- Berichten: 5
B18 kop na vlakken en montage met nieuwe nieuwe Elring koppakking lekkage
- Rene van der Laarse
- Nieuw lid
Minder
Meer
03-07-2024 19:18 #1045724
door Rene van der Laarse
B18 kop na vlakken en montage met nieuwe nieuwe Elring koppakking lekkage is gemaakt door Rene van der Laarse
Hallo, vorig jaar vlak voordat ik samen met m'n dochter met de Amazon naar Engeland wilde gaan kwam ik erachter dat de koppakking lek was, dus uiteindelijk maar met m'n moderne auto gegaan.
na de vakantie kop er afgehaald en laten vlakken en kleppen laten slijpen, echter na montage met nieuwe koppakking en vullen van koelwater, kon ik pas een paar dagen later verder gaan met afbouwen, echter toen lag er een plas koelwater onder de auto.
navraag gedaan, bij diverse volvo bekende volvo bedrijven, echter zij vonden het vreemd, teruggegaan naar revisie bedrijf omdat ik de kop nogal ruw vond., volgens hun lag het aan de montage door mij.
Uiteindelijk kop bij ander revisie bedrijf nogmaals laten vlakken, echter nog steeds lekkage, zij begrepen het ook niet, na nog een paar montage pogingen en steeds lekkage gaven ze het advies aan om dan ook maar blok te laten vlakken, dus blok er weer uit.
Gelukkig bleek dat de zuigers toch niet meer zo goed waren dus blok op laten boren en honen en montage nieuwe zuigers, pas een paar maanden geleden laten doen.
Nu heb ik het blok weer in elkaar en gevuld met olie, echter ik had m nog niet gevuld met koelwater, nu wilde ik voor de zekerheid nog een extra koppakking bestellen, dus vandaag bestelling gedaan.
Werd ik vandaag teruggebeld door volvo leverancier dat pakking die ik besteld had niet meer leverbaar was, omdat er problemen zijn met de koppakking van dit merk (Elring).
De metalen ringen van de pakking die rond de openings gaten van de cilinders zitten zijn niet indrukbaar, waardoor er lekkage ontstaat na montage van deze koppakingen., bij het vullen van het koelwater zie je dan druppels waters aan de kant van het spruitstuk tussen de kop en het blok eruit komen.
(dit zijn dus precies dezelfde problemen die ik ook heb ervaren)
De volvo leverancier heeft via hun toeleverings leverancier contact opgenomen met Elring maar die ontkennen dit probleem, de volvo leverancier verkoopt nu geen Elring koppakkingen meer.
(het schijnt dat de oude pakkingen van dit merk wel goed zijn, echter de nieuwe productie van deze pakkingen zijn dus niet goed).
Nu ga ik dus weer de kop eraf halen en een originele Volvo pakking monteren die ik krijg toegestuurd.
Alle pakkingen die ik gebruikt had en lekkage gaven waren van het merk Elring.
De naam van de volvo leverancier (die dus ook met pakkingen van Elring problemen heeft) heb ik nu niet genoemd, omdat ik niet weet of dit is toegestaan.
na de vakantie kop er afgehaald en laten vlakken en kleppen laten slijpen, echter na montage met nieuwe koppakking en vullen van koelwater, kon ik pas een paar dagen later verder gaan met afbouwen, echter toen lag er een plas koelwater onder de auto.
navraag gedaan, bij diverse volvo bekende volvo bedrijven, echter zij vonden het vreemd, teruggegaan naar revisie bedrijf omdat ik de kop nogal ruw vond., volgens hun lag het aan de montage door mij.
Uiteindelijk kop bij ander revisie bedrijf nogmaals laten vlakken, echter nog steeds lekkage, zij begrepen het ook niet, na nog een paar montage pogingen en steeds lekkage gaven ze het advies aan om dan ook maar blok te laten vlakken, dus blok er weer uit.
Gelukkig bleek dat de zuigers toch niet meer zo goed waren dus blok op laten boren en honen en montage nieuwe zuigers, pas een paar maanden geleden laten doen.
Nu heb ik het blok weer in elkaar en gevuld met olie, echter ik had m nog niet gevuld met koelwater, nu wilde ik voor de zekerheid nog een extra koppakking bestellen, dus vandaag bestelling gedaan.
Werd ik vandaag teruggebeld door volvo leverancier dat pakking die ik besteld had niet meer leverbaar was, omdat er problemen zijn met de koppakking van dit merk (Elring).
De metalen ringen van de pakking die rond de openings gaten van de cilinders zitten zijn niet indrukbaar, waardoor er lekkage ontstaat na montage van deze koppakingen., bij het vullen van het koelwater zie je dan druppels waters aan de kant van het spruitstuk tussen de kop en het blok eruit komen.
(dit zijn dus precies dezelfde problemen die ik ook heb ervaren)
De volvo leverancier heeft via hun toeleverings leverancier contact opgenomen met Elring maar die ontkennen dit probleem, de volvo leverancier verkoopt nu geen Elring koppakkingen meer.
(het schijnt dat de oude pakkingen van dit merk wel goed zijn, echter de nieuwe productie van deze pakkingen zijn dus niet goed).
Nu ga ik dus weer de kop eraf halen en een originele Volvo pakking monteren die ik krijg toegestuurd.
Alle pakkingen die ik gebruikt had en lekkage gaven waren van het merk Elring.
De naam van de volvo leverancier (die dus ook met pakkingen van Elring problemen heeft) heb ik nu niet genoemd, omdat ik niet weet of dit is toegestaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 380
03-07-2024 20:45 #1045725
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic B18 kop na vlakken en montage met nieuwe nieuwe Elring koppakking lekkage
Beste Rene,
uit je verhaal begreep ik dat je die pakkingen niet bij het VKO hebt gekocht, wat ik al jaren doe en eigenlijk geen problemen hebt gehad.
Dus advies probeer die eens
Groet fred lidnr 5402
uit je verhaal begreep ik dat je die pakkingen niet bij het VKO hebt gekocht, wat ik al jaren doe en eigenlijk geen problemen hebt gehad.
Dus advies probeer die eens
Groet fred lidnr 5402
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 380
04-07-2024 22:04 #1045737
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic B18 kop na vlakken en montage met nieuwe nieuwe Elring koppakking lekkage
Beste Rene,
Na een nachtje slapen, werd de memory stick weer actiever.
De beschrijving van jouw malheur kwam eigenlijk overeen met mijn probleem eind vorig jaar. Had een 145 met B20 A gekocht, voor deels gebruik door mijn zoon, toen een lekke kop pakking zich aan diende. auto was in het voorjaar geimporteerd uit Zweden en daar hadden onze soortgenoten ook driftig aan gesleuteld.
Oorzaak : kop was dermate vaak afgevlakt dat dit het resultaat was:
Gelukkig had ik nog een B20 kop deze laten vlakken , nieuw klepgeleiders zittingen etc.
Na montage bleek al heel snel lekkage, die pakking had ik al zeker 4 jaar liggen!
Jouw verhaal terug lezend, moet dit het zelfde euvel geweest zijn.
Aangezien ik die donkere randen bij de vriesplaatjes niet vertrouwde,is de motor eruit gegaan, blok laten vlakken en honen en gemonteerd met nieuw zuigerveren. Loopt sindsdien al een zonnetje! (en nieuw vriesplaatjes)
Hiervoor ook nog even gauw een "tool" gemaakt
Ik ga er maar vanuit dat deze info welkom is
Mvg Fred Kok lidnr 5402
Na een nachtje slapen, werd de memory stick weer actiever.
De beschrijving van jouw malheur kwam eigenlijk overeen met mijn probleem eind vorig jaar. Had een 145 met B20 A gekocht, voor deels gebruik door mijn zoon, toen een lekke kop pakking zich aan diende. auto was in het voorjaar geimporteerd uit Zweden en daar hadden onze soortgenoten ook driftig aan gesleuteld.
Oorzaak : kop was dermate vaak afgevlakt dat dit het resultaat was:
Gelukkig had ik nog een B20 kop deze laten vlakken , nieuw klepgeleiders zittingen etc.
Na montage bleek al heel snel lekkage, die pakking had ik al zeker 4 jaar liggen!
Jouw verhaal terug lezend, moet dit het zelfde euvel geweest zijn.
Aangezien ik die donkere randen bij de vriesplaatjes niet vertrouwde,is de motor eruit gegaan, blok laten vlakken en honen en gemonteerd met nieuw zuigerveren. Loopt sindsdien al een zonnetje! (en nieuw vriesplaatjes)
Hiervoor ook nog even gauw een "tool" gemaakt
Ik ga er maar vanuit dat deze info welkom is
Mvg Fred Kok lidnr 5402
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1354
05-07-2024 10:30 #1045739
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B18 kop na vlakken en montage met nieuwe nieuwe Elring koppakking lekkage
Rene, wat een vervelende en frustrerende ervaring!
Bedankt voor het delen. Weet je misschien het onderdeel nummer van de Elring pakking? Goed om rekening mee te houden.
Als de lagers en dergelijke goed zijn heb je wel weer een blok wat je leven lang meegaat, maar goed...
Hans
Bedankt voor het delen. Weet je misschien het onderdeel nummer van de Elring pakking? Goed om rekening mee te houden.
Als de lagers en dergelijke goed zijn heb je wel weer een blok wat je leven lang meegaat, maar goed...
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene van der Laarse
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 5
05-07-2024 20:10 #1045746
door Rene van der Laarse
Beantwoord door Rene van der Laarse in topic B18 kop na vlakken en montage met nieuwe nieuwe Elring koppakking lekkage
Hoi Fred en Hans, het nummer van de koppaking is 177352, maar ik had het ook bij een ander nummer van Elring, zie bijlages.
Dank jullie voor jullie ervaringen, gelukkig was het goed dat ik het blok opnieuw uit elkaar heb gehaald en dat er nu nieuwe zuigers inzitten.
Wat ik wel bijzonder vond dat de krukas alleen gepolijst hoefde te worden, hij zag er nog prima uit dus alleen nieuwe dezelfde overmaat lagerschalen van de krukas en de drijfstang lagers was oke. (na plus mininus 160.000 kilometer)
De nokkenas lagers waren nog prima, wel een heel klein beetje slijtage aan de overvlakken van de nokken, maar dat was acceptabel, meteen maar de distributie tandwielen vervangen door aluminum/staal set en nieuwe krukas seals.
Dank jullie voor jullie ervaringen, gelukkig was het goed dat ik het blok opnieuw uit elkaar heb gehaald en dat er nu nieuwe zuigers inzitten.
Wat ik wel bijzonder vond dat de krukas alleen gepolijst hoefde te worden, hij zag er nog prima uit dus alleen nieuwe dezelfde overmaat lagerschalen van de krukas en de drijfstang lagers was oke. (na plus mininus 160.000 kilometer)
De nokkenas lagers waren nog prima, wel een heel klein beetje slijtage aan de overvlakken van de nokken, maar dat was acceptabel, meteen maar de distributie tandwielen vervangen door aluminum/staal set en nieuwe krukas seals.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene van der Laarse
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 5
05-07-2024 20:19 #1045747
door Rene van der Laarse
Beantwoord door Rene van der Laarse in topic B18 kop na vlakken en montage met nieuwe nieuwe Elring koppakking lekkage
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.