tegen de pingelgrens aan te vervroegen) en ik op LPG rijd laat ik het tijdstip op 27 graden VBDP staan. Voor de paar km die ik af en toe op benzine maak gebruik ik voortaan Super Plus met Millers VSP+. Dat samen heeft een octaangetal van zo'n 100 à 101.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2004 18:37 #67290 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip 2
klopt lennard, dat is pingelen. Een vriend van mij overkwam het bij 180 op zijn motor (ontsteking stond fout na twinspark-modificatie door dealer) Resulteerde in een gigagat in de zuiger. Dus best link om er mee te experimenteren. De motor ontsteekt te vroeg (de zuiger wil nog omhoog maar door de ontsteking van het mengsel wordt hij tegengewerkt) dat levert een hete motor op. Zo heet lokaal dat de brandstof spontaan ontsteekt (en dan dus nog vroeger (het pingelen)) wat kan resulteren in veel schade.Nu moet er een zekere vervroeging zijn zodat er een goed vlamfront kan ontstaan juist op het moment dat de zuiger het BDP heeft bereikt. (mijn landrover staat zelfs op 0 graden)Als hij te vroeg staat is dat gevaarlijk en als hij te laat staat kost vermogen en brandstof. Dus m.i. goed of te laat maar niet vroeger. (behalve dat de fabriek het tijdstip bepaald nav testen met brandstof uit 1958 en ik weet niet of het octaangetal en daarbij behoorende onsteeksnelheid toen anders waren.fred

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2004 19:37 #67289 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip 2
Ja, te vroege ontsteking is potentieel gevaarlijk, maar het is veel gevaarlijker om dat niet te kunnen identificeren. Nu ik het geluid ken weet ik waarop ik moet letten.<p>27 graden VBDP terwijl 21-23 graden voorgeschreven is lijkt een vrij rigoreuze vervroeging. Maar er is iets waar je in mijn geval rekening mee moet houden. Op benzine loopt mijn motor nl. te rijk, de carb is door veelvuldig rijden op LPG enigszins versleten. Het gevolg is dat er iets teveel brandstof in de motor komt waardoor de verbranding niet optimaal is. Dat betekent dat het mengsel minder heet kan ontbranden, en pingelen dus minder snel optreedt.<p>Benzine van toen en van nu is niet hetzelfde. Dat betekent overigens niet dat oudere motoren daar automatisch problemen mee krijgen. Het betekent wèl dat je wat moet experimenteren met het ontstekingstijdstip en niet blind afgaan op de voorgeschreven waarden om de optimale verbranding te krijgen. Sommige motoren moeten wat later afgesteld worden, anderen wat vroeger. <br>En dan is de cirkel weer rond: je moet pingelen immers kunnen identificeren om het optimale instelpunt te vinden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD