distributie tandwiel/stroomverdeler

• jeroen thoonen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-08-2009 10:48 #49537 door jeroen thoonen (GAST)
distributie tandwiel/stroomverdeler is gemaakt door jeroen thoonen (GAST)
Hoi allen,

net terug van de vakantie, en helaas moest de auto terug gebracht worden vanuit frankrijk,
want de stroomverdeler is er mee gestopt zeiden ze bij de garage. Zelf naar gekeken, maar met de stroomverdeler is niks mis. Dus kleppendeksel eraf en gekeken of de kleppen bewegen als de vin gedraaid wordt. Nu heb ik al gelezen hier dat het dan het distributietandwiel is, waarschijnlijk.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Want hoe moet ik dit gaan aanpakken als beginnend sleutelaar? En welke spullen moet ik ervoor aanschaffen. Normaal doet een volvo kenner dit voor mij, maar die is op vakantie. Dus mocht er iemand zijn in de buurt van Tilburg die zin en tijd heeft om hier mee te helpen, dan hoor ik hjet graag. Hoeft natuurlijk niet voor niks.

Heel erg bedankt, en hopelijk kan ik zo de auto weer snel gebruiken.

Groeten

Jeroen Thoonen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-08-2009 12:15 #92901 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic distributie tandwiel/stroomverdeler
Aan de koelvin draaien heeft niet zoveel zin. Deze zit alleen vast aan de waterpomp en de riem zal waarschijnlijk slippen. Zet een sleutel op de krukas en torn de motor rond. Kijk of de kleppen bewegen en het rotortje draait.Laat maar weten wat er gebeurt.

• jeroen thoonen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-08-2009 08:27 #92900 door jeroen thoonen (GAST)
Beantwoord door jeroen thoonen (GAST) in topic distributie tandwiel/stroomverdeler
ik heb het kleppendeksel eraf gehaald, aan de koelvin gedraaid. Hier gebeurde niks met de kleppen of rotor.
Daarna sleutel op de krukas gezet, maar wederom niks van beweging te zien.
Dus weet niet wat nu het slimste is om te doen, om hem weer rijdende te krijgen.

Alvast bedankt. Groet jeroen thoonen

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-08-2009 10:31 #92899 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic distributie tandwiel/stroomverdeler
Dan is denk ik inderdaad de distributie stuk. Ik ben afgelopen week zelf ook stil komen te staan met dat euvel.
De vorige keer dat ik met die auto stil stond was in 2005 om precies dezelfde reden en heb toen een nieuwe fiber set geplaatst.
Deze keer heb ik dus gekozen voor aluminium.
Een reparatieverslag vind je hier www.oudevolvo.nl/volvo/totaal_restaurati...-38-gk-pagina-5.html
Het is op zich niet een heel lastige klus.
Een aantal tips:
- Ga ter vervanging voor een staal+aluminium set (en geen fiber)
- Gebruik een geschikte trekker voor het verwijderen van het oude tandwiel
- Let goed op de juiste orientatie van je zuigers+nokkenas bij het monteren van de tandwielen
- Plaats meteen een distributiedeksel met rubberen keerring als die er nog niet in zit

Succes,
Groeten Lars

• jeroen thoonen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-08-2009 10:27 #92898 door jeroen thoonen (GAST)
Beantwoord door jeroen thoonen (GAST) in topic distributie tandwiel/stroomverdeler
Ben er gister avond mee begonnen.
Radiator eruit, en toen begon het donker te worden.
Vandaag even handboek erbij, maar daar vliegen ze er echt doorheen: verwijder v snaar, en haal de pulley eraf.
Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de pulley niet mee draait als ik aan de bout draai om hem los te krijgen. V snaar krijg ik ook niet super los.
Misschien allemaal beetje domme vragen, maar ik wil het graag allemaal leren, zonder dat ik iets kapot maak. Dus mocht er iemand zijn die het stapsgewijs heeft als voorbeeld, heel erg bedankt.
anders moet ik hele tijd wachten totdat kennis hem kan maken, en wil graag weer in de amazon combi toeren.
bedankt
jeroen

• jeroen thoonen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-08-2009 10:57 #92897 door jeroen thoonen (GAST)
De v snaar is eraf,
en ik heb hem in z'n versnelling gezet zodat de poelie niet doordraait is ik mijn sleutel erop zet.
Maar hij zit echt super vast, en ik weet niet of er een bepaalde manier voor is, voordat ik iets kapot trek/draai. Ik dacht meld ik dat even.
groet
jeroen

maar gelukkig leert men door het te oden

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2009 14:25 #92896 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic distributie tandwiel/stroomverdeler
<p>Op mijn B20 zit een poelie met gaten erin. Ik heb een stang genomen en daar op de afstand van de gaten twee bouten ingezet. Zo werkt de stang als tegenhouder. </p><p>Mijn B18 heeft die gatenpoelie niet, en daar moet ik de startmotor verwijderen en de starterkrans laten blokkeren met een grote schroevendraaier in de vertanding door een helper. Dan een dopsleutel met een grote hefboom en hij komt z&oacute; los hoor!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2009 18:48 #92895 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic distributie tandwiel/stroomverdeler
Tikken met een hamer op de sleutel wil ook nog wel eens helpen. Verder kun je de v-snaar strak om de poelie doen en vastzetten met een klem. Je kunt dan met behulp van de snaar de krukas tegenhouden en tegelijk kracht zetten op de sleutel.

• jeroen thoonen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-08-2009 18:49 #92894 door jeroen thoonen (GAST)
Hoi Tom en anderen

Net startmotor eraf gehaald, kan die ook weer eens schoon gemaakt worden,
en is de starterkrans zichtbaar. Kan er zomaar sschroevendraaier tussen? Zonder dat er tanden afbreken of de schroevendraaier afbreekt? Lijkt me zo zuur als het alleen distributietandwiel was en er veel meer extra kosten bij komen.
Welke gereedschappen moet ik aanschaffen om poelie en distributie tandwiel eraf te halen. In handboek zijn er 2 verschillende afgebeeld, een voor tandwiel en ander voor kleinertandwiel links ervan?
bedankt.
Het duurt misschien even maar ik heb wel het idee dat het me allemaal steeds duidelijker wordt.

Groeten Jeroen

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2009 20:22 #92893 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic distributie tandwiel/stroomverdeler
<p>Die starterkrans kan wel wat hebben zolang je er geen klappen op geeft. Maar je kan net zo goed ook die stang met twee bouten erin maken want dat ga je ook nodig hebben om het tandwiel tegen te houden (die reuzemoer zit ook errug vast en moet net zo vast weer terug).</p><p>De V snaar poelie valt er zo af, in het kleine stalen tandwiel erachter zitten twee boutgaten in waar je 1/2" UNC bouten in kan draaien en daaraan trekken. Fiber tandwiel eraf is niet zo moeilijk want het is toch al kapot. Officieel is daar een trekker met drie armen voor.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD