- Berichten: 334
Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?
- Rik Tuin
- Platinum lid
Minder
Meer
23-08-2023 09:01 #204351
door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?
Haal de kop er gewoon af. Bij dit type motor een klusje van niks en qua materiaal kosten alleszins meevallend. Kun je de zaak tenminste 'op de werkbank' bekijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
24-08-2023 07:52 #204374
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?
Gister kop eraf gehaald. Mijn ongetrainde oog heeft helaas (of gelukkig) niks raars gezien. Zie de foto's hieronder. Zien jullie iets opvallends?
Ik breng de kop morgen weg ter controle.
Bij het rechter gat voor de cilinder zie je wat sludge die er bij demontage op is gekomen.
En nog een video: Video cilinderkop
Ik breng de kop morgen weg ter controle.
Bij het rechter gat voor de cilinder zie je wat sludge die er bij demontage op is gekomen.
En nog een video: Video cilinderkop
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Zwerus
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 175
24-08-2023 08:46 #204376
door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?
Ik neem aan dat je een watergekoeld uitlaat spruitstuk hebt . Kijk deze ook goed na ik heb een keer een soort gelijk probleem gehad en bleek er een scheur tussen het water gedeelte een uitlaat gas gedeelte te zitten en kon water via de geopende uitlaatklep in de motor komen. Niet veel maar genoeg om de sludge in het kleppen deksel te veroorzaken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
24-08-2023 20:50 #204393
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?
Goed punt van het uitlaatspruitstuk. Zie je wel, ik weet hier helemaal niets van dus ik mis misschien vanalles. Zal hem morgen demonteren voordat ik de kop weg breng. Bedankt voor de tip!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Zwerus
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 175
24-08-2023 22:13 #204395
door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?
Het mooiste zou zijn wanneer je het watergedeelte kunt afpersen met de waterslang erop ,ligt soms aan de constructie of dit mogelijk is .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
26-08-2023 22:12 #204436
door Doeke Dobma (GAST)
Gepoogd de olie uit het blok te halen via de peilstok, geen doen... had verschillende te dikke slangen. Uiteindelijk een slang met buitendiameter 5mm en binnendiameter 3mm gebruikt, maar dat gaat wel echt tergend langzaam. Echt geen doen. Nu maar een electrisch pompje besteld met 6mm slang, hopen dat de binnendiameter wat groter is dan 3mm, dat het iets vlotter gaat. Ik snap werkelijk niet hoe ze dit zo bedacht hebben. Ze hadden toch ook gewoon een aftapkraantje op het carter kunnen plaatsen. Latere modellen hebben dat ook, wellicht dat het ten tijde van de ontwikkeling van de B20 nog niet kon ofzo, maar dit is echt een oplossing van niks. Maargoed, we moeten het er maar mee doen.
De kop laat ik maandag controleren/vlakken.
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?
Vanmiddag getest met de rookmachine, uitlaat en waterleiding lijken goed van elkaar gescheiden te zijn, dus dat is dan in orde.Het mooiste zou zijn wanneer je het watergedeelte kunt afpersen met de waterslang erop ,ligt soms aan de constructie of dit mogelijk is .
Gepoogd de olie uit het blok te halen via de peilstok, geen doen... had verschillende te dikke slangen. Uiteindelijk een slang met buitendiameter 5mm en binnendiameter 3mm gebruikt, maar dat gaat wel echt tergend langzaam. Echt geen doen. Nu maar een electrisch pompje besteld met 6mm slang, hopen dat de binnendiameter wat groter is dan 3mm, dat het iets vlotter gaat. Ik snap werkelijk niet hoe ze dit zo bedacht hebben. Ze hadden toch ook gewoon een aftapkraantje op het carter kunnen plaatsen. Latere modellen hebben dat ook, wellicht dat het ten tijde van de ontwikkeling van de B20 nog niet kon ofzo, maar dit is echt een oplossing van niks. Maargoed, we moeten het er maar mee doen.
De kop laat ik maandag controleren/vlakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.