123ontsteking LPG vergeleken met Benzine tonen DEZELFDE curve

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
02-03-2025 18:05 #1048297 door Jan van Bochove
Wat ik altijd begrepen heb van de 123 ontsteking is dat er aangepaste curves zijn voor rijden op LPG.
Toen ik mij daar eens wat verder in ging verdiepen blijkt dat er juist GEEN verschil lijkt te zijn tussen de curves met en zonder LPG.

Of zie ik iets over het hoofd?

Vergelijk curve 5 en 6 maar eens, hetzelfde geldt voor curve A en B.

Ik heb overigens een B20 met K nokkenas, standaard cilinderkop/klepdiameters en spruitstuk voor dubbele carburateur, echter uitsluitend lopend op LPG.
Zodoende had ik mijn zinnen gezet op curve "B" alleen toen viel mijn oog op curve "A" en brak mijn klomp.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
06-03-2025 21:23 #1048349 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic 123ontsteking LPG vergeleken met Benzine tonen DEZELFDE curve
Inmiddels contact gehad met Leen van 123Ignition.
Hij reageert vlot op mail, een goede service voor een mooi product!

Wat Leen mij vertelde is dat de getallen in de tabel niet de gehele lijn tonen, het zijn slechts een paar punten.
Het verschil tussen de benzine en de LPG curve schijnt te zitten in buigingen in de curve welke niet benoemd worden in de tabel; het geheim van de smit dus.
Ik heb mijn B20 met K nokkenas en LPG (als enige brandstof) nu op de B-curve ingesteld. De auto loopt volgens mij prima dus ik vind het wel even prima zo.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD