- Berichten: 32
carterventilatie
- Bart Prins
- Junior lid
Minder
Meer
01-09-2024 09:55 #1046498
door Bart Prins
carterventilatie is gemaakt door Bart Prins
Hallo,
Ik had de volgende vraag ; de carterventilatie van mijn B20 wil ik opnieuw opbouwen, nu ben ik er via het "Volvo Amazon: Het complete handboek" bladzijde 25 achtergekomen dat er twee systemen zijn 1. positieve carterventilatie (b18) en 2. carterventilatie (b20). Het verschil is dat bij de positieve carterventilatie de luchtstroom van olie vuldop naar het "eitje" toegaat en bij de carterventilatie precies andersom. Is er iemand die mij kan uitleggen waarom dit verschil is gemaakt en of dit een ander soort ventilatie geeft. Ik begrijp niet waarom dit verschil gemaakt is en het blijft in mijn hoofd zitten.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Bart Prins
Ik had de volgende vraag ; de carterventilatie van mijn B20 wil ik opnieuw opbouwen, nu ben ik er via het "Volvo Amazon: Het complete handboek" bladzijde 25 achtergekomen dat er twee systemen zijn 1. positieve carterventilatie (b18) en 2. carterventilatie (b20). Het verschil is dat bij de positieve carterventilatie de luchtstroom van olie vuldop naar het "eitje" toegaat en bij de carterventilatie precies andersom. Is er iemand die mij kan uitleggen waarom dit verschil is gemaakt en of dit een ander soort ventilatie geeft. Ik begrijp niet waarom dit verschil gemaakt is en het blijft in mijn hoofd zitten.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Bart Prins
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3476
02-09-2024 00:22 #1046512
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic carterventilatie
Volgens mij heeft men dat toen om milleau technische reden gedaan
Het maakt voor de motor niet uit wat je doet het een of het ander.
Ik heb mijn eitje aangesloten op de luchtfilters en een filter op de dop gezet.
Ik heb een B20 motor.
succes
Johan Geers
Het maakt voor de motor niet uit wat je doet het een of het ander.
Ik heb mijn eitje aangesloten op de luchtfilters en een filter op de dop gezet.
Ik heb een B20 motor.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J.L.M. Bruin
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 89
14-10-2024 10:24 #1046920
door J.L.M. Bruin
PV544C - 1964
P1800S - 1967
240DL - 1987
C40 - 2021
Beantwoord door J.L.M. Bruin in topic carterventilatie
Waarom zou het niet uitmaken? Net als bij Bart blijft dit al een paar dagen in mijn hoofd zitten. Bij het schoonmaken van de motorruimte kwam ik er afgelopen zaterdag achter dat het bij mij anders zit. En ik rij zo al 30 jaar rond:
B20
-van de oliedop loopt een slang richting eitje en sluit voor het eitje aan op een T-stuk;
-op het T-stuk zit een slang aangesloten die onder de auto eindigt;
-derde zijde van T stuk sluit dus aan op het eitje via heel kort slangetje;
Zit dit nu faliekant verkeerd?
Op mijn inlaatspruitstuk zit een slang aangesloten van de rembekrachtiger en van de (niet orginele) vacuummeter. Er is nog een derde aansluiting, welke netjes is afgeblind.
Dus wat is nu correct? Of maakt het allemaal niets uit? Voor-/nadelen?
B20
-van de oliedop loopt een slang richting eitje en sluit voor het eitje aan op een T-stuk;
-op het T-stuk zit een slang aangesloten die onder de auto eindigt;
-derde zijde van T stuk sluit dus aan op het eitje via heel kort slangetje;
Zit dit nu faliekant verkeerd?
Op mijn inlaatspruitstuk zit een slang aangesloten van de rembekrachtiger en van de (niet orginele) vacuummeter. Er is nog een derde aansluiting, welke netjes is afgeblind.
Dus wat is nu correct? Of maakt het allemaal niets uit? Voor-/nadelen?
PV544C - 1964
P1800S - 1967
240DL - 1987
C40 - 2021
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1900
14-10-2024 13:23 #1046922
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic carterventilatie
De oudere B 18 heeft een olievuldop zonder pijpje en bij het eitje zit aan onderkant een metalen pijp die naar beneden loopt ,waardoor de carterdampen gewoon richting de weg worden geblazen. Dat lijkt me , hoewel niet erg milieuvriendelijk , de eenvoudigste manier. Let op , dat eitje past niet op latere motorblokken want de maten van de gaten in het motorblok verschillen van elkaar.
vriendelijke groet ,Niek de Boer.
vriendelijke groet ,Niek de Boer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 379
16-10-2024 04:45 #1046935
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic carterventilatie
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marco Wuyts
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 74
26-10-2024 22:30 #1046998
door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic carterventilatie
Ik pik graag even in op het draadje. Ik volg een korte opleiding van 7 zaterdag voormiddagen over "hoe een oldtimer onderhouden". Daar ging het vandaag ook kort over de carterventilatie.
Wat blijkt : ik heb een B20 en er is bij mij helemaal geen carterventilatie.
De dop is gewoon volledig dicht zonder gat ; bij de luchtfilter is er volgens mij wel een gaatje voorzien.
Wat raden jullie aan ? Zo laten of aanpassen ? Mijn eerste reflex is aanpassen om de overdruk toch een normale weg te laten afleggen ipv de druk op te voeren op de pakkingen ...
Het is wel raar dat die dop geen gat heeft, dat wil vermoedelijk zeggen dat er mogelijk wel versies zijn waar het niet bij nodig is. Mogelijk is er op een bepaald moment in de levensloop van de wagen een ruilmotor in gezet.
In het onderdelenhandboek staat bij de B20 toch netjes een dop met zo'n pijpje. (p51/360 in de pdf)
Wat blijkt : ik heb een B20 en er is bij mij helemaal geen carterventilatie.
De dop is gewoon volledig dicht zonder gat ; bij de luchtfilter is er volgens mij wel een gaatje voorzien.
Wat raden jullie aan ? Zo laten of aanpassen ? Mijn eerste reflex is aanpassen om de overdruk toch een normale weg te laten afleggen ipv de druk op te voeren op de pakkingen ...
Het is wel raar dat die dop geen gat heeft, dat wil vermoedelijk zeggen dat er mogelijk wel versies zijn waar het niet bij nodig is. Mogelijk is er op een bepaald moment in de levensloop van de wagen een ruilmotor in gezet.
In het onderdelenhandboek staat bij de B20 toch netjes een dop met zo'n pijpje. (p51/360 in de pdf)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hanzi 145
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 65
26-10-2024 22:50 - 27-10-2024 05:31 #1046999
door Hanzi 145
Beantwoord door Hanzi 145 in topic carterventilatie
Waar gaat die slang vanaf je inlaatspruitstuk naartoe? Rembekrachtiger of "eitje" aan de zijkant van je blok? Ik zie ook nog een andere -ongebruikte- aansluitnippel op je inlaatspruitstuk. Is die goed afgedicht, anders krijgt je blok last van valse lucht.
Eigenlijk hoort er een olievuldop op met slangaansluiting; die slang zou bij een B20 naar je inlaatspruitstuk moeten; op een speciale nippel met beperkte doorlaat.
Vanaf het "eitje" hoort een slang naar het luchtfilter.
De olievuldop die er nu op zit ziet er overigens dicht uit, maar is dat niet. Er zit iets van staalwol in als filter en ventileert wel degelijk aan de onderzijde van de uitstulpingen.
Eigenlijk hoort er een olievuldop op met slangaansluiting; die slang zou bij een B20 naar je inlaatspruitstuk moeten; op een speciale nippel met beperkte doorlaat.
Vanaf het "eitje" hoort een slang naar het luchtfilter.
De olievuldop die er nu op zit ziet er overigens dicht uit, maar is dat niet. Er zit iets van staalwol in als filter en ventileert wel degelijk aan de onderzijde van de uitstulpingen.
Laatst bewerkt 27-10-2024 05:31 door Hanzi 145.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marco Wuyts
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 74
26-10-2024 23:57 #1047001
door Marco Wuyts
De slang gaat inderdaad naar de rembekrachtiging.
Centraal op het inlaatspruitstuk zit inderdaad een soort "pin" in gevezen. Geen idee wat dat is of waarvoor het dient. Vroeger liep de amazon om LPG; mogelijk was het daar iets mee.
Op de zijkant van de motor zit er inderdaad zo'n orange "eitje" (carter ventilatie pot 419808) Daar zit een slang aan die gewoon naar de onderkant van de wagen loopt en daar wordt afgevoerd. (eigenlijk een dikke slang naar een dunne slang; en die schuurt overal maar tegenaan ; iets geknutseld volgens mij)
Volgens de bouwtekening zou daar een "vlamdover" (419771) en een rubberen slang (942390) zitten die over de motor richting de luchtfilter zou moeten gaan.
Moest er iemand een foto hebben van de slang van het "eitje" naar de luchtfilter dan zou dan mooi zijn ! Dat lijkt me een betere optie.
De vuldop is inderdaad voorzien van een gaasje en een soort filter. Dat had ik nog niet gezien. De overdruk is daarmee gelukkig geen issue meer.
Als ik de bouwtekening goed probeer te bekijken zie ik dat de gassen van de vuldop met een slangetje worden afgevoerd naar de carburator denk ik.
Bij mij is dat gat aan de carburator echter al bezet en zit daar een vacuumslang naar de delco (komt uit op tekening p92/360 van het onderdelenhandboek).
Misschien dat daarom bij mij de oplossing is gekozen om de vuldop niet te voorzien van een slangetje.
Beantwoord door Marco Wuyts in topic carterventilatie
Hartelijk dank voor je antwoord Hanzi ! Ik ben even onder de kap gedoken.Waar gaat die slang vanaf je inlaatspruitstuk naartoe? Rembekrachtiger of "eitje" aan de zijkant van je blok? Ik zie ook nog een andere -ongebruikte- aansluitnippel op je inlaatspruitstuk. Is die goed afgedicht, anders krijgt je blok last van valse lucht.
Eigenlijk hoort er een olievuldop op met slangaansluiting; die slang zou bij een B20 naar je inlaatspruitstuk moeten; op een speciale nippel met beperkte doorlaat.
Vanaf het "eitje" hoort een slang naar het luchtfilter.
De olievuldop die er nu op zit ziet er overigens dicht uit, maar is dat niet. Er zit iets van staalconstructie in als filter en ventileert wel degelijk aan de onderzijde van de uitstulpingen.
De slang gaat inderdaad naar de rembekrachtiging.
Centraal op het inlaatspruitstuk zit inderdaad een soort "pin" in gevezen. Geen idee wat dat is of waarvoor het dient. Vroeger liep de amazon om LPG; mogelijk was het daar iets mee.
Op de zijkant van de motor zit er inderdaad zo'n orange "eitje" (carter ventilatie pot 419808) Daar zit een slang aan die gewoon naar de onderkant van de wagen loopt en daar wordt afgevoerd. (eigenlijk een dikke slang naar een dunne slang; en die schuurt overal maar tegenaan ; iets geknutseld volgens mij)
Volgens de bouwtekening zou daar een "vlamdover" (419771) en een rubberen slang (942390) zitten die over de motor richting de luchtfilter zou moeten gaan.
Moest er iemand een foto hebben van de slang van het "eitje" naar de luchtfilter dan zou dan mooi zijn ! Dat lijkt me een betere optie.
De vuldop is inderdaad voorzien van een gaasje en een soort filter. Dat had ik nog niet gezien. De overdruk is daarmee gelukkig geen issue meer.
Als ik de bouwtekening goed probeer te bekijken zie ik dat de gassen van de vuldop met een slangetje worden afgevoerd naar de carburator denk ik.
Bij mij is dat gat aan de carburator echter al bezet en zit daar een vacuumslang naar de delco (komt uit op tekening p92/360 van het onderdelenhandboek).
Misschien dat daarom bij mij de oplossing is gekozen om de vuldop niet te voorzien van een slangetje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hanzi 145
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 65
27-10-2024 05:55 - 27-10-2024 05:56 #1047002
door Hanzi 145
Beantwoord door Hanzi 145 in topic carterventilatie
De slang gaat inderdaad naar de rembekrachtiging.
--> dat is goed, vooral laten zitten.
Bij mij is dat gat aan de carburator echter al bezet en zit daar een vacuumslang naar de delco.
--> dat is ook goed, ook laten zitten.
Centraal op het inlaatspruitstuk zit inderdaad een soort "pin" in gevezen.
--> dat zal de (dichtgemaakte?) nippel zijn waar de slang vanaf de oievuldop op hoort.
bij de luchtfilter is er volgens mij wel een gaatje voorzien.
--> en daar (op je foto geel omcirceld) zou de slang vanaf het eitje op moeten zitten.
Zijn in principe allemaal milieu-aanpassingen geweest. Alles open -zoals bij jou- functioneert voor je motor prima, maar is dus minder netjes.
--> dat is goed, vooral laten zitten.
Bij mij is dat gat aan de carburator echter al bezet en zit daar een vacuumslang naar de delco.
--> dat is ook goed, ook laten zitten.
Centraal op het inlaatspruitstuk zit inderdaad een soort "pin" in gevezen.
--> dat zal de (dichtgemaakte?) nippel zijn waar de slang vanaf de oievuldop op hoort.
bij de luchtfilter is er volgens mij wel een gaatje voorzien.
--> en daar (op je foto geel omcirceld) zou de slang vanaf het eitje op moeten zitten.
Zijn in principe allemaal milieu-aanpassingen geweest. Alles open -zoals bij jou- functioneert voor je motor prima, maar is dus minder netjes.
Laatst bewerkt 27-10-2024 05:56 door Hanzi 145.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1900
27-10-2024 09:51 #1047003
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic carterventilatie
Hoi Bart,
Zie mijn antwoord van 14-10-24.
groet, Niek de Boer.
Zie mijn antwoord van 14-10-24.
groet, Niek de Boer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.