ontsteking

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-08-2004 11:24 #54377 door
ontsteking is gemaakt door
Ik heb laatst een Velleman ontstekking gemonteerd in mijn Volvo amazon uit 67. Nu staat er in de handleiding heel duidelijk dat je de condensator verwijderd moet worden. Dat heb ik dus gedaan dat ging even goed maar langzamerhand ging het starten de eerste keer 's morgens steeds slechter tot helemaal niet meer. De originele leiding weer neergelegd en de condensator geplaatst en alles loopt weer goed. Wat heb ik verkeerd gedaan of hoe los ik het op. Graag een paar suggesties.De ontsteking kost overigens ca. 15,00 zonder doosje dus dat viel erg mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-08-2004 12:49 #70038 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Da's op afstand moeilijk te zeggen. Als het soldeerwerk netjes is gebeurd, en alle onderdelen zitten waren ze horen, dan zou er geen probleem mogen zijn. Voorwaarde is wel dat de Velleman-kit droog is ondergebracht. Als je hem in de motorruimte gebruikt, dan moet ie minstens in een hermetisch gesloten behuizing zitten, maar dan wel z.d.d. de koeling van de transistor geen hinder ondervindt. Dat is lastig, en daarom heb ik de Velleman-kit in het interieur ondergebracht. Zo werkt hij al meer dan 41.000 km probleemloos.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-08-2004 20:40 #70037 door
Beantwoord door in topic ontsteking
ter info ik heb mijn kit onder de stuurstang vast gemaakt dus lekker droog in de cabine. Vraag is nog wat heb je gedaan met de condensator, laten zitten of weggehaald.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-08-2004 22:00 #70036 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Ik heb 1 dag voor ik op vakantie ging een Velleman in elkaar gesoldeerd en gemonteerd. Voor alle zekerheid condensator meegenomen op reis maar het werkt perfect. Naar mijn mening is er iets met de electronica aan de hand maar dan zou je het printje moeten doormeten en daar heb je nou net wat specialistische kennis voor nodig...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-08-2004 00:28 #70035 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Controleer of je met aangesloten Velleman-kit een vonk hebt. Zo ja, dan werkt de schakeling naar behoren.<br>Maar, en dit is al vaker aan de orde geweest op dit forum, het kan zijn dat de schakeling te weinig spanning krijgt tijdens het starten (spanningval door draaiende startmotor). Daar zijn oplossingen voor bedacht. Zoek even op dit forum (op "Velleman" o.i.d.) voor die oplossingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-08-2004 00:38 #70034 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Oh ja, de condensator op de distributeur mag niet aangesloten zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-08-2004 14:14 #70033 door
Beantwoord door in topic ontsteking
De plus draad kan je het beste aftakken van een draad waarop bij contact AF geen stroom staat. Het permanent onder stroom laten staan van de transistorontsteking zuigt de accu leeg.Bij sommige auto’s doet zich het euvel voor dat tijdens het draaien van de startmotor er geen (of te weinig stroom gaat) naar de transistorontsteking.Dit probleem is op verschillende manieren op te lossen.De meest eenvoudige oplossing is de plusvoeding te pakken rechtstreeks van de accu en deze aan en uit te zetten middels een schakelaar. Dit is dan tevens een simpele antidiefstal beveiliging.Het kan ook op een wat geavanceerdere wijze en wel als volgt:Tap de draad af die de startmotor in werking stelt (aangesloten op het contactslot) en laat die afgetakte draad een relais bedienen die de ontsteking tijdelijke van stroom uit een permanente stroomdraad voorziet.In plaats van een relais kan je ook een diode plaatsen die ervoor zorgt dat de stroom afkomstig van de startmotor (of eigenlijk het startrelais) maar EEN kant op kan.Zonder relais of diode zou er een permanente stroom komen te staan op de startmotordraad met alle gevolgen van dien. Ik rijd al een jaar probleemloos rond met dit systeem. De condensator kan je rustig laten zitten mits niet aangesloten. In geval van nood kan je dan op conventionele wijze je ontsteking gebruiken. Ik heb eventueel een schemaatje voor je maar dan heb ik je emailadres nodig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-09-2004 22:57 #70032 door
Beantwoord door in topic ontsteking
mijn email adres isr_ruiter@hetnet.nlalvast bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD