Kosten motorrevisie

  • Jasper Gombault (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2009 13:26 #49669 door Jasper Gombault (GAST)
Kosten motorrevisie is gemaakt door Jasper Gombault (GAST)
<p>Goedemiddag,</p><p>Ik ben Jasper, student in Delft, en ga volgend jaar een Amazon kopen. Om meer kennis te vergaren wat betreft de motor (b18 of b20), ben ik van plan a.s. zomer een blok te reviseren. Ik heb wel al sleutelervaring, dus ben geen totale leek. Ik heb echter een paar vragen, voordat ik daarmee begin:</p><p>In hoeverre kunnen de kosten oplopen na aanschaf? (Ik weet dat het van veel factoren afhangt, maar een grove schatting zou prettig zijn).</p><p>Kan ik veel informatie halen wat betreft reviseren uit de boeken van Haynes (Automotive Repair Manual) en 120 Owners Workshop Manual (Brooklands), of kan ik beter een ander boek aanschaffen?</p><p>Heeft 1 van jullie goede verhalen of artikelen over het reviseren van een b18/b20 blok? (Ik weet dat Jaap Blijleven die eerst op zijn site had staan, maar deze kan ik niet bekijken (waarschijnlijk uit de lucht))</p><p>Alvast hartelijk bedankt voor jullie antwoorden!</p><p>Mvg, Jasper Gombault</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-06-2009 13:41 #92250 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Kosten motorrevisie
<p>Hoi Jasper. </p><p>Tsja, m.i. hoef je het voor de kosten niet te doen, een compleet gereviseerde motor met nieuwe zuigers, nokkenas, lagers etc. kost exclusief BTW 1700 euro. Tenzij je erop rekent dat je niet alles hoeft te vervangen, opboren, laten slijpen en balanceren ben je al gauw veel geld kwijt en dan nog de tijd + de dingen die fout kunnen gaan door gebrek aan kennis.</p><p>Als je lid bent kun je alle onderdeelprijzen opvragen in het onderdelenmagazijn van de club (VOD) en anders moet je maar eens kijken bij scandcar, die hebben zowat alles met prijzen op internet staan.</p><p>(Wat je zoal nodig hebt voor een totaalrevisie: motor- en koppakkingset, kleppen, tuimelas, tuimelaars, nokkenas, lagerschalen krukas, idem nokkenas, idem zuigerstangen, zuigers, zuigerveren, distributieset, rubber keerringen in voor- en achterdeksel, etc. + wat je moet laten doen: uitboren, honen, krukas slijpen en balanceren, cilinderkopzetels inzetten etc.)</p><p>Als je gewoon wilt weten hoe de B18/B20 in elkaar zit kun je beter lid worden en naar de technische avonden gaan die in het hele land gegeven worden. Anders zijn de genoemde boeken best goed bij het uit elkaar halen van een kapot blok. Daar leer je ook veel van.</p><p>Groeten! Tom</p><p>P.s koop de beste Amazon die je kunt betalen, want vooral het repareren van het plaatwerk en onderkant kan financieel behoorlijk uit de klauw lopen!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-06-2009 14:17 #92249 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Kosten motorrevisie
<p>De kosten zijn van dien aard dat ik er in geval niet aan ga beginnen tot ik de laatste B18/20 op aarde heb. Ik denk dat er nog ca. een miljoen van die dingen rondvaren en rijden.</p><p>Ik heb er nog twee staan, vlak bij Delft, als je wilt mag je er wel &eacute;&eacute;n uit elkaar halen en met behulp van Haynes' "installation is the reverse of removal" techniek weer in elkaar sleutelen, helemaal gratis en vrijblijvend.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jasper Gombault (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2009 14:43 #92248 door Jasper Gombault (GAST)
Beantwoord door Jasper Gombault (GAST) in topic Kosten motorrevisie
<p>Bedankt voor de snelle reacties!</p><p>Ik had niet gerealiseerd dat zoveel onderdelen nieuw worden gekocht voor een totaalrevisie, ik ging meer uit van lagers, pakkingen en keerringen (de goedkopere onderdelen dus). Wilde voornamelijk uit elkaar halen, schoonmaken, enkele onderdelen vervangen en evt oppervlakkig roest verwijderen voor een nieuwe verflaag.</p><p>Marc, klinkt als een goed aanbod. Wil je je blok achteraf ook weer terug, of kan ik em anders evt overkopen?</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-06-2009 16:09 #92247 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Kosten motorrevisie
<p>Ik dacht dat je alleen wilde zien hoe het in elkaar stak. Liever heb ik alles na afloop weer terug, ik ben natuurlijk erg gehecht geraakt aan mijn Zweedse gietijzer. Maar feitelijk staat het er maar als noodmotor voor de reserve-auto. De &eacute;&eacute;n heeft een twijfelachtige krukas en de ander enorme stootranden in de cilinders. Die eerste zou met geslepen krukas, ondermaatse drijfstanglagers en honen en ringen ws. wel weer even meegaan ($$), die ander moet uitgeboord en overmaat zuigers ($$$). Nokkenassen zijn ook niet meer helemaal nieuw, nokvolgers, boring vd volgers, oliepomp kennet, zuigers zozo, ringen mwaaah, ga maar door...</p><p>Bottom line is denk dat je of de grote flappen trekt voor 300.000 km of doorrijdt tot de drijfstangen eruit vliegen en het volgende loop of sloop blok erin hangt. Alles daartussen is zonde van het geld. Mijn email is coma2006 at caiway punt nl.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-06-2009 22:52 #92246 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Kosten motorrevisie
<p>Ik vraag me af waarom een student een oldtimer wil rijden, alsof oldtimer rijden een goedkope vorm van vervoermiddel is. Laat ik je dit vertellen dat is niet zo. Wil je het goed doen koop een amazon strip hem restaureer hem en onderhoud hem goed maar koop geen amazon waarvan je weet dat je deze elke keer weer moet oplappen want dan ben je op langer termijn meer kwijt. Ga je hem als rijdend project houden en je hebt daarnaast een moderne wagen waar je gewoon mee rijdt dan leer je ook gaandeweg steeds meer over je volvo maar je kunt terug vallen op ander vervoer, maar dit gaat alleen maar op als je de financiele capaciteiten hebt om dit te doen. </p><p> </p><p>En wat betreft de kosten tja dat verschild je kan mazzel hebben of een afschuwlijk lelijk hok hebben maar die technisch perfect is, het is maar wat je wil. Het oog wil ook wat en dan kan het behoorlijk in de papieren lopen.</p><p> </p><p>Veel succes met je zoek tocht en koop niet te snel een amazon maar bezoek er gewoon een paar en laat het op je inwerken.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-06-2009 09:37 #92245 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Kosten motorrevisie
<p>Precies Ren&eacute;! </p><p>En daarom zei ik: koop de beste die je kunt betalen, en dan bedoel ik niet een heel laag budget.</p><p>Mijn combi is in 1998 voor de vorige eigenaar totaal gerestaureerd en heeft de afgelopen 4 jaar staan wachten op gebruik. Ik heb de schelpjes achter de achterwielen laten repareren. Dat kostte de lasser/plaatwerker 13,5 uur aan de ene kant en 10,5 uur aan de andere kant! (+ 2x 107 euro voor de schelpjes) Wat denk je dat dat alleen al kost? Die motoren geloof ik wel, zoals gezegd, met enig zoeken en geduld kun je voor een redelijke prijs nog wel wat krijgen, het plaatwerk is een heel ander verhaal.</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jasper Gombault (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2009 15:01 #92244 door Jasper Gombault (GAST)
Beantwoord door Jasper Gombault (GAST) in topic Kosten motorrevisie
<p>Beste Rene en Tom,</p><p> </p><p>Ik vind het best kwalijk dat jullie meteen aannemen dat iemand van mijn leeftijd geen echte voorliefde voor de amazon kan hebben, of dusdanig discipline dat ik genoeg opzij kan zetten voor een klassieker. Begrijp me dus niet verkeerd, ik ben geen arme student (ik spaar al bijna 7 jaar voor een amazon) en heb een sterke voorliefde voor de amazon. Het is dus absoluut niet zo dat ik gewoon goedkoop wil rijden, anders zou ik wel een 15jr oude nissan kopen om in te rijden tot hij van pure ellende uit elkaar valt. Volgens mij kan ik met een budget van +/- 10.000 euro een goede harde amazon kopen, en bovendien genoeg overhouden om zelf op te kunnen knappen.</p><p>Mijn plannen zijn om de auto volledig te strippen en per onderdeel weer op te bouwen. </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-06-2009 16:02 #92243 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Kosten motorrevisie
<p>We juigen juist 'vers bloed' toe en ik zou zeggen welkom ! Wat houdt je tegen om lid te worden en ons oude rotten je op weg te laten helpen naar een goede amazon. Voor tienduizend euro moet je een hele redelijke kunnen kopen...</p><p>Een gerestaureerde kopen is altijd minder duur dan het zelf doen en je bent eerder klaar, wagens binnen de vereniging hebben vaak een technisch rapport van onze TC leden en is meerover bekend dan het aanbod op marktplaats</p><p>Nu is het wel lastig een goed te vinden en daar heb je een goed (keurend) oog bij nodig, ik zou gaan voor een late bij voorkeur B20 met OD, zie eerdere discussies op dit forum. Overweeg een keuring bij een van de Volvo specialisten voor aankoop.</p><p>Er zit er minimaal 1 in de omgeving van Delft, bezoek de beurs in <u>Utrecht en praat met veel mensen !</u>. </p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-06-2009 21:39 #92242 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Kosten motorrevisie
<p>Hoi Jasper,</p><p>Ik lees net je verhaal en de reacties erop. Ik denk dat Ren&eacute; en Tom het goed bedoelen hoor, maar je een beetje willen waarschuwen voor een eventuele impulsaankoop. Jij hebt er duidelijk al superlang over nagedacht, dus dat gaat vast wel goedkomen! Ik rijd zelf nu een paar jaar een 144 uit '69 (en ben nog deels student, deels docent). Het is mijn enige auto, puur vanwege het feit, dat ik er erg graag in rijd. Je komt vanzelf vanalles tegen aan onderhoudszaken en restauraties, die je wellicht wilt doen of wilt laten doen (plaatwerk misschien, dat is echt erg specialistisch werk, zeker als je het optisch een beetje fatsoenlijk wilt hebben!) Maar als je in Delft studeert en al erg graag de motor uit elkaar wilt peuteren, dan ben je vast enigzins technisch onderlegd!</p><p>Gewoon snel lid worden en zeker naar de beurs in Utrecht gaan, net na de zomer, zoals Ed zegt! Enne als je er &eacute;&eacute;n gevonden hebt, wel even showen hier he!</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD