- Berichten: 74
B20A of B cilinderkop compressie verhogen?
- Rolf Ludeke
- Senior lid
Minder
Meer
13-10-2024 13:27 #1046897
door Rolf Ludeke
B20A of B cilinderkop compressie verhogen? is gemaakt door Rolf Ludeke
Ik ben toe aan de motor van mijn P1800 en wil hem meer oempf gaan geven. Ik heb al een b20 onderblok en ben zoekende naar een cilinderkop. Nu wil ik eigenlijk een E kop vinden met de 10.5:1 compressie maar dat gaat niet 123 lukken. Mijn vraag is of je een andere B20 kop gewoon in hoogte kan aanpassen naar de 84.9 mm als een E kop en heb je dan dezelfde compressie of zit er ook in de verbrandingskamer nog een verschil?
Vriendelijke groet, Rolf
Vriendelijke groet, Rolf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-10-2024 13:44 - 13-10-2024 13:46 #1046898
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic B20A of B cilinderkop compressie verhogen?
Ik weet het niet zeker, maar ik denk het wel, het verschil zal hem voornamelijk zitten in de grotere kleppen.
Maar als je meer vermogen wilt, zul je ook carburatie, nokkenas en ontsteking moeten veranderen, anders geef je alleen veel geld uit voor weinig effect.
Je zou bijvoorbeeld een met bijvoorbeeld Tinus Techniek contact kunnen opnemen.
Maar als je meer vermogen wilt, zul je ook carburatie, nokkenas en ontsteking moeten veranderen, anders geef je alleen veel geld uit voor weinig effect.
Je zou bijvoorbeeld een met bijvoorbeeld Tinus Techniek contact kunnen opnemen.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 13-10-2024 13:46 door Tom Steverink.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1354
13-10-2024 14:49 #1046900
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B20A of B cilinderkop compressie verhogen?
Hoi Rolf, de verbrandingskamers zijn hetzelfde maar je merkt terecht op dat het verschil zit in de hoogte van de kop. Als je de kop vlakt en er wat afhaalt kun je terug naar de minimale hoogte die een E-kop heeft. Gevoelsmatig heeft het afvlakken (in mijn beleving) niet een grote impact op het vermogen.
En de cilinderkop wordt wat kwetsbaarder. Ik heb op deze manier een kop verspeeld omdat het bruggetje tussen de tweede en derde cilinder in de kop scheurde omdat er te weinig "vlees" over bleef.
Je hebt ook nog verschil in dikte van koppakkingen, de dikkere werden voorheen voorgeschreven in landen waar benzine met een laag octaangehalte gebruikt werd, standaard wordt er bij de club volgens mij een dikte van 1,2 mm geleverd.
De latere types hebben de grotere kleppen en dat is wel een aanrader. Samen bijvoorbeeld met een tt3 nokkenas en een set goede carburateurs heb je een heerlijke combinatie.
Bovenstaande set zit in de 142 van mijn zoon en zelfs met een 1:3.73 achteras van een 164 trekt die motor veel sterker dan mijn Amazon combi en geeft hij je bij 150 km/u nog het gevoel dat er ruimte genoeg is om harder te gaan..
Groeten, Hans
En de cilinderkop wordt wat kwetsbaarder. Ik heb op deze manier een kop verspeeld omdat het bruggetje tussen de tweede en derde cilinder in de kop scheurde omdat er te weinig "vlees" over bleef.
Je hebt ook nog verschil in dikte van koppakkingen, de dikkere werden voorheen voorgeschreven in landen waar benzine met een laag octaangehalte gebruikt werd, standaard wordt er bij de club volgens mij een dikte van 1,2 mm geleverd.
De latere types hebben de grotere kleppen en dat is wel een aanrader. Samen bijvoorbeeld met een tt3 nokkenas en een set goede carburateurs heb je een heerlijke combinatie.
Bovenstaande set zit in de 142 van mijn zoon en zelfs met een 1:3.73 achteras van een 164 trekt die motor veel sterker dan mijn Amazon combi en geeft hij je bij 150 km/u nog het gevoel dat er ruimte genoeg is om harder te gaan..
Groeten, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rolf Ludeke
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 74
13-10-2024 16:24 - 13-10-2024 16:50 #1046901
door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic B20A of B cilinderkop compressie verhogen?
Dank jullie, ik wil de kop helemaal laten aanpassen dan. 2mm eraf, grotere klep voor de inlaat of worden de uitlaatkleppen ook wel eens vergroot? En dubbele veren.
Dus het maakt niet uit wat voor een B20 kop het is dan
Mocht het blok opgeboord worden naar 2100 of 2200 moet dan de kop (verbrandingskamer) daar op aangepast worden of gaat de B20 kop daar gewoon op?
De nokkenas en uitlaatspruitstuk en uitlaat wil ik sowieso ook aanpassen, zit inderdaad aan de TT3 te denken. Ook speelt de gedachte om de su's te vervangen door webers maar vraag mij af of dit veel gaat doen vergeleken met de kosten.
Groeten Rolf
Dus het maakt niet uit wat voor een B20 kop het is dan
Mocht het blok opgeboord worden naar 2100 of 2200 moet dan de kop (verbrandingskamer) daar op aangepast worden of gaat de B20 kop daar gewoon op?
De nokkenas en uitlaatspruitstuk en uitlaat wil ik sowieso ook aanpassen, zit inderdaad aan de TT3 te denken. Ook speelt de gedachte om de su's te vervangen door webers maar vraag mij af of dit veel gaat doen vergeleken met de kosten.
Groeten Rolf
Laatst bewerkt 13-10-2024 16:50 door Rolf Ludeke.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1354
13-10-2024 17:33 #1046907
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B20A of B cilinderkop compressie verhogen?
Rolf, ik zou een keer een kopje koffie drinken met Ben Flierman van Tinus Techniek. Hij kan al je vragen onderbouwd beantwoorden.
Hans
Ps.. heb er geen aandelen hoor...
Hans
Ps.. heb er geen aandelen hoor...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rolf Ludeke
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 74
13-10-2024 18:46 #1046910
door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic B20A of B cilinderkop compressie verhogen?
Hallo Hans, goed idee maar ik woon in Hoorn. Niet echt in de buurt 😉
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 380
13-10-2024 20:31 #1046913
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic B20A of B cilinderkop compressie verhogen?
Rolf, Hansen Tom,
Volgens de bekende Haynes bijbel is de kop hoogte van een B20A 86,7 mm en die van eenB20B 86,2 mm. (dus dat is eenvoudig aan te passen)
Ik weet niet wat je beoogt met opboren naar 2100 of 2200 ccm, maar bedenk wel dat de cyl wanden akelig dun worden en de motor een stuk warmer zal worden (immers meer Vermogen) er zijn van die coryfeen van de VVD die zeggen dat we binnekorte op een aantal snelwegen 130 km/h mogen, maar wat schiet het op?
Of ga je ermee racen? dan ook gaarne de remmen en ophanging van de voor en achtertrein aan passen -AUB-
Mvg Fred Kok
Volgens de bekende Haynes bijbel is de kop hoogte van een B20A 86,7 mm en die van eenB20B 86,2 mm. (dus dat is eenvoudig aan te passen)
Ik weet niet wat je beoogt met opboren naar 2100 of 2200 ccm, maar bedenk wel dat de cyl wanden akelig dun worden en de motor een stuk warmer zal worden (immers meer Vermogen) er zijn van die coryfeen van de VVD die zeggen dat we binnekorte op een aantal snelwegen 130 km/h mogen, maar wat schiet het op?
Of ga je ermee racen? dan ook gaarne de remmen en ophanging van de voor en achtertrein aan passen -AUB-
Mvg Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rolf Ludeke
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 74
13-10-2024 22:15 #1046916
door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic B20A of B cilinderkop compressie verhogen?
Hallo Fred, nee hoor ik ga er niet mee racen maar wil er wel wat meer koppel en pk uithalen. Begreep dat het opboren vaak gedaan wordt zonder problemen. Maar goed, ga mij er eerst wel in verdiepen en overleggen met het revisie bedrijf.
Heb er veel zin in na een paar jaar lassen en spuiten en schuren.
Heb er veel zin in na een paar jaar lassen en spuiten en schuren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 380
21-10-2024 21:17 #1046968
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic B20A of B cilinderkop compressie verhogen?
Beste Rolf,
naar aanleiding van jouw vragen Over B20, kop vlakken -2 mm en later opboren, ik deed al een suggestie waarom , je ging er niet mee racen. Heb ik begrip voor.
Maar wat ik motorisch aan mijn PV hbe gedaan, is misschien een leuk alternatief met een leuk resultaat.
De motor is en 2017/2018 door mij gereviseerd. Boren en honen uiteraard laten doen. (2e overmaat) De kop (B20E) alleen gevlakt heeft 2 Su's en juist afgesteld, een "K" nokken as,
Later in 2019 Naar Corsica en aardig wat bergjes gerond
In 20 22 op de rollen test bank:
Daar was ik toch tevreden mee,
Heb mij met de PV ingeschreven voor de HTTT
mvg fred
naar aanleiding van jouw vragen Over B20, kop vlakken -2 mm en later opboren, ik deed al een suggestie waarom , je ging er niet mee racen. Heb ik begrip voor.
Maar wat ik motorisch aan mijn PV hbe gedaan, is misschien een leuk alternatief met een leuk resultaat.
De motor is en 2017/2018 door mij gereviseerd. Boren en honen uiteraard laten doen. (2e overmaat) De kop (B20E) alleen gevlakt heeft 2 Su's en juist afgesteld, een "K" nokken as,
Later in 2019 Naar Corsica en aardig wat bergjes gerond
In 20 22 op de rollen test bank:
Daar was ik toch tevreden mee,
Heb mij met de PV ingeschreven voor de HTTT
mvg fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rolf Ludeke
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 74
21-10-2024 22:08 #1046969
door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic B20A of B cilinderkop compressie verhogen?
Hallo Fred, ziet er mooi uit hoor. Het blok staat inmiddels al bij het revisie bedrijf om uit te boren naar 92mm en de krukas onder handen te nemen. Ik ben niet zo bang voor te dunne wanden, lijkt dat deze aanpassing veel vaker gedaan wordt. We gaan het zien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.