carterventilatie

  • Bart Prins
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-09-2024 09:55 #1046498 door Bart Prins
carterventilatie is gemaakt door Bart Prins
Hallo,

Ik had de volgende vraag ; de carterventilatie van mijn B20 wil ik opnieuw opbouwen, nu ben ik er via het "Volvo Amazon: Het complete handboek" bladzijde 25 achtergekomen dat er twee systemen zijn 1. positieve carterventilatie (b18) en 2. carterventilatie (b20). Het verschil is dat bij de positieve carterventilatie de luchtstroom van olie vuldop naar het "eitje" toegaat en bij de carterventilatie precies andersom. Is er iemand die mij kan uitleggen waarom dit verschil is gemaakt en of dit een ander soort ventilatie geeft. Ik begrijp niet waarom dit verschil gemaakt is en het blijft in mijn hoofd zitten.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Bart Prins 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-09-2024 00:22 #1046512 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic carterventilatie
Volgens mij heeft men dat toen om milleau technische reden gedaan
Het maakt voor de motor niet uit wat je doet het een of het ander.
Ik heb mijn eitje aangesloten op de luchtfilters en een filter op de dop gezet. 
Ik heb een B20 motor.

succes

Johan Geers 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • J.L.M. Bruin
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-10-2024 10:24 #1046920 door J.L.M. Bruin
Beantwoord door J.L.M. Bruin in topic carterventilatie
Waarom zou het niet uitmaken? Net als bij Bart blijft dit al een paar dagen in mijn hoofd zitten. Bij het schoonmaken van de motorruimte kwam ik er afgelopen zaterdag achter dat het bij mij anders zit. En ik rij zo al 30 jaar rond:
B20
-van de oliedop loopt een slang richting eitje en sluit voor het eitje aan op een T-stuk;
-op het T-stuk zit een slang aangesloten die onder de auto eindigt;
-derde zijde van T stuk sluit dus aan op het eitje via heel kort slangetje;
Zit dit nu faliekant verkeerd?
Op mijn inlaatspruitstuk zit een slang aangesloten van de rembekrachtiger en van de (niet orginele) vacuummeter. Er is nog een derde aansluiting, welke netjes is afgeblind.

Dus wat is nu correct? Of maakt het allemaal niets uit? Voor-/nadelen?



 

PV544C - 1964
P1800S - 1967
240DL - 1987
C40 - 2021

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-10-2024 13:23 #1046922 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic carterventilatie
De oudere B 18 heeft een olievuldop zonder pijpje en bij het eitje zit aan onderkant een metalen pijp die naar beneden loopt ,waardoor de carterdampen gewoon richting de weg worden geblazen. Dat lijkt me , hoewel niet erg milieuvriendelijk , de eenvoudigste manier. Let op  , dat eitje past niet op latere motorblokken want de maten van de gaten in het motorblok verschillen van elkaar.

vriendelijke groet ,Niek de Boer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-10-2024 04:45 #1046935 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic carterventilatie
Besta Bart,
Kijk in de praktijk ziet er zo uit:

 
mvg Fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD