ontsteking

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-11-2004 21:46 #54038 door
ontsteking is gemaakt door
Af en toe laat mijn Amazon me plotseling in de steek en valt 'dood', zowel op LPG als benzine. Dat lijkt me een ontstekingsprobleem. Hoe kan ik diagnose stellen wat het precies is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-11-2004 22:02 #71617 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Ik zou beginnen met het nakijken van het zekeringkastje, het zou ook best kunnen dat hier een slecht contact zit door oxidatie of iets dergelijks. Op die manier kun je je hele ontsteking wel aanpassen, maar zit het euvel al direcht aan het begin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-11-2004 22:09 #71616 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Heb je toevallig een Velleman-ontsteking erop zitten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-11-2004 22:09 #71615 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Het probleem is dat hij er af en toe mee ophoudt.Gebeurt dit ineens of begint het met horten en stoten.? Hoe krijg je hem dan weer aan de gang? Heeft de amazon een stuurslot of een dashboard slot?Is het als de motor al goed warm is ? Het lijkt me iets in de bedrading of stroomverdeler,bobine,Belangrijk is dus hoe hij er mee ophoudt?Vertel er wat meer over.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-11-2004 00:35 #71614 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Mijn amazon had het zelfde probleem, ik heb de verbindingen in het zekeringskastje door gesoldeerd en sindsdien geen last weer gehad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-11-2004 20:01 #71613 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Hij houdt er plotseling mee op. Voorheen slechts een seconde, waarna hij meteen weer aansprong en ik dus gewoon kon doorrijden. De laatste tijd langer, waardoor de auto stil komt te staan; na varierend 10 sec. - 10 min. kan ik dan weer starten en wegrijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-11-2004 20:08 #71612 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Dick, wat heb je precies aan wat gesoldeerd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-11-2004 21:11 #71611 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Ik zou er eerst voor zorgen dat alle contacten die met het ontstekings-gedeelte te maken hebben schoon zijn en alle draden nakijken op eventuele breuken.Ook het zekeringenkastje schoonmaken met contactspray en een klein koperborsteltje of zo'n fiberborstelje waarmee je roest kunt verwijderen.Is je verdelerkap/rotor heel?die ook schoonmaken. Ook het contactslot met contactspray inspuiten. Blijft het probleem, dan als hij niet wil lopen kijken of je een vonk hebt, door een bougiekabelkabel die van de bobine komt vlak bij het blok te houden terwijl er iemand anders start.als er een vonk is dan zijn je bougies waarschijnlijk de boosdoener.Geen vonk doe dan hetzelfde met de centrale bobinekabel.geeft hij een vonk kijk dan je verdelerkap/rotor na.Geen vonk dan is het de onderbreker bobine of de verbindingen daartussen.De bobine kan je testen door een lampje tussen massa en de draad die van de bobine naar verdeler loopt gaat het lampje aan/uit dan is de bobine of de condensator stuk. Brand het lampje niet dan is er iets mis met de stroomvoorziening(contactslot?) brand het lampje continu dan contactpunten nakijken.Dus zorgen dat alle kabelschoentjes goed strak zitten/schoon zijn ook bougie/bobine kabels. suc6

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-11-2004 22:08 #71610 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Naar mijn mening loopt de ontsteking niet via een zekering.het contactslot krijgt zijn spanning van de startmotor en die heeft constant spanning van de accu.Als de motor loopt en je haalt alle zekeringen er uit dan blijft hij naar mijn idee gewoon doorlopen.Ik vroeg al eerder of je contactslot op het dashboard zit of op de stuurkolom.Hetgebeurt nog al eens dat jouw verschijnselen optreden bij een stuurslot,waarvan het electrische blokje niet in orde is .Als het verschijnsel zich voordoet moet je eens kijken met een proeflampje of er tijdens het starten wel spanning staat op de laagspanningdraad van de bobine,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-11-2004 22:42 #71609 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Ik geloof ook niet, dat de ontsteking afgezekerd is, hoewel er bij mijn 142 wel een zekeringetje in de laagspanningsbobinekabel is opgenomen (in de motorruimte zelf). Maar dat kan een latere toevoeging zijn.

Maar gezien het verschijnsel denk ik aan een slecht contact. Metalen bewegen tenslotte onder invloed van warmte. Dat hoeft maar een fractie van een millimeter te zijn, maar stel toch dat er ergens een los contactje in een leiding zit, dan zal (onder invloed van motorwarmte, draadwarmte door stroom of zelfs vonkwarmte door het losse contactje zelf) dat contact net los kunnen springen. Om vervolgens, na een ongewisse afkoeltijd, ineens weer contact te maken. En dat dat eerst maar 1 seconde was en nu soms wel 10 minuten lijkt me dan heel verklaarbaar.

Enne... ik weet niet of ik één van de vorige posters helemaal goed heb begrepen, maar een draadje over een zekering heen solderen moet je natuurlijk sowieso nooit doen.

Succes!

Koert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD