elektronische ontsteking

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2006 10:58 #52280 door
elektronische ontsteking is gemaakt door
Wie heeft ervaring met electronische ontsteking of kan mij info of een adres bezorgen om mijn conventionele bosch ontsteking te laten kontroleren en eventueel te laten afstellen , o ja ik heb een p131 van 1969 B20 A lid sinds 1990

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2006 12:25 #80438 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Jan, koop een stroboscoop, dan kun je het gewoon zelf controleren. Daarnaast heb je zo'n ding feitelijk gewoon nodig bij het reguliere onderhoud. <br><br> Mocht je overgaan op een electronische ontsteking, gebruik dan eventueel de zoekfunctie op het forum hier. Laat je overigens niet misleiden door uitspraken als een lager brandstofverbruik of schonere uitlaatgassen: dat zijn echte verkooppraatjes die alleen in theorie eventueel zouden kunnen kloppen. <br><br>
Feitelijk zijn er 3 type electronische ontstekingen: <br>
1: type waarbij gebruik gemaakt wordt van de mechanische vervroeging en de oude contactpuntjes <br>
2: type met gebruik mechanische vervroegingen maar een magnetische/optisch sensor.<br>
3: volledige electronisch ontsteking
<br><br>
Het enig echte voordeel van type 1 is dat de contactpunten niet meer inbranden, en dat de openingstijd van de contactpuntjes niet meer van invloed is (contacthoek/dwell).<br><br>
Het voordeel van type 2 zijn de zelfde als type 1, maar daarbij zijn er helemaal geen contactpuntjes meer, dus is het systeem in principe onderhoudsvrij (afgezien vd. mechanische vervroeging). Daarnaast heb je geen last van zwevende contactpuntjes (overigens alleen van toepassing boven 6 á 7000 tpm)<br><br>
Het voordeel van type 3 is dat er geen mechanische delen meer zijn, en dus geen slijtage of onderhoud. Van dit type is er slechts één in de verkoop: de 123-ignition. Het tijdstip wordt automatisch gestabiliseerd voor een stabiele stationair-loop en de vervroeging gebeurt electronisch waarbij uit verschillende curves gekozen kan worden. Deze ontsteking is overigens te koop bij Tinustechniek . (kleine sluik-reclame, sorry)<br><br>
Succes, Ben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2006 13:58 #80437 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Wie kan mij helpen aan een adres die een scherp geprijsde stroboscooplamp kan leveren, gebruikt mag natuurlijk ook. Toerenteller vind ik niet nodig. Ben?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2006 14:48 #80436 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Marcel, zie hier voor 37,50 een stroboscooplamp .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2006 15:38 #80435 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Ho, wacht, typefout: de stroboscoop is 39,50. (excuses)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2006 15:39 #80434 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Ho, wacht, typefout: de stroboscoop is 39,50. (excuses)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2006 16:04 #80433 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Een toerenteller is juist heel handig in de stroboscoop. Je moet hem namelijk bij 1500 toeren afstellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-05-2006 22:08 #80432 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Een toerenteller kan handig zijn, maar is zeker niet noodzakelijk. <br><br>
Afhankelijk van het motortype is het ontstekingstijdstip opgegeven voor ca. 800 tpm (stationair) of voor ca. 1500 tpm. <br>
De mechanische vervroeging begint bij ca. 900 tpm. In het toerengebied beneden die 900 tpm is er geen verloop in het tijdstip. <br>In het gebied tot 900 tpm kun je dus onafhankelijk van het toerental het tijdstip afstellen (meestal tussen 10 en 14 graden). <br>In het gebied na 900 is de mechanische vervroeging in werking. Dat betekend dus dat je voor 1490, 1500 of 1510 tpm een ander tijdstip moet hebben! De marge van afwijking is hier dus veel geringer. <br>
Het is daarom ook vreemd dat fabrikanten aanvankelijk het tijdstip op 1500 tpm opgaven (later is dit gelukkig veranderd naar het tijdstip bij 800 tpm).<br><br>
Het moraal is, dus dat je het ontstekingstijdstip het best kunt afstellen bij staionair draaiende motor. Daarbij moet je de werking van de vervroeging controleren door ook de timing boven de 3500 tpm te controleren. Daar heb je namelijk de maximale vervoreging te pakken. De totale (extra) vervroeging moet (afhankelijk van het type distributeur) dan 10 tot 12 graden meer zijn. <br>
Dus stel je het tijdstip bij 800 tpm af op 10 graden, dan moet dit bij 3500 tpm tussen de 20 en 22 graden liggen. <br> Om zeker te weten dat je minimaal 3500 tpm draait bij het afstellen, kun je uiteraard weer een toerenteller kopen, maar je kunt ook gewoon genoeg gas geven, zodat je er zowiezo boven zit. Geen probleem dus. <br><br>
Tot zover dit stukje theorie... <br>Groeten, Ben


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-05-2006 22:43 #80431 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Jan, in Apeldoorn zit Retronics electronische ontstekingen. Even zoeken op google. Ruimzichtlaan 6 Peter Hulshof.
Hij is expert in ontsteking en kan verdeler geheel controleren, reviseren en curve controleren. Hij verkoot ook eigengemaakte perfecte electronische ontstekingen met behoud vsn punten. tel 055 5420431
Rob Hendriks
activiteitencoordinator V44.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD