Carterpan

  • Wim van Haren
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
26-12-2022 11:16 #201435 door Wim van Haren
Carterpan is gemaakt door Wim van Haren
Hallo,

Mijn Volvo Amzon van 1962 lekt wat olie, ik wil een nieuwe pakking plaatsen voor mijn carterpan.
Vraag is met welke kracht moet ik de bouten weer vastdraaien, en of een kurk of rubber pakking ?

Groet Wim

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-12-2022 11:37 - 26-12-2022 11:38 #201436 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Carterpan
Hoi Wim, bij een nieuwe pakking moet je hem op gevoel vast zetten, niet mega vast en na een paar maanden nog even nalopen (kniesleutel 13) omdat dan de pakking zich heeft gezet.
Ik wil je wel waarschuwen het is nog niet zo'n simpel klusje met de motor in de wagen ... het kan wel, maar dan moet je de motorsteunen lossen en de boel maximaal omhoog.
Het probleem is de oliepomp, doe zit behoorlijk in de weg, mijn advies is dit te doen met de wagen op een brug.
Volgens mij is er geen kurken carterpakking verkrijgbaar, wellicht heeel vroeger in '62 ...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 26-12-2022 11:38 door Ed van der Zee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wim van Haren
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
26-12-2022 12:03 #201439 door Wim van Haren
Beantwoord door Wim van Haren in topic Carterpan
Bedankt Ed

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-12-2022 17:20 #201444 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Carterpan
Ik zou wel een sleutel maat 1/2 gebruiken.
Met een sleutel maat 13 krijg je geheid bouten met een ronde kop, vroeg of laat schiet die sleutel over de kop heen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-12-2022 18:28 #201446 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Carterpan
Merkwaardig genoeg geldt dit alleen voor de vroege Volvo Klassiekers, ik vermoed dat ze vanaf de B20 metrische bouten hebben gebruikt voor het carter want ik heb er nog nooit eentje gemold met 13.
Daarentegen heeft Volvo inderdaad veel Engelse maten gebruikt.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-12-2022 22:21 #201447 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Carterpan

Merkwaardig genoeg geldt dit alleen voor de vroege Volvo Klassiekers, ik vermoed dat ze vanaf de B20 metrische bouten hebben gebruikt voor het carter want ik heb er nog nooit eentje gemold met 13.

 
Alleen de b20 van modeljaar 1974 zijn metrisch, alles daarvoor Engelse maten. 

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wim van Haren
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-12-2022 10:32 #201452 door Wim van Haren
Beantwoord door Wim van Haren in topic Carterpan
Hallo Ed,

Moet ik artikel 418262 of 275494 bestellen ?

groet Wim

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2022 14:02 #201455 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Carterpan
De ene is alleen de carterpakking en die zou voldoende moeten zijn, de andere is een hele set die je bij revisie nodig hebt

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD