Amazon B20 distributie tandwiel alle tanden kwijt

  • P. Hanot
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-07-2024 06:33 #1045849 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Amazon B20 distributie tandwiel alle tanden kwijt
Ik heb een aantal jaren geleden een stalen set laten inbouwen bij mijn Amazon destijds en daarna bij mijn 544
Het extra geluid valt goed mee vind ik persoonlijk, en staal lijkt mij nog wat sterker dan aluminium.
Dat een sterker tandwiel hoge kosten bij eventueel vast lopen zou kunnen veroorzaken, wist ik niet.
allesvooruwvolvo.nl/p/distributieset-staal-aluminium/
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hans W.
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2024 07:34 #1045850 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Amazon B20 distributie tandwiel alle tanden kwijt

Ik heb een aantal jaren geleden een stalen set laten inbouwen bij mijn Amazon destijds en daarna bij mijn 544
Het extra geluid valt goed mee vind ik persoonlijk, en staal lijkt mij nog wat sterker dan aluminium.
Dat een sterker tandwiel hoge kosten bij eventueel vast lopen zou kunnen veroorzaken, wist ik niet.
allesvooruwvolvo.nl/p/distributieset-staal-aluminium/

Voor wat betreft de hoge kosten:  De zwakste schakel gaat het eerste kapot en als dat het tandwiel is dan heb je gewoon geluk, die is redelijk eenvoudig en met lage kosten te vervangen, liever het tandwiel dan de nokkenas of iets anders dieper de motor in...
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
16-07-2024 10:42 #1045852 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Amazon B20 distributie tandwiel alle tanden kwijt
En toch blijf ik het opvallend vinden dat Volvo nooit een vervangingstermijn voor de set heeft vastgesteld; als je een moderne motor hebt met riemaandrijving, staat daar gewoon een vervangingstermijn voor; bev.5 jaar of 40000 km.
Zoals eerder gezegd, je kan de speling controleren maar ook kan je slijtage horen, de motor begint een beetje op een diesel te lijken. Het er wel mee te maken hebben dat er verder geen schade aan de motor ontstaat als er breuk optreedt.
Overigens heer Hanot, u geeft op het verenigingsforum een link naar een bedrijf waar de set maar liefst 267,50 euro kost, terwijl het in de verenigingsshop 199,50 euro kost. (art.81270690)

gr. Cor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Louis van der Vloet
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-08-2024 10:49 #1046103 door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic Amazon B20 distributie tandwiel alle tanden kwijt
Uiteraard heb ik mijn distrubutie ook vervangen.
Het nokkenas tandwiel was bij mij niet versleten alleen aangetast door tand des tijds.
Het materiaal van het tandwiel was vergaan en niet versleten.
Weet niet hoeveel km het tandwiel gedraaid heeft, dus over slijtage kan ik niets zeggen.

Groet Louis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Prins
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2024 21:24 #1046117 door Mark Prins
Beantwoord door Mark Prins in topic Amazon B20 distributie tandwiel alle tanden kwijt
Ik heb besloten om er weer een fiber tandwiel er in te zetten. Onderdelen besteld bij de webshop, deze zijn samen met het speciaal gereedschap persoonlijk thuisbezorgd.

Samen met mijn zwager zijn we begonnen, maar bij het loshalen van de moer brak het fiber deel in stukken. De klus werd dus een stuk complexer dan we dachten. Uiteindelijk hebben we al het fiber van de kern afgehaald om vervolgens de kern met een poelietrekker er af te halen. Ook dat ging niet zonder zomaar, we hebben op drie plekken (waar de trekker aangrijpt) een inkeping moeten slijpen om voldoende grip te hebben.

Het is gelukt, dus de eerste horde is genomen. Een kleinere poelietrekker is in bestelling zodat ik ook het tandwiel van de krukas kan verwijderen. Dan kan ik weer verder. 

Mark

164E 1973
Amazon Combi 1969
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2024 21:56 - 07-08-2024 21:57 #1046120 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon B20 distributie tandwiel alle tanden kwijt
Ik begrijp je keuze niet, de aluminium distributie tandwielen gaan veel langer mee en gebruik ik al meer dan 12 jaar. Geen risico om te stranden met alle tanden eraf, nooit meer wisselen en maakt geen extra geluid. In 40+ jaar hobby heb ik nog nooit gehoord of gezien dat een metalen distributie problemen geeft zoals in dit draadje werd gesuggereerd. Maar goed iedereen heeft recht op zijn keuze.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 07-08-2024 21:57 door Ed van der Zee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-08-2024 00:17 - 08-08-2024 00:18 #1046123 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Amazon B20 distributie tandwiel alle tanden kwijt
Beste Mark en mede distributie (isten),
Hierbij een tip van een oldtimer controleer de axiale speling van de nokkenas en gebruik eventueel shims axiaal speling vlgs HAYENES   0,020-0,060 mm!
 

Succes Mvg Fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 08-08-2024 00:18 door Fred Kok.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn van der Linde
  • Moderator
  • Moderator
Meer
08-08-2024 19:31 #1046133 door Stijn van der Linde
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic Amazon B20 distributie tandwiel alle tanden kwijt
Misschien heb ik er overheen gelezen en is het al gemeld, maar vergeet ook niet de olie sproeier te testen / reinigen. Anders sta je, welke distributie je ook kiest, in no time weer te sleutelen  .

Je kan hem er vrij makkelijk uitdraaien en doorspuiten. Ik heb het zelf een keer met mijn oude blok getest zonder deksel. Leuk om eens te zien, maar je kan vervolgens wel een pak kattenbak grit strooien 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Prins
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2024 20:50 #1046672 door Mark Prins
Beantwoord door Mark Prins in topic Amazon B20 distributie tandwiel alle tanden kwijt
Alles zit weer in elkaar, het sproeiertje is doorgespoten. Helaas kan ik de axiale speling niet meten, dus ik heb er op vertrouwd dat dat nog goed is.

Gisteren heb ik het eerste ritje er weer mee gemaakt, hij reed dus weer prima. Door naar de volgende klus.

Allemaal bedankt voor het meedenken in deze!

Mark

164E 1973
Amazon Combi 1969

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD