ontsteking

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2005 21:13 #52679 door
ontsteking is gemaakt door
Een vraag over de onsteking van de amazon B20 uit 1969:
In de bougiekabels is blijkbaar een weerstand opgenomen, evenals in de rotor die een interne weerstand heeft.
Het Haynes handboek geeft hierover geen info.
Over welke weerstand (in ohm) hebben we het eigenlijk? En is dit noodzakelijk en ter bescherming van de bobine en/of verdelerkap?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2005 10:11 #78231 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Rotor met weerstand heb ik nog nooit van gehoord. Weerstand in de bougiekabels is om storen op de radio tegen te gaan. Is niet voor bescherming van wat dan ook. Mijn 1800 met b20e draait met standaard bosch spullen en ontstoorde bougies.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2005 12:20 #78230 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Een rotor met weerstand bestaat wel degelijk en het wil wel eens voorkomen dat deze uitfikt. Dit ziet eruit als een donkerbruine laag (hars) waar de weerstand in verwerkt is. Meten met multimeter (5 ohm max) geeft uitsluitsel. In Volvo is montage ervan niet gebruikelijk (gebruikt voor radioontstoring)maar komt gewoon voor en is niet schadelijk of zo. Bougiekabels max 15 ohm. Bij latere ontstekingssystemen waren weerstanden juist noodzakelijk om tot een juiste vonkopbouw te komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2005 19:50 #78229 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Ik ga vanavond eens meten en kom terug met het antwoord.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-12-2005 20:05 #78228 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Even een meter geleend en wat blijkt?
De bougiedop is van Bosch en heeft een weerstand van 1000 ohm.
De rotor is merkloos en heeft een weerstand, inderdaad een soort zwarte lak, van 4600 ohm.
De hamvraag is nu: wat is origineel?
Zoals reeds aangegeven, in Haynes kan ik hierover niets vinden.
Wie het weet mag het zeggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-12-2005 09:57 #78227 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Arnold, het beste is de vraag voor te leggen aan Peter Hulshof van Retronics uit Apeldooorn. Hij heeft op diverse technische avonden dit uit de doeken gedaan en kan je vakkundig informeren en of helpen aan de juiste spullen. Tel. Retronics 055 5420431

Rob Hendriks

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-12-2005 12:22 #78226 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Stom, stom, ik bedoelde een rotorweerstand van 5 kilo-ohm, en geen 5 ohm, dus 4600 ohm is echt niet verkeerd, ook de bougiedop van 1000 ohm is heel mooi. Daar ligt het probleem dus niet. Bougieafstand (zeker op LPG) niet te ruim nemen, echt max 0,6 mm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD