- Berichten: 1
Wat te doen bij een nadieselende b18 motor?
- A. Mateboer
- Nieuw lid
Minder
Meer
21-01-2024 16:44 #1043822
door A. Mateboer
Wat te doen bij een nadieselende b18 motor? is gemaakt door A. Mateboer
Ik ben in het bezit van een Ama combi b18 en heb al een langere tijd last van nadieselen na het uitschakelen van kontakt.
De ontsteking is origineel met puntjes. de motor start en loopt prima.
Wat kan de oorzaak zijn?
Arend
De ontsteking is origineel met puntjes. de motor start en loopt prima.
Wat kan de oorzaak zijn?
Arend
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1207
21-01-2024 20:38 #1043823
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Wat te doen bij een nadieselende b18 motor?
Gebruik de ZOEKEN knop, er is al heel veel geschreven over nadieselen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
21-01-2024 23:24 #1043824
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Wat te doen bij een nadieselende b18 motor?
Ik heb koudere bougies NGK BP 7 HS in mijn B20 gedaan en het stationair wat lager maar is nog steeds hoog voor jullie begrippen 850t/min met fans aan.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 245
22-01-2024 15:16 #1043827
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Wat te doen bij een nadieselende b18 motor?
Hoi A. Mateboer, 30 jaar geleden heb ik ooit de koppakking vervangen door de dikste die toen verkrijgbaar was tegen het hevige nadieselen van mijn Amazon. Het voordeel van een kop demonteren is dat je alle koolresten kunt verwijderen die meestal de oorzaak zijn van nadieselen. Voor de handige sleutelaar kan de Pierburg 175 CDUS van de 240 serie misschien uitkomst bieden. Deze carburateur is voorzien van een elektrische stationair sproeier waardoor bij contact uit geen benzine luchtmengsel wordt aangezogen. Groeten Albert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Funcke
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 280
25-01-2024 12:46 - 25-01-2024 12:48 #1043868
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic Wat te doen bij een nadieselende b18 motor?
Inderdaad een dikkere koppakking. Was ook de oplossing destijds van de Volvo dealer.
Of zet hem in de 2e versnelling en bij uitzetten de koppeling laten opkomen.
Dit doe ik al jaren. Is nu een reflex handeling.
De oorzaak is koolafzetting op de zuiger en cilinderkop. Deze gloeit na en bij hoge compressie heb je een spontane zelf ontbranding.
Of zet hem in de 2e versnelling en bij uitzetten de koppeling laten opkomen.
Dit doe ik al jaren. Is nu een reflex handeling.
De oorzaak is koolafzetting op de zuiger en cilinderkop. Deze gloeit na en bij hoge compressie heb je een spontane zelf ontbranding.
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Laatst bewerkt 25-01-2024 12:48 door Rob Funcke.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 420
25-01-2024 13:57 - 25-01-2024 14:12 #1043869
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Wat te doen bij een nadieselende b18 motor?
Nog een tip: tank superplus benzine 98 (E5). Bij octaangehalte van 95 moet je eigenlijk ontsteking iets later zetten om nadieselen en pingelen (ongecontroleerde ontsteking) te voorkomen. Hoewel het ook vaak goed gaat.
E5 heeft ook andere voordelen: beter houdbaar, minder of geen bijmenging ethanol, daardoor minder schadelijk voor rubbers en leidingen. De B18 en B20 lopen er ook iets beter op, want in de jaren vijftig/zestig ontworpen voor benzine met hoger octaan.
E5 heeft ook andere voordelen: beter houdbaar, minder of geen bijmenging ethanol, daardoor minder schadelijk voor rubbers en leidingen. De B18 en B20 lopen er ook iets beter op, want in de jaren vijftig/zestig ontworpen voor benzine met hoger octaan.
Laatst bewerkt 25-01-2024 14:12 door Rudolf Kleyn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
25-01-2024 23:27 #1043872
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Wat te doen bij een nadieselende b18 motor?
Uit OLyslager boek zie bijlage.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Funcke
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 280
26-01-2024 09:40 #1043875
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic Wat te doen bij een nadieselende b18 motor?
Inderdaad de bevestiging octaan minimaal 97. Daarom lopen zo ook zo goed op LPG.
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
26-01-2024 23:37 #1043878
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Wat te doen bij een nadieselende b18 motor?
IK heb een B20E met carburators en ik rijdt op EURO95 ik heb mijn ontsteking staan 10gr voorBDP bij 1000t/min, dus met de onsteking valt best wel wat te halen.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.